сряда, 10 декември 2014 г.

„Гражданските таксита" Uber срещу жълтите

Столичните таксиджии скачат на бунт срещу заработилата вече в София платформата за
споделени пътувания Uber ("Юбер"). Шефове на компаниите са бесни заради нелоялната конкуренция на Uber. Компанията на практика предлага същата услуга, но без да минава през задължителните за жълтите коли регистрации.
Uber работи на принципа на „гражданско такси" - собственици на коли кандидатстват за шофьори и чрез приложението за смартфони на Uber се свързват с клиенти. Водачите не са служители на фирмата.

Всеки клиент може да повика кола само през мобилното приложение и да плати също само през него. Бакшишите не са задължителни, а Uber взема комисиона от цената.

За да се ползва платформата, е нужна регистрация в приложението, за която се иска електронна поща, телефон и номер на банкова карта. Трябва да се включи и GPS устройството на телефона, което открива най-близката кола на разположение.

Моделът на Uber в действителност конкурира такситата, като цените също са конкурентни. Тарифата на сайта на компанията сочи, че таксата за повикване е 70 ст., за 1 км пробег - 40 ст., за минута престой - 20 ст. Сметката за превоза не може да е по-ниска от 3 лв. Същата е и таксата при отказано „гражданско такси".

Таксиметровите компании в София имат 70 ст. първоначална такса. Толкова струва и повикването на адрес. За изминат километър се плащат по 77-79 ст. През деня и 89-90 ст. през нощта. Минута престой струва 22 ст.

Uber предлага опция да се провери предварително цената за определен маршрут и цената излиза поне с лев по-малко от тази на жълтите таксита.