четвъртък, 25 септември 2014 г.

На тази дата: 25.9.1979г. Два самолета се сблъскват над Сан Диего и падат върху жилищен квартал

Горящият Боинг 727 над Сан Диего
На 25 септември 1979 г. в ясното небе на Сан Диего Боинг 727, изпълняващ рейсов полет
Сакраменто – Лос Анджелис – Сан Диего, при заход за кацане в 9 часа сутринта се сблъсква с частна Cessna 172, след което двата самолета падат върху жилищни квартали. В катастрофата загиват 144 души, което по онова време е най-голямата катастрофа в САЩ.
Предшестващи обстоятелства

Чесната излита в 8:16 ч. от Летателния център Гибс, базиран на летище Монтгомъри Фийлд с изрядни документи и в добро техническо състояние. На дясната седалка се намира 32-годишният пилот-инструктор Мартин Изи-младши с налетени 5137 часа, а на лявата седалка е 35-годишният сержант от морската пехота Дейвид Босуел с 347 часа. В този полет те отработват полет по прибори със спуснато перде пред пилота и липса на обзор навън.

В 8:34 часа от летището в Лос Анджелис излита Boeing 727-214 на компанията PSA (Pacific Southwest Airlines). На борда му се намират 7-членен екипаж и 128 пътници. Командир на лайнера е 42-годишният Джеймс Макферон, в авиокомпанията е от 11 години, налетял е над 14 хиляди часа, от които над 10 хиляди на В 727.

Втори пилот на Боинга е 38-годишният Робърт Юджин Фокс с пролетени над 10 хиляди часа, от които повече от половината са на В727.

В пътническия салон работят 4 стюардеси.

Целият екипаж е почивал достатъчно преди полета.

От намиращите се на борда 128 пътници, от които 30 са служители на компанията-собственик на самолета, а един от тях даже се намира в пилотската кабина.

При описаното състояние на метеорологичната обстановка, на летците и на самолетите тази катастрофа няма основание да се случи. Решаващ остава прословутият човешки фактор.

Катастрофата

Пилотите на Чесната изпълняват два захода за кацане по прибори на писта 9, намираща на летище Линдберг Фийлд (в рамките на Международното летище Сан Диего).

Около 8:57 часа Чесната изпълнява планирания втори заход и започва набор на височина в североизточно направление. След две минути диспечерът Стефан Майорс от контролната кула в Линдберг дава указания на Чесната пилотите да преминат към визуално пилотиране и да се превключат на връзка с диспечерите на Сан Диего.

Те веднага изпълняват командата и долагат, че се намират на височина 1500 фута (460 м.). Диспечерите дават команда за набиране на височина 3500 фута (1000 м.)

В същото време Боингът на PSA приближава Сан Диего – пилотира вторият пилот Фокс, докато командирът Макферон води разговори със земята. Той долага, че са на 11 хиляди фута (3353 м.) и започват снижение. След 4 мин. съобщават, че виждат летището. В отговор им дават указание да кацат на писта 27. Пилотите потвърждават.

Въздушното движение в небето на Сан Диего е натоварено. В 08:59:28 ч. диспечерът предупреждава Боинга, че пред тях има Чесна. Пилотите кратко долагат, че я виждат. Само след 11 секунди, в 08:59:39 ч., диспечерите отново дават информация за движението на Чесната. Пак следва отговор, че я наблюдават. Отново след секунди, в 09:00:15 ч., диспечерите за трети път дават информация за малкия самолет. Моментално идва отговор, че го наблюдават.

Пилотите на Чесната също слушат радиоразговорите между Кулата и Боинга, като потвърждават получената информация.

Следва необяснимото изчезване на Чесната от полезрението на пилотите от Боинга. Между тях се води следния разговор: „Тази ли, която видяхме?” „Да, но вече не я виждам.”

В 09:00:44 ч. от Боинга долагат на диспечерите: „О`Кей, видяхме я преди минута.” А след 6 секунди добавят: „Мислим, че мина в дясно от нас.” (I think he's pass(ed) off to our right). Тук е ключовият момент за създаване на критичната ситуация, защото диспечерът чува само края на фразата и я възприема като „...Тя се отдалечи в дясно от нас” (he's passing off to our right).

В същото време екипажът започва да обсъжда местоположението на Чесната, опитвайки се да я види някъде напред.

В 09:01:28 ч. В диспечерската зала на Сан Диего сработва сигнализация за опасно сближение, предупреждаващо за опасност от сблъскване между Боинга и Чесната. Диспечерът Фарвел счита, че Боингът наблюдава Чесната и затова предупреждава малкия самолет за снижаващия се Боинг. Отговор не последва.

Според свидетелства на очевидци двата самолета летели в източно направление, когато в 09:01:47 ч. летейки с лек десен наклон и приповдигнат нос заради малката скорост Боингът настига Чесната и я прерязва с дясното си крило. От удара Чесната буквално се взривява и се разпръсква на малки отломки.

Взривът сериозно поврежда крилото на Боинга, като възпламенява горивния резервоар в него, а така също разрушава механизацията и прекъсва тръбопроводите на хидросистемата.

В 727 прогресивно увеличава наклона си и преминавайки в стръмно пикиране под ъгъл от 50° се понася към разположените долу жилищни квартали. Врязва се в къща в 09:02:07 часа на около 5,5 км. североизточно от летище Линдберг.

В резултат на падането 22 къщи са разрушени или сериозно повредени. В катастрофата загиват всичките 135 души на борда на Боинга, двамата пилоти на Чесната и още 7 души на земята – общо 144 души. Други 9 души на земята са сериозно ранени. За времето си това е най-голямата катастрофа в страната, докато не я надминава двойно катастрофата на DC-10 в Чикаго (рейс AAL 191).