понеделник, 17 ноември 2014 г.

9 опасни гари у нас

Има 9 рискови места - т.нар. развързани гари, където е възможно да станат някакви
произшествия с влакове.

Това призна в студиото на БНТ транспортният министър Ивайло Московски. Рисковете идват от факта, че там се извършва рехабилитация и модернизация на участъците.

Московски визира проектите, които са по линията Пловдив-Бургас и Пловдив-Свиленград.
"Има общо 9 гари, които са с извадена от експлоатация сигнализация и сигнално-охранителна техника поради строителните дейности. Очаква се екип на министерството да отиде и да направи на място анализ на риска", обясни Московски. Ако се наложи, ще спре движението и пътниците ще бъдат превозвани с автобуси, за да се избегне произшествие с влаковете, уточни той и даде пример от вчера, когато два влака са се разминали на косъм от удар.

Московски каза, че това, което искат да се случи в железниците през следващите месеци и години, е обновяване на техническия състав на пътнически превози. Според него механизмите са много и може да се разчита на капиталов трансфер от държавния бюджет, който в случая е недостатъчен, но би могъл да бъде повишен в определени параметри, заемни средства и по някоя от оперативните програми. 

Министърът каза, че още е рано да се каже дали ще могат да се вземат пари от държавния бюджет за 2015-а, защото предстои неговото дискутиране. Той разказа, че в първия му ден в министерството е установил, че са блокирани 5 млн. евро от средствата на железниците в една от банковите сметки. 

Във фаза на напрежение са преговорите, добави Московски, но обясни, че и той ще се включи в тях и ще настоява за разсрочване в рамките на поне две години, за да бъдат компенсирани негативните показатели. За една година задълженията на компанията "Товарни превози" в БДЖ от 3 млн. са нараснали на 14,5 млн.

Така, както е структурирано БДЖ, никой не може да го изправи на крака, каза Московски. Това, за което той каза, че може да положи усилия, е да направи компанията за пътнически превози една стабилна, нормална компания. По негово мнение при товарните превози трябва да бъде рестартирана приватизационната процедура.