Кои медии лапнаха 66 милиона от властта?!
Раздадените суми на медиите са на стойност 66 милиона лева,
разпределени чрез няколко министерства – земеделското, социалното, финансовото,
на екологията, на регионалното развитие и на икономиката.
Почти половината от раздадените от държавата европари за
реклама са били разпределени чрез министерството на Мирослав Найденов по
Програмата за развитие на селските райони – става въпрос за 31 249 986 лева от
всички 66 139 878 лева.
За реализирането на комуникационните планове в рамките на
този програмен период (2007-2013) са предвидени общо над 80,2 милиона евро.
Голяма част от парите (като например тези за реклама във вестници) са минавали
през рекламни и PR агенции.
Най-много пари са получили bTV Media Group (над 5,52 млн.) и
Нова броудкастинг груп (над 5,8 млн.) - собственик на Нова телевизия. Парите са
платени за предоставяне на програмно време, излъчване на реклама и създаване на
тематични рубрики по няколко оперативни програми.
ТВ7 и ВВТ (сега News7) са получили съответно 1,12 млн. лева
и 274 000 лева, а Канал 3 - 400 000 лева.
Държавната БНТ е била допълнително “субсидирана” от
министерствата, разпределящи парите за комуникационните стратегии, с над 2,3
милиона лева.
Над 1 милион – 1 045 126 лева, са били платени на
Българското национално радио по пет от оперативните програми.
7 459 236 лева са платени на радиостанциите. Повече от
половината са отишли само в една радиостанция – “Дарик”, които са получили общо
4 245 506 лева по всички 6 оперативни програми, в някои от програмите имат
повече от един финансирани проекта.
Фирмата “Фокус нунти“, която притежава едноименните онлайн
информаци0нна агенция и верига радиостанции, е получила общо 1,66 млн. лева за
радиорубрики, реклама и консултантски услуги (медиен анализ).
Управляваният от Моника Йосифова “Консорциум за диалог с
администрацията” е получил 1 078 833 лева за изразотване на информационна кампания
на ОП “Административен капацитет”. За популяризирането на програмата са
похарчени и още 1 млн. лева, спечелени от 5 други фирми.
960 000 лв. пък е получила “Медиа планинг груп” за
популяризиране чрез печатни издания на Програмата за развитие на човешките
ресурси.
Компанията “Зенит адвъртайзинг” е спечелила 540 000 лв. за
осигуряване на достъпност, публичност и прозрачност на Оперативна програма
„Регионално развитие“ 2007 – 2013 г. (ОПРР) чрез печатни медии.
“Д енд Д Агенция за проучвания и връзки с обществеността“ АД
е взела 364,800 лв. от Програмата за развитие на селските райони, за
информационна кампания и изготвяне на материали за печатни медии и консултации
на рубрики в електронни медии. Пак по същата програма, добила скандална
популярност с “Кристинките на Миро Найденов”, други 1,46 млн. лева са отишли за
вестникарска реклама чрез агенция “Арчър айдиас”
Пълният списък е публикуван тук.През последните години
наблюдатели неведнъж алармираха, че чрез комуникационните стратегии по
европрограмите държавата се превръща в един от най-крупните рекламодатели и най-големият в печатните медии, което е
предпоставка за опасна зависимост.