петък, 5 декември 2014 г.

Къде отлетя космонавтът на ПИБ?

Докато чакаше да бъде одобрено спасението й с държавна помощ, банката ударно разкраси

имидж с „подпомагане“ на Съюза на артистите, Федерацията по художествена гимнастика, тенис турнир и готварска книга.
Който искал да прилапа лесни „спонсорски“ пари, искал. Кака (в ролята на кака – ПИБ) излезе с чехлите.

Сигурен съм, че и вие като мен докато пътувате в трамвая из софийските улици в последните 5-6 дни, сте се зачудили къде ли отлетя космонавтът, който беше заел 50% от билбордовете.

Отоговорът е прост – уверяващият ни от рекламното табло герой в скафандър изчзна заедно с отблъскващо натрапчивото присъствие на Първа инвестиционна банка. Това, което всъщност той и рекламираше.

Получилата 900 млн. лв. държавна помощ за да оцелее банка използва времето преди ЕК официално да разреши помощта, за да напазарува ударно имидж. Защо ли? Ами защото: „...за да се ограничат отрицателните последствия за конкуренцията от помощта, България ще наложи няколко ограничения в поведението на банката по време на периода на преструктуриране, например ПИБ няма да може да изплаща дивиденти, да използва агресивни търговски практики, да придобива предприятия и др.“ Това се казва в прессъобщението на ЕК. С други думи, банката малко ще трябва да укроти агресивния маркетинг.
Но КОЙ ще плати рекламата за „социални дейности“ на ПИБ?

А те, без да са ясно точно колко са, въпреки че ПИБ е публична компания, не са никак малко. Бърз преглед на прессъобщенията на ПИБ показва смайваща активност през октомври.

На 24-и октомври ПИБ се врича във вярност на Федерацията по художествена гимнастика. Колко ще струва на данъкоплатеца това партниране, не става ясно. Но пък впечатлява намерението на страните да е „до живот“.
На 27-и октомври спортната серия продължава. Спортът този път е тенис. Турнирът на шампионките в София. А ПИБ пак е първа писта. Колко струва това удоволствие, не е ясно. Но пък турнирът е важен и още по-важното - ще се види в Европата, че ПИБ шава.

На 28-и октомври изпълнителният директор на ПИБ Васил Христов има задачата да се снима пред огромни рекламни платна на ПИБ по друг повод. Пак „социален“. Банката ще подкрепя финансово чрез социален фонд заслужили български артисти. Идеята е за адмириране, ако не личеше и от километри комерсиалният ефект за банката. По тази „програма“ около 15 пенсионери, членове на Съюза, вече ще получават месечна помощ около 100 лева в продължeние на година. Е, може да е малко, ама е от сърце, пък и го има по медиите, нали?

През ноември темпото не спада.

На 20-и ноември банката представя победителите в нещо като фирмена класация с претенциозното име „Най-добра българска фирма“. Кое как се подрежда в класацията, не е важно. Важното е да се напомпа имиджът. Пък и за класацията е договорено медийно партниране с „Капитал” и „Дневник”. Или поне така личи от сайтовете на изданията на „Икономедиа“.

Дали е случайно това това, че двете издания внезапно спряха да пишат сериозни материали по темата ПИБ и предпочитат да цитират „Биволъ”, вие преценете.
Само ще добавя, че банката се мъдреше  с логото си и на банковото събитие на „Капитал“. Банка, която в същото време е обект на спасение с държавна помощ! Дето се вика, нямам повече въпроси.

Ако взе да ви изглежда много сериозно всичко това – релаааакс.

На 29-и ноември ПИБ бърза да разнообрази малко тематиката. Готварство? Защо не. Ути Бъчваров и негова книга попадат под погледа на ПИБ. И хоп - и те са „подкрепени“.

Не знам на ЕК как й е, но честно, на мен ми идва малко вповечко.
Мирослав Иванов