петък, 3 април 2015 г.

Парламентът върна права на прокуратурата от времето на комунизма!

Със 119 гласа "за" промените в Гражданския процесуален кодекс (ГПК) бяха приети от
Народното събрание на първо четене. Срещу поправките гласуваха 15 депутати, а 17 се въздържаха от гласуване.

Единствено Реформаторският блок не подкрепи промените. Депутати от "Атака" се изказаха против промените, но в крайна сметка повечето от тях гласуваха "за"

"Упреците, че парламентът приема извънредно законодалелство станаха много. Прокуратурата е имала такива правомощия по време на комунистическия режим. Как точно тези промени ще помогнат за решаване на казуса КТБ? Най-логично е подобни правомощия да се дадат на министъра на финансите. Радикални мерки, внесени на коляно."

Това каза депутатът от Блока Петър Славов. Той посочи, че БСП ще подкрепи тези текстове, което би трябвало да светне червената лампичка на ГЕРБ. Славов каза, че тези правомощия трябва да отидат към министъра на финансите и тогава реформаторите биха могли да подкрепят промените. Той определи това законодателство като "сталинистко".

Промените касаещи новите правомощия на прокуратурата вървяха успоредно в два закона - Гражданския процесуален кодекс и Наказателно-процесуалния кодекс. Изненадващо след приемането на промените в ГПК основният вносител на двете групи промени Цветан Цветанов се качи на трибуната и оттегли промените в НПК.

Приетите промени в ГПК предвиждат прокурорът може да започва производства в интерес на държавата, общините или на граждани, ползващи се от особената закрила на закона. Той ще може да встъпи като страна в образувано производство, когато неговото участие е необходимо за защита на имуществени права и законни интереси на държавата, общините или граждани, ползващи се с особена закрила.

Оттеглените поправки в НПК пък предвиждаха "в изключителни случаи главният прокурор или определен негов заместник може да спре финансова операция или сделка с имущество за срок до 48 часа". Цветанов обяви, че приетите в ГПК промени и след тяхната редакция и окончателно приемане на второ четене ще бъдат достатъчни, за да изпълнят целите на двете групи промени, които бяха предвидени първоначално.