Голям руски танкер извършва странни маневри в Балтийско
море, съобщиха днес медиите в Швеция и Дания.
Новината идва на фона на продължаващото четвърти ден
издирване на предполагаема руска подводница край Стокхолмския архипелаг.
Танкерът "Конкорд", собственост на руската
държавна компания "Совкомфлот", маневрира от две седмици насам и се
движи на зиг-заг, като преминава от международни в шведски териториални води и
обратно. Официално съдът плава за Дания, твърди излизащият в Копенхаген в.
"Юландс постен".
Според шведски медии "Конкорд" може да служи като
кораб за снабдяване на мистериозната руска подводница, чието съществуване така
и не е доказано досега. Дори плъзнаха слухове, че на борда на танкера може да
има ретранслатор на комуникациите на руския боен флот.
Отгоре на всичко към "Конкорд" тези дни се
присъединил и изследователският руски кораб "Проф. Логачов". Това
твърди Михаил Войтенко, главен редактор на интернет изданието "Морской
бюлетен", който от няколко години емигрира в Тайланд, опасявайки се за
живота си в Русия. Той разследва нелегални товари, предимно оръжейни,
превозвани от руски кораби, представящи се за обикновени търговски съдове.
Поведението на "Проф. Логачов" също е странно. Той
също се движи на зиг-заг между шведски и международни води. Официално този съд
би трябвало да плава в съвсем друга посока - към испанското пристанище Лас
Палмас на Канарските острови, разположени срещу западния бряг на Африка.
Има някои странни съвпадения. И двата кораба са били на
ремонт през последните 5 месеца. Странтото е, че от публични данни се вижда, че
системата за автоматично проследяване на морски съдове AIS на борда на танкера
"Конкорд" е била изключена през април при излизането му от
холандското пристанище Ротердам. Не е регистрирано и влизането му в Санкт
Петербург, както и последващото му напускане.
Последните съобщения за "Конкорд" гласят, че той
би трябвало да плава към Дания, но и това плаване е необичайно. Разстоянието от
Санкт Петербург до зоната в центъра на Балтийско море, в която танкерът се
намира в момента, е 350 мили (648 километра) и със средна скорост от 14 възела
(почти 26 километра в час) се изминава за две денонощия.
На 5 октомври обаче танкерът буквално започва да се влачи
едва-едва. Това е необичайно за толкова големи морски съдове, чието пребиваване
в открито море струва десетки хиляди долари всеки ден, отбелязва Михаил
Войтенко в статия в "Морской бюлетен".
Официално собствениците от "Совкомфлот" заявяват,
че "Конкорд" просто изчаква да бъде извикан за зареждане. Данни от
последните часове показват, че той е напуснал района и се движи на югозапад,
което пък подхранва слуховете, че предполагаемата руска подводница вече не е в
шведски води и извънредната ситуация е приключила.
"Нормалните търговски кораби не се държат по този
начин, без да има сериозни основания. Въпросът е какви са те", пише
Войтенко.
Той припомня, че по време на Студената война военните са
използвали граждански кораби за своите цели, но все пак е необичайно това да се
прави с толкова голям танкер.
Същевременно шведските власти разшириха зоната на издирване
на руската подводница. Закрито е въздушното пространство над цели 30 000
острова в района.
За вероятното й присъствие първи съобщи още на 18 октомври
в. "Свенска дагбладет". Според изданието тя излъчвала сигнали,
използвани от руски съдове при аварийни ситуации. Твърди се също, че бил
прихванат и откъслечен разговор на руски език.
Същевременно шведското издание "Вестерос"
публикува днес снимки отблизо на предполагаемата руска подводница. Те били
направени от оказали се съвсем наблизо туристи, отседнали в хотел
"Ясураги" на Стокхолмския архипелаг. Заснетият от тях плавателен съд,
приличащ на подводница, се намира на 70 метра от брега.