вторник, 7 април 2015 г.

На тази дата: 7.4.1989 г. В Норвежко море потъва съветската атомна подводница „Комсомолец”

1989 г. в Норвежко море потъва съветската атомна подводница „Комсомолец”. При инцидента загиват 42 моряци от 69-членния екипаж. Подводницата потъва на дълбочина 380 м в неутралните води.

K-278 „Комсомолец” е съветската атомна подводница от трето поколение, която държи абсолютен рекорд за дълбочинно потапяне - 1027 м. Пусната е на вода на 9 май 1983 г. и единственият реализиран проект от 685 „Плавник”. Разработката й продължава изключително дълго време, затова неофициално във Военноморските сили я наричат „златна рибка”. Корпусът е направен от чист титан.

На трагичната дата подводницата се движи на дълбочина 380 м при скорост от 8 възела, когато избухва пожар в 7-ми отсек, където се намира главният вал и руля, истинската причина все още е неизвестна, смята се че е електрическа повреда. В 11.12 ч. подводницата обявява сигнал за аварийна ситуация и започва да се подготвя да излезе на повърхността. Междувременно, тъй като не сработва химическата противопожарна система, разпространението на огъня изважда от строя силовата електрическа система и автоматично се задейства аварийната система, която блокира плавното издигане на подводницата.

Изпратен е екип да освободи част от баласта. Според една от теориите при разследването, именно изпълняването на тази задача води до разкъсване на един от основните въздухопроводи, който преминава през отсека - въздух под голямо налягане попада в обсега на локалния пожар и бързо го превръща в неовладяно огнище - отделението има машинно масло и други петролни продукти, които са възпламеними при определени условия.

В 11.16 ч. „Комсомолец” излиза на повърхността, но пламъците вече са обхванали два отсека - 6-и (турбинения отсек) и 7-и - силно задимени са 2-о, 3-о и 5-о отделение. Подводницата е обхваната в плътен, лютив дим, вредни газове и по-лошото има на борда има още много лесновъзпламеними продукти. Защитата на реактора сработва и всички главни вериги са изключени, мощността е прехвърлена на батерията. В 11.37 ч. е пуснат и първият SOS сигнал, но поради разрушаването на хидравличната система и други технически неизправности, съобщението е получено на брега и след 8 „разшифровки” едва в 12.19 ч. започва спасителната операция.

На мястото пристигат военни самолети, а екипажът се бори с овладяването на ситуацията в 16.35 ч., пилотите забелязват, че кърмата започва да потъва. Събитията се развиват скорострелно - 16.44 ч. водата влиза в командното отделение, три минути по-късно - цялото е залято; 16.50 ч. - командирът на подводницата, съобщава „Започва евакуация на 69 човека”. В 17.00 ч. на повърхността изплуват аварийни-спасителни платформи за по 20 души. В 18.20 ч. на място идва „Алексей Хлобыстов”, който започва спасителна акция за екипажа: прибрани са телата на 16 души, които умират от измръзване и удавяне и едва 30 моряка, които оцеляват. Трима от тях умират по пътя към Североморск, от 69 момчета на К-278 живи остават 27 души.

При анализа на трагедията, в медиите излизат много версии - ръководството на Военноморските сили обвинява създателите на проекта и корабостроители. Те пък от своя страна казват, че екипажът е бил некомпетентен и с невежите си действия е провокирал трагедията. Любопитен факт е, че на борда на подводницата в това последно плаване е един от резервните екипажи, докато основният бил на сушата.