неделя, 24 януари 2016 г.

Британското контраразузнаване развя гей байряка

МИ-5 (британското контраразузнаване) стана институцията, която е най-толерантна към хомосексуалната общност във Великобритания. Ако минавате оттам тези дни, ще видите на централата да се развява флагът с дъгата. И това не е за първи път - той беше там и когато миналото лято се провеждаше Лондонският прайд. Поводът сега е по-различен -  МИ-5 е на първо място в Stonewall индекса, който измерва равноправието на работното място. Индексът отчита как се действа срещу дискриминацията и дали се създава добра работна среда за гейове, лесбийки, би- и трансексуални хора. МИ-5 е била избрана сред 400 други организации.

На МИ-5, пише "Гардиън", някак ѝ се налага да бъде толерантно работно място. Много голяма част от работата на службата, както казва директорът ѝ Андрю Паркър, "по необходимост е скрита от погледите". Нейните служители не могат да говорят за работата си. Те имат нужда от работно място, което предлага толерантност и окуражава различните.

Исторически погледното, когато хомосексуалността е била незаконна, шпионирането е било доста привлекателна кариера за хора, които и без това трябва да прикриват самоличността си. Те са доказали, че могат да крият кои действително са и убедително да разказват лъжи. Може би най-известните шпиони гейове са били Гай Бърджис и Антъни Блънт, двамата са били членове на Петорката от Кеймбридж (членовете ѝ са вербувани още като студенти в Кеймбридж и шпионират в полза на Съветския съюз. Бърджис започва работа в МИ-6, А Блънт в МИ-5), в която имало сексуална свобода от всякакъв характер.

Днес дори и Джеймс Бонд, който е еманация на хетеросексуалността, има нещо като флирт със злодея Раул Силва, изигран от Хавиер Бардем. Той откопчава ризата на Бонд и гали гърдите му, докато прочутият шпионин е завързан за стол. "Има първи път за всичко", казва Бардем. Даниел Крейг, в ролята на Бонд, отговаря: "Защо реши, че е първи път".

През 1954 г. Алън Тюринг, прочутият математик и криптоаналитик, се самоубива, след като дълго се бори със своята хомосексуалност и е осъден на химическа кастрация.Сега МИ-5 има специални програми за служителите си, които искат да осъзнаят своята различност и да я развият, ментори за тази цел, персоналът се обучава без предразсъдъци. В МИ-6 наскоро пуснаха обява, че търсят хора, които могат "да общуват с различни общности". До началото на 90-те години на 20 век обаче МИ-5, както и МИ-6 (разузнаването) имаха политика, която не позволяваше хомосескуални да заемат важни, ключови постове в системата заради опасения, че те могат да бъдат изнудвани.

"Тайните служби внушаваха на гейовете, че не са част от мейнстрийма в обществото", казва Том Роб Смит, който е автор на шпионски книги. Според него новината, че МИ-5 е днес начело на най-толерантните работодатели е чудесна. Той обяснява как често заради пренебрежение към хомосексуалните в миналато те са решавали да шпионират за чужда държава. Ако връзката с родната ви страна, възможността да се чувствате разбрани там е отнета, започвате да се оглеждате къде другаде ще бъдете приети, обяснява писателят. "Съветският съюз поддържаше мита, че там има равенство и съответно, че гейовете ще бъдат свободни и щастливи и някои вярваха в това", казва той.

Често говорим за равенството като нещо, което е важно и дава ползи на хора или малцинства. Всъщност, то е важно и полезно за обществото като цяло. Очевидно не е добре да имате общност, която се чувства отхвърлена от обществото, заключава "Гардиън".