вторник, 3 ноември 2015 г.

Скандални аудиозаписи на висши магистрати

Лобита, интриги, тайни завери, сговори, натиск и подмазване на властта, груби нарушения на Етичния кодекс на магистратите и дори на Наказателния кодекс изплуват от записи на разговори между Владимира Янева и Румяна Ченалова, изтекли в платформата за анонимно споделяне Balkanleaks.

Оказва се, че институционалното разделение на властите, независимостта на съдебната система, процедурите, правилата и законността са само привидност „за пред Брюксел“. Зад тази завеса на привидността кипи безмилостна борба за власт и влияние, вихрят се низки страсти. Това е моделът #КОЙ в цялата му красота.
От тях се вижда, че по висящи разследвания е текла неофициална комуникация между представители на различни власти. Висши магистрати и членове на ВСС са правели опити за въздействие на колегите си с оглед „чадъросването“ на близък магистрат.

Спасяването на редник Янева

Отстраняването на шефа на СГС Владимира Янева в разгара на аферата „Червеи“ се случи на 19 февруари 2015 г. след паметно заседание на ВСС. Искането за отстраняване беше внесено от главния прокурор Сотир Цацаров и мотивирано с досъдебно производство срещу Янева за незаконно удължаване на СРС-та по „Червеи“. Съдебната власт изпадна в ступор. Най-напред ВСС реши да изслуша Янева, каквато процедура не съществува изобщо. След това шефът на ВАС Георги Колев предложи Янева да бъде отстранена като шеф на СГС, но не и като съдия. В крайна сметка ВСС гласува да отстрани Янева.

В разговор с Румяна Ченалова, проведен в същия ден, Владимира Янева коментира тези събития и разкрива, че Георги Колев е положил всички усилия да я предпази. Според Янева, Колев и е разказвал по телефона какво се случва във ВСС, давал е съвети и дори се е опитвал да се свърже по телефона с Бойко Борисов. Премиерът обаче „не му вдигнал“.
Владимира Янева: Обаче днеска какво става. Днеска става, че те се изпокарват зверски. Решават, че трябва да ме изслушат, процедура, която никъде под слънцето я няма. Вътре става едно гъмжило.

Жоро Колев ми се обажда и казва: Тука хората не искат да те отстраняват. Обаче, казва, аз съм много притеснен. Защото, казва, главният прокурор, ако не те отстраним, ще те привлече като обвиняема.

И тогава вече, нали знаеш по закон, е задължително да ме отстранят. Защото 230 от ЗСВ казва, (ако си привлечена е императивно), ако е образувано срещу тебе – може, ал. 2, ал. 1 ако си привлечен – следва. И той казва: Не знам дали не е по-добре да те отстраним. И аз му казах: Жоро, действай, сговаряй ги хората, по-добре да ме отстранят. Просто да се свърши тва нещо.

Или най-много, ако не ме отстранят, утре сутринта да отида да си напиша оставката и да я подам.

Румяна Ченалова: Добре де, защо, аз това не разбирам, може ли така да ти пише и да ти праща сигнали и…

Владимира Янева: Не знам… не мога да ти кажа, не знам.


Владимира Янева: Ти много добре знаеш, че Жоро и Бойко се познават и Жоро винаги може да го пита Бойко.
С тая разлика, обаче, Жоро му е звънял на Бойко, Бойко не му е вдигнал.

Мъж: Красота.

Владимира Янева: Жоро вика: Аз му звънях няколко пъти, той не ми вдига.

Такива действия на шефа на ВАС биха представлявали грубо нарушаване на Етичния кодекс на магистратите. Биволъ потърси Георги Колев за коментар.

Георги Колев: „Това е абсолютно невярно.“

„Само това е моят коментар“ – каза шефът на ВАС. „Разбира се, познавам Владимира Янева, не мисля, че се нуждае от каквито и да е съвети, тя знае как да се държи и какво да прави. Премиера не съм го търсил по този въпрос. В никакъв случай. И въобще не сме разговаряли на тази тема.“

Румяна Ченалова не отрече, че се е срещала и разговаряла с Владимира Янева, но отказа да даде подробности. „Не бих искала да правя каквито и да било коментари“ – заяви тя по телефона.

Владимира Янева затвори телефона след като журналист от Биволъ се представи и дори не изслуша повода за обаждането.

(Следва продължение)

АУДИО ЗАПИС: