петък, 14 август 2015 г.

По две незаконни гонки на нощ

Между 3000 и 5000 са тунингованите “бегачки”

Нова мода - да се надбягват между светофарите

Поне по 2 незаконни ралита на нощ се правят през лятото, твърдят полицейски източници. Вероятно броят им е по-голям, защото организацията става през фейсбук, участниците са мобилни и бързо се прегрупират.

От началото на юли само в София сигналите на граждани са за 70 незаконни ралита. 15 от тях са потвърдени след полицейска проверка. Реалният брой вероятно е много по-голям, има нещо като “шампионска лига” - хора, които се надбягват почти всяка вечер и се правят залагания. Полицията твърди, че след като е поставила патрулки на обичайните места - околовръстното шосе и бул. “Сливница”, ралитата са спрели. Но всъщност групите са се преместили.

Модата била млади келеши, без да се познават, на светофар да си правят знак с фаровете и да се надбягват до следващия. Затова след сигнал полицаите не намират участници и публика.

Незаконни ралита, при които загинаха две деца в Лесидрен, има навсякъде в страната. Те са изключително опасно занимание, защото се правят в населени места, на оживени и лошокачествени пътища. Вероятно в тях участват между 3000 и 5000 души. Тунингованите “бегачки” - стари автомобили с мощни двигатели, само в София са над 3000. Пътна полиция обяви, че ще иска законодателни промени, които да криминализират деянието.

КАТ: Автогонките може да станат престъпление

Организирането на автогонки да бъде криминализирано, обмисля да предложи Пътната полиция. Това може да стане с промяна в Наказателния кодекс, обясни шефът на КАТ Бойко Рановски на пресконференция в петък. Идеята е да носят наказателна отговорност и участващите в залаганията, които съпътстват гонките.

Сега участващите в гонките могат да бъдат давани на съд и за хулиганска проява, разясни Рановски. “За да се установи обаче, че е имало гонки, хората трябва да знаят, че е необходимо да свидетелстват. Това значи да застанат с името си зад това, което твърдят”, допълни той.

Само кметът си позволи да говори открито за проблема в Лесидрен. В Областната дирекция на полицията в Ловеч не са получавали сигнал за незаконни гонки в селото, каза Рановски.

Шефът на КАТ обясни, че през лятото дейността на много от служителите се насочва към спирането и отклоняването на тежкотоварните автомобили. Наведнъж Пътна полиция не можела да изкара повече от 150 екипа, така контролът във всички населени места не можел да бъде ежедневен и постоянен.

Началникът на Пътна полиция в София Тенчо Тенев заяви, че в столицата гонките били спрени, защото на местата, където се провеждат - около южната дъга, били поставени денонощни патрули. От началото на юли в СДВР са получени 70 сигнала за незаконни кушии, от които само 15 са били истински.

През 2015 г. досега са станали 4266 тежки катастрофи с 391 загинали лица. Те са с 3 повече от м.г. за същия период. Основната причина за катастрофите са превишена скорост, неправилни маневри и неправилно пресичащи пешеходци.

Най-тежко е положението в област Пловдив. Там има най-много катастрофи, загиналите и ранените са дори повече от София. Това се обяснява с много възлови и натоварени пътища, които минават през областта. 17 деца са загинали за първите седем месеца на 2015-а, ранени са 604. 8 са пътували в кола, 7 са били пешеходци, а 2-ма са карали кола.

Рановски съобщи, че е създадена междуведомствена работна група, която да предложи спешни законодателни промени за подобряване на пътната обстановка. Целта са бързото достигане на наказанието до нарушителите, плащане на глобата и събираемостта на наложените санкции. Предвиждат се по-строги санкции за пияни и неправоспособни водачи, както и за шофьори, които не са си платили глобите.

“През първите два месеца на годината контролът беше много занижен. Ефектът от камерите ще се види след няколко месеца, може би година, тъй като до май не бяха използвани пълноценно”, подчерта Рановски.

От 3 до 9 август мобилните камери са регистрирали 3953 нарушения, а стационарните - 5852.

Вижте как се провеждат незаконни гонки с коли в столичния квартал Дружба

ВИДЕО