четвъртък, 7 март 2013 г.

АКТУАЛЕН КОМЕНТАР

Законът, гражданите и ...репресията на закона!

Съмненията, че Законът за конфискацията е изключително нескопосан и зле направен, започнаха да се потвърждават от многобройни сигнали за репресия върху нормалните хора. Вместо мутрите да бъдат санкционирани, по този закон страдат добри хора.
Така спорният Закон за конфискацията предизвика разгорещени дебати и притесненията , че с него ще си разчистват сметки  политическите  опоненти. На рекет може да бъде подложен и бизнесът. Така под заплаха се поставят основни човешки права като правото на собственост, справедлив процес и репутация. Както казват руснаците: "Прав не тот, кто прав, а тот, у кого больше прав!"

За коментар на Закона за отнеманe в полза на държавата на незаконно придобито имущество  и за това какво да  очакваме след влизането му в сила на 19.11.2012 се обърнах към едно от водещите адвокатски  дружества - „Петранов и Андреева”

Като правно явление, не основаното на присъда отнемане в полза на държавата се развива като средство за борба с престъпността от 80-те години на 20-ти век в САЩ, а по-късно и в няколко европейски държави – Ирландия, Великобритания, Италия . 
Набързо приетия  у нас закон стряска и ужасява всеки мислещ гражданин.
Не е необходимо  да бъдеш правно грамотен, за да прозреш, че със Закона за отнемани в полза на държавата на незаконно придобито имущество /ЗОПДНПИ/, законово се регламентира възможността за упражняване на  репресивни мерки спрямо физически лица, прикрити под фрази като, ”защита на интересите на обществото и възстановяване на чувството за справедливост на гражданите”. При този, сега действащ  закон, е достатъчно прокурор да повдигне обвинение за някое от многото престъпления, изброени  в чл. 22 от ЗОПДНПИ, за да започне процедурата по одържавяване срещу български гражданин.  Процедурата по одържавяване продължава дори когато наказателното дело бъде прекратено или обвиняемият е оправдан.
На 13 октомври 2012 г. Конституционният съд  постанови Решение № 13, с което бяха отхвърлени най-важните аргументи за противоконституционност на ЗОПДНПИ.
ЗОПДНПИ подмени стария Закон за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност, при който частна собственост се отнемаше само след влязла в сила осъдителна присъда.  Какво да очакваме от новия закон, след като и  при действие на стария беше възможно използването на т. нар Комисия за репресия срещу гражданите? Конкретен пример от живота : Комисията се самосезира по повод влязла в сила присъда за престъпление – държане на ловна пушка без надлежно разрешение. Гражданина, собственик на ловната пушка, просто е пропуснал срока за продължаване на разрешителното. Наложеното наказание от наказателният съд е глоба, т.е. административна санкция, която е платена в деня на произнасяне на присъдата и лицето е реабилитирано! Но Комисията се е задействала, в ”защита на интересите на обществото и възстановяване на чувството за справедливост на гражданите” и резултатът е съдебно дирене продължило четири години, запор и възбрана на имущество на лицето, което е проверявано за период от 25 г. назад!!! За чест на ВКС с Решение №209/26.07.2011г. по гр.д. №1462/2010г. , III Г.О.  ВКС е отхвърлен като неоснователен искът предявен от Комисията и е отменено допуснатото обезпечение на иска.
Без каквито и да е било претенции за изчерпателност и задълбочен правен анализ, новоприетия закон остава у нас впечатлението, че целеният с него резултат е за отнемане на имущество на българските граждани, в разрез с основния принцип за неприкосновеност на частната собственост, и в противоречие с установената презумпция за невиновност, като прехвърля върху проверяваното лице тежестта, то да доказва законен произход на имуществото!!!
Защо КС не ни защити, нима съдиите при КС не са граждани на тази държава?