Борис Борисов е победителят в конкурса за паметник на Алеко
Константинов в центъра на София.
Скулпторът е част от проекта на „Виктория 2011“ ЕООД, в чийто екип влиза
още архитект Пламен Цанев. Техният Щастливец ще бъде изваян до изхода за
метрото на бул. „Витоша“ – фигурата му е изправена, облегната на стълб с табели
на дестинации, описани в книгите му.
Първото място носи на Борисов и Цанев награда от 2 хил. лв.
На второ място журито е класирало проекта „Щастливеца“ на скулптора Гълъбин
Христов с 66,58 точки, наградата е 1500 лв. Третото място е отредено за идеята
на скулптора Неделчо Костадинов – журито му е дало 52, 71 точки, а Общината –
1000 лв. На четвърто място остава варианта на Георги Чапкънов с 52 точки и без
парична награда.
Чапкънов бе победител в предишния конкурс за паметник на
Алеко на бул. „Витоша“, но Столична община реши да анулира състезанието и да го
проведе отново.
Класацията втория път е единодушно приета от журито – без
възражения и особени мнения.
„Проектът изобразява фигурата на Алеко Константинов стояща,
което е по-доброто решение с оглед размера и мащаба на пространството, както и
значителният брой хора, които го населяват… – гласят мотивите на специалистите
в журито. – Положително е хрумването да се включи в композицията и стълбът за
улично осветление, с което цялостната композиция става по-значителна като обем и
мащаб – което архитектурно и градоустройствено е успешна идея. В този проект се
предлага най-приемлив портрет на Алеко Константинов.“
Аргументите за седящите фигури на Алеко (в проектите на
Неделчо Костадинов и Георги Чапкънов) от комисията са, че изобразяването по
този начин е неуместно поради липсата на собствено пространство и сливането й с
движещите се в зоната хора:
„Неоригинално вече за София е даването на възможност на
разхождащите се да „приседнат“ на свободния стол „на маса“ с писателя.
Двусмислено и профанизиращо идеята за диалог и народностност на големия творец.
Писателското изкуство, към което принадлежи Алеко Константинов, не е изобразено
изобщо. Портретът е неудовлетворителен.“
Комисията смята, че има какво още да бъде подобрено и в
проекта на победителя. Затова дава следните препоръки за корекции на
скулптурната композиция:
„Наличието в композицията на два елемента (куфар и табели с
имена на дестинации) преувеличава образа на Алеко Константинов като
пътешественик и пътеписец, а в същото време твърде незначително, неизразително
и неубедително той е представен като писател (държи книга – двусмислено
обстоятелство, което не означава само писане, но и четене и преподаване. Т.е.
този жест е многозначителен и недостатъчен за целта.) Журито препоръчва
авторите да помислят за преработка на композицията в рамките на представената
като цяло идея и преодолеят посочения недостатък.“