сряда, 5 август 2015 г.

Щастливеца в центъра на София

Борис Борисов е победителят в конкурса за паметник на Алеко Константинов в центъра на София.  Скулпторът е част от проекта на „Виктория 2011“ ЕООД, в чийто екип влиза още архитект Пламен Цанев. Техният Щастливец ще бъде изваян до изхода за метрото на бул. „Витоша“ – фигурата му е изправена, облегната на стълб с табели на дестинации, описани в книгите му.

Първото място носи на Борисов и Цанев награда от 2 хил. лв. На второ място журито е класирало проекта „Щастливеца“ на скулптора Гълъбин Христов с 66,58 точки, наградата е 1500 лв. Третото място е отредено за идеята на скулптора Неделчо Костадинов – журито му е дало 52, 71 точки, а Общината – 1000 лв. На четвърто място остава варианта на Георги Чапкънов с 52 точки и без парична награда.

Чапкънов бе победител в предишния конкурс за паметник на Алеко на бул. „Витоша“, но Столична община реши да анулира състезанието и да го проведе отново.

Класацията втория път е единодушно приета от журито – без възражения и особени мнения.

„Проектът изобразява фигурата на Алеко Константинов стояща, което е по-доброто решение с оглед размера и мащаба на пространството, както и значителният брой хора, които го населяват… – гласят мотивите на специалистите в журито. – Положително е хрумването да се включи в композицията и стълбът за улично осветление, с което цялостната композиция става по-значителна като обем и мащаб – което архитектурно и градоустройствено е успешна идея. В този проект се предлага най-приемлив портрет на Алеко Константинов.“

Аргументите за седящите фигури на Алеко (в проектите на Неделчо Костадинов и Георги Чапкънов) от комисията са, че изобразяването по този начин е неуместно поради липсата на собствено пространство и сливането й с движещите се в зоната хора:

„Неоригинално вече за София е даването на възможност на разхождащите се да „приседнат“ на свободния стол „на маса“ с писателя. Двусмислено и профанизиращо идеята за диалог и народностност на големия творец. Писателското изкуство, към което принадлежи Алеко Константинов, не е изобразено изобщо. Портретът е неудовлетворителен.“

Комисията смята, че има какво още да бъде подобрено и в проекта на победителя. Затова дава следните препоръки за корекции на скулптурната композиция:

„Наличието в композицията на два елемента (куфар и табели с имена на дестинации) преувеличава образа на Алеко Константинов като пътешественик и пътеписец, а в същото време твърде незначително, неизразително и неубедително той е представен като писател (държи книга – двусмислено обстоятелство, което не означава само писане, но и четене и преподаване. Т.е. този жест е многозначителен и недостатъчен за целта.) Журито препоръчва авторите да помислят за преработка на композицията в рамките на представената като цяло идея и преодолеят посочения недостатък.“