вторник, 8 септември 2015 г.

Опасни лампи в центъра на Варна изгориха дете

Публикация във Фейсбук сигнализира за опасни лампи в центъра на Варна.

Вижте пълния текст на варненката, кяото сигнализира за опасността в Морската Градина. 

Синът й е пострадал при допир с необезопасено осветително тяло в района на летния театър.

Вижте пълния текст на публикацията (без редакторска намеса):


Метал-халогенна лампа 150W с максимално допустима външна температура на щипките 350 градуса. Интересно ли ви е откъде съм толкова компетентна? Това за работните температури го знам от Google, а любопитството ми да потърся се появи от случката, която ще ви разкажа.

Миналия четвъртък 27.08.2015г. бях с двете си деца в морската градина. Около 21 часа си играха на три детски колички в района на летния театър и така синът ми падна между тях. В първия момент не разбрах къде точно се е ударил, виждах само че пищи – много боли. След това видях, че си е изгорил много ръчичката и като се огледах видях, че между тези две колички има зелена лампа, на която всъщност се беше изгорил. И така от едно обикновено падане и подпиране за 1 секунда, пред очите ми, му е изгорена дясната предмишница, раната му е много голяма, няма кожа на мястото ( тя остана върху лампата). Синът ми, който е на 3 години, преживя големи мъки, плака и трепери от болка няколко часа. Лошото е, че мъките не спират, поради всекидневните превръзки.

Интересното, за което ви пиша не е трагедията, която ни се случи, а че има много опасни лампи из цялата морска градина. Говоря за лампи на земята, зелени на цвят, осветяващи дървета, паметници… Помъчих се да уведомя повече хора за случилото се. Притеснявам се, че може още някое семейство да преживее подобен неочакван ужас.
Помислих, че ще е достатъчно да звънна на 112. Първоначално реших, че още от спешния сигнал ще тръгне информация и някой ще се погрижи да не се случва отново.

Звъннах на 112, обясних подробно за случката, казаха ми да си взема Дефламол и да отида в спешния кабинет. А относно лампата обясних къде е, каква е и те казаха добре. Сблъсках се с проблемите и в здравеопазването… Да не ви губя времето. Относно конкретната лампа и всички останали от този тип първо подадох жалба в Община Варна на дежурен полицай, който ми каза, че ще проверят. След това ме препращаха от номер на номер в общината, докато един господин не ми заяви, че това е невъзможно, че трябва да си държи ръката една минута на такава лампа, за да се изгори. На следващия ден обясних всичко в Първо РПУ, казаха ми, че не е за тях, да се обадя в Общината на дежурен полицай. И така няколко поредни дни нищо.

На 01.09.2015г. се обадих в Нова ТВ, веднага ме свързаха с Нивелина Няголова, коренспондент за Варна ( много мила жена, радвам се, че се запознахме). Тя ме попита дали съм готова да застана пред камера, да обясня всичко и да покажа ръчичката на детето. И така се срещнахме в 12:00ч. на Летния театър. Направиха подробен репортаж. Тя се беше обадила в Община Варна преди да се видим. И така бързо дойдоха двама полицаи, хора от общината, трима човека от фирмата за осветителни тела “Габровски” , а след това и от ЕОН. (Благодаря за съдействието на Нова Тв, чрез което някой чу сигнала). Идеята беше да дойдат, да светнат лампата за един час и да проверят температурата на стъклото.

Мъж от фирмата за осветителни тела говори пред камерата и каза: “ Това е метал-халогенна лампа 150W, има такива на много места в морската градина”, на въпроса: Колко градуса е температурата на една такава лампа? той отговори: “Не знам, или няма как да се измери” (не помня точните му думи). Тъй като им отне два часа да светнат въпросната лампа, екипът на Нова Тв не можа да изчака да се извърши проверката, поради други ангажименти. Но аз изчаках! Тя протече така: Светнаха лампата, изчакаха 5 минути видяха, че става гореща и започнаха да я демонтират. Установиха, че няма проблем с конкретната лампа. На въпроса ми: Ще изчакаме ли един час да и измерим температурата? Те отговориха “Много хора сме, няма как да чакаме един час, лампата грее“. И я демонтираха. На въпроса ми: А другите лампи от този тип? Отговориха:

“Те са същите, нямаме нареждане за тях, проверяваме тази, тя не е дефектна, всички греят, това е метал-халогенна лампа“. 20 минути по-рано твърдяха, че не е опасна, а сега се оказа, че всички греят и тази не е дефектна. А докато чакахме два часа да светнат лампата лицето, представител на фирмата за осветителни тела “Габровски”, убеждаваше мен и екипа на Нова Тв, че трябва 20-30 секунди да си държи ръката, за да се изгори и че все пак е лампа и е “нормално” да е гореща. И така приключи репортажа и проверката! На следващия ден изпратих на репортерката клип, в който измерваме температурата на съседната лампа, която все още не е демонтирана, с термометър който разбрахме, че измерва до 110 градуса, като изписа 110 и показа “HI”! Това означава, че температурата е над 110. Репортажът трябваше да се излъчи на 01.09.2015г. След това остана за 02.09.2015г.

Днес е 04.09.2015г. и той все още не е излъчен, а репортерката дори не си вдига телефона. Проблемът е, че въпросните лампи са все още в морската градина и продължават да светят. Когато попитах служителите на осветителни тела “Габровски” дали няма възможност да бъдат изключени, спрени, демонтирани, по някакъв начин обезопасени се изсмя и каза: “Табелки ли да слагам?”. Чувствам се безпомощна. Как е възможно при толкова жалби и обаждания никой да не се заинтересува, че има опасни огнища, без хората грам да подозират. Предполагам, че животно не би стъпало отгоре, но дете или възрастен човек дори и да нямат този лош късмет да паднат отгоре, могат неволно да стъпят върху нея с чехъл или сандал. Според мен е елементарно. На поне един от подадените сигнали беше реагирано, лампите нямаше да светят. Лампите са факт и стъклото, до което можете да се допрете, е над 110 градуса.

Опасни са! Предупредете близки.