петък, 6 февруари 2015 г.

Константин Тренчев напуска престола на „Подкрепа“

Точно на 60-годишния си юбилей и на 26-тия рожден ден на КТ „Подкрепа“ лидерът на
синдиката Константин Тренчев слиза от престола.

Неизменният синдикален вожд от 1989 г. сам се разделя с поста. Като ще го стори на редовния конгрес на профсъюза, който винаги се провежда на двойния празник 8 февруари – рождения ден и на Тренчев, и на „Подкрепа“.

Почти сигурно се очаква д-р Тренчев да откаже този път да се кандидатира за президент на Конфедерацията на труда. Приближените му вече знаят, че в неделя ще го обяви официално. Патоанатомът по професия дори е споделил, че има намерение да се отдаде на научна дейност.

През годините на няколко пъти президентът на КТ „Подкрепа“ е намеквал около датата на конгреса 8 февруари за оттегляне. В крайна сметка обаче досега Тренчев винаги е оставал начело на собствената рожбата си, създадена като дисидентска организация за защита на социални и трудови права на интелектуалци преди 26 години – 9 месеца преди 10 ноември 1989 г.

Сега д-р Тренчев твърдо настоявал, че вече е време да се раздели с високата длъжност, като според него има много достойни хора, които могат да го заместят. Слизането от престола обаче според синдикалисти можело и да предизвика напрежение в организацията. Като вече били факт симптоми на вътрешни катаклизми. Заради неизбежната битка кой ще е новият синдикален лидер.

Макар и крепена от доктора досега като много монолитна, в конфедерацията неизбежно съществували различни лагери. Поне 2-3, които ще натискат техен човек да застане начело на „Подкрепа“. А спряганите номинации никак не са случайни.

Повече от сигурно за овакантения пост се стяга дясната ръка на Тренчев от близо две десетилетия Димитър Манолов. Той влиза в КТ още през ноември 1989 г., а от конгреса на 8 февруари 1994 г. досега е неизменен вицепрезидент. Но се говори, че силният миньорски профсъюз в „Подкрепа“ бил срещу Манолов.

Според анализатори обаче едва ли ще има катастрфален сблъсък на конгреса. Иначе Тренчев нямало да се реши да напусне поста и да остави рожбата си в раздори.

Преди няколко години – през 2011-а, той заяви, че е уморен и дори вече разочарован в многогодишната си дейност. В крайна сметка обаче остана. Като не стана ясно дали тъкмо заради напрежение около евентуална смяна на поста, както се твърдеше, Тренчев е решил да не се оттегля. Или, каквато беше официалната версия – защото нямало нито една друга номинация на конгреса поради преданост към доктора.

„На 60 години се чувствам като човек, който е загубил илюзиите си и ще направи всичко възможно да започне трети път живота си отначало. Усещам разочарование поради факта, че не прецених през 1988-1989 година обстановката вярно и адекватно“, казва той в интервю в последния брой „Уикенд“.ренчев смята, че досега не е имал абсолютно никаква конкуренция за поста президент на КТ „Подкрепа“. „Смело мога да кажа, че мога да съм на поста, докато аз искам. А тъй като вече не желая, няма да се кандидатирам. Миналия път пак бях взел такова решение, но настъпи голяма паника и смут“, обясни той.

„На 60 съм и възнамерявам да се посветя на научните занимания. Впрочем аз вече 26 години не съм и спрял да се боря в тази посока. Относно оставането ми в КТ „Подкрепа“ смятам, че няма перспектива, защото хората не желаят да бъдат свободни“, заяви Тренчев.

„Давах достатъчно личен пример досега. Хората идват на тълпи да ме кандърдисват да остана, викаха ме и министри… Претенденти за поста досега не е имало, но се надявам да се появят такива. През годините аз съм бил повече политик. Има много по-подготвени синдикалисти от мен. Кой ще набере кураж не знам“, каза още той.