историческата прожекция на братя Люмиер в „Гран
кафе” в Париж кинематографът прониква и в България.
Първото кино в столицата е „Модерен театър” на бул.
„Мария-Луиза”. Около 1910 г. започва реализацията на първите български филми,
прохожда и бизнесът с кино, който първи осъзнава необходимостта от обединяване
на усилията си в свой интерес.
"Уморените столичани могат да намерят там всеки час
почивка срещу 30-40 стотинки. Приятно забавление за окото" - така
рекламирала столичната преса новата сграда.
По-късно били открити кината "Метропол",
"България", "Феникс", "Театър Пачев" и
"Балкан". За да привличат още повече зрители, собствениците им
започнали да снимат документални филми, показващи всекидневния живот из
столичните улици. Постепенно се родила идеята и за създаването на игрални
филми. Първият от тях -"Българан е галант" -
бил заснет от Васил Гендов през лятото на 1914 и показан
пред публика в началото на 1915 г. Заедно с Гендов по-късно се откроили имената
на режисьорите Борис Грежов и Николай Ларин.
За разлика от днес ходенето на кино в първите десетилетия на
ХХ век предизвиквало изключителна еуфория. "Цялата опасна бъркотия
започваше още с купуването на билети от касата - пише в мемоарната си книга
"Русенски спомени" Стефан Миланов - Представете си тълпа деца и
юноши, които без никакъв ред и с всички средства - рамене, лакти, дори с открит
бой - се мъчат да достигнат гишето. Надделяваха винаги по-силните. Те избутваха
малчуганите встрани от прозорчето на касиерката. Вторият щурм беше към вдратите
на салона. Отчаяните опити на контрольорите да проверяват и скъсат входните
билети пропадаха още в началото на атаката. Вратите се разтваряха под натиска
на вдъхновената младежка публика и в салона се
втурваха настървените кинозрители
Никакви означавания на места и редове не се спазваха, всеки
заемаше място, където намери, а това пак зависеше от физическата сила и
нахалаството. В салона цареше страшен шум от викове, свиркания с уста и дори
със свирки, прескачаше се от ред на ред, за да се съберат приятели, ядяха се
печени тиквени семки и се хвърляха отпадъците по земята, дъвчеха се дъвки,
бонбони - въобще, пълна анархия и свобода на действията.
Същата празнична суматоха е царяла и в столичните кина, за
които пише в спомените си Петър Мирчев. "Големи битки бяха нужни да се
снабдиш с билет. Пред касите ставаха същински битки... Отприщеният поток
нахълтваше в салона с ужасен рев и невъобразима блъсканица. Викове, тракания на
столове, бой с пръчки и заплахи, докато всички се настанят по столовете и се
усмирят. Тогава чак идваше ред на "театрото" от платното".
Филмите, които предизвиквали възторг в първите десетилетия
на ХХ век, били посветени предимно на вечната тема за любовта. Постепенно били
разработени сюжетите за Дивия Запад, както и различни исторически събития.
През 30-те години
Сталин и Хитлер били сред първите
политици, които използвали силата на киното за пропагандни
цели. Филмите, създавани по тяхно нареждане, показвали силата и мощта съответно
на германската армия и съветската държава. След Втората световна война
световното кино бе разделено на две според комунистическата критика: на
следващо социалистическия реализъм и на "буржоазно", чрез което
капитализмът покварявал младежта. Тези определения днес звучат и архаично, и
смехотворно. Но те са също част от историята на киното, което мнозина намират
за най-великото изкуство в света.