сряда, 3 юли 2013 г.

Разкрития

Кои медии лапнаха 66 милиона от властта?!

Вицепремиерът Зинаида Златанова публикува списък на парите, които министерствата са
давали на медиите по комуникационните стратегии на оперативните програми на ЕС и Програмата за селските райони. Отчетът е за периода от началото на 2007 г. до 22 май 2013 г., който обхваща втората част на мандата на Тройната коалиция и управлението на ГЕРБ, като най-големите суми са раздавани от кабинета “Борисов”.
Раздадените суми на медиите са на стойност 66 милиона лева, разпределени чрез няколко министерства – земеделското, социалното, финансовото, на екологията, на регионалното развитие и на икономиката.
Почти половината от раздадените от държавата европари за реклама са били разпределени чрез министерството на Мирослав Найденов по Програмата за развитие на селските райони – става въпрос за 31 249 986 лева от всички 66 139 878 лева.
За реализирането на комуникационните планове в рамките на този програмен период (2007-2013) са предвидени общо над 80,2 милиона евро. Голяма част от парите (като например тези за реклама във вестници) са минавали през рекламни и PR агенции.
Най-много пари са получили bTV Media Group (над 5,52 млн.) и Нова броудкастинг груп (над 5,8 млн.) - собственик на Нова телевизия. Парите са платени за предоставяне на програмно време, излъчване на реклама и създаване на тематични рубрики по няколко оперативни програми.
ТВ7 и ВВТ (сега News7) са получили съответно 1,12 млн. лева и 274 000 лева, а Канал 3 - 400 000 лева.
Държавната БНТ е била допълнително “субсидирана” от министерствата, разпределящи парите за комуникационните стратегии, с над 2,3 милиона лева.
Над 1 милион – 1 045 126 лева, са били платени на Българското национално радио по пет от оперативните програми.
7 459 236 лева са платени на радиостанциите. Повече от половината са отишли само в една радиостанция – “Дарик”, които са получили общо 4 245 506 лева по всички 6 оперативни програми, в някои от програмите имат повече от един финансирани проекта.
Фирмата “Фокус нунти“, която притежава едноименните онлайн информаци0нна агенция и верига радиостанции, е получила общо 1,66 млн. лева за радиорубрики, реклама и консултантски услуги (медиен анализ).
Управляваният от Моника Йосифова “Консорциум за диалог с администрацията” е получил 1 078 833 лева за изразотване на информационна кампания на ОП “Административен капацитет”. За популяризирането на програмата са похарчени и още 1 млн. лева, спечелени от 5 други фирми.
960 000 лв. пък е получила “Медиа планинг груп” за популяризиране чрез печатни издания на Програмата за развитие на човешките ресурси.
Компанията “Зенит адвъртайзинг” е спечелила 540 000 лв. за осигуряване на достъпност, публичност и прозрачност на Оперативна програма „Регионално развитие“ 2007 – 2013 г. (ОПРР) чрез печатни медии.
“Д енд Д Агенция за проучвания и връзки с обществеността“ АД е взела 364,800 лв. от Програмата за развитие на селските райони, за информационна кампания и изготвяне на материали за печатни медии и консултации на рубрики в електронни медии. Пак по същата програма, добила скандална популярност с “Кристинките на Миро Найденов”, други 1,46 млн. лева са отишли за вестникарска реклама чрез агенция “Арчър айдиас”
Пълният списък е публикуван тук.През последните години наблюдатели неведнъж алармираха, че чрез комуникационните стратегии по европрограмите държавата се превръща в един от най-крупните рекламодатели  и най-големият в печатните медии, което е предпоставка за опасна зависимост.