вторник, 5 януари 2016 г.

Прогнози и облози за Оскарите

Дали „Лудия Макс: Пътят на яростта“ е най-добрият филм
на годината, ще научим на 28 февруари, в нощта на Оскарите.
„Завръщането“, „Марсианецът“, „Джой“, „Карол“, „Лудия Макс: Пътят на яростта“ и най-вече Spotlight – това бяха филмите, посочени в края на миналата година като най-вероятните претенденти за „Оскар“ за филм на годината. Специалистите, дали своите предположения, не са избрани заради дълбоко разбиране на съвременното кино или интересен стил (макар сигурно и това го има), а защото вече са показали, че умеят да правят достоверни прогнози.

А те трябва да са достоверни, защото на тях се базират коефициентите, които най-популярните сайтове за залагания дават за победа на едно или друго заглавие. Тук става въпрос за пари. Колкото по-точни са прогнозите, толкова по-малки ще са загубите на организаторите на залаганията. Затова и прогнозите на различните сайтове за залози не се различават съществено. Шансът да се изкарат големи пари е в неочакваните победители. 

Майкъл Кийтън и Рейчъл Макадамс в Spotlight, който е с
най-сериозни шансове да бъде обявен за най-добър филм.
И все пак най-голямата изненада ще бъде, ако в нощта на Оскарите на 28 февруари няма
никакви изненади.
Между средата и края на декември сред експертите, поканени от едни от най-известните сайтове за онлайн залагания, цари почти пълно единодушие – 22 от 24 дават най-големи шансове в категорията за най-добър филм на Spotlight, който още няма българско заглавие. Сюжетът е по действителната история на най-стария действащ екип за журналистически разследвания в САЩ (наречен Spotlight) към вестник „Бостън глоуб“, разкрил потресаващите и укривани от властите размери на педофилията в американската католическа църква.

Леонардо Ди Каприо („Завръщането“) отново се цели в
най-важното отличие.
През последните дни обаче „Завръщането“ (с широко разпространение в САЩ от 8 януари и българска премиера на 22 януари) бързо вдига рейтинга си и най-вероятно скоро ще стане един от трите най-вероятни победители. Spotlight е начело и в други сайтове, които му дават коефициент 4/7 (повече от 50%), втори е „Завръщането“ с 4/1.
В потвърждение на качествата на Spotlight, в неделя Националното дружество на филмовите критици му даде наградата си за филм на годината, а също и отличието за най-добър сценарий.

Единодушието не е толкова категорично в предположенията за най-добър режисьор. И все пак 10 от 24-мата специалисти сочат като носител на Оскара в тази категория Ридли Скот („Марсианецът“). Осем са избрали Том Маккарти (Spotlight) и трима – Джордж Милър („Лудия Макс: Пътят на яростта“). Почти всеки от тях е посочил като сигурен кандидат, но не и победител Алехандро Иняриту („Завръщането“).

Наградата на Националното дружество на критиците отиде при Тод Хайнс, режисьорът на „Карол“ (никой от специалистите не го поставя в прогнозите първи или втори). Имаше очаквани и не особено изненадващи победи – Марк Райланс („Мостът на шпионите“) спечели за поддържащ актьор, а Шарлот Рамплинг за актриса, но и големи изненади: най-добър актьор стана Майкъл Б. Джордан („Крийд“), а най-добра поддържаща актриса Кристен Стюарт („Облаците на Силс Мария“) – и двамата смятани за аутсайдери. Или поне дотогава.
Изненадите на Оскарите биха могли да бъдат най-големи в тези категории, където единодушето е пълно. Като най-добър актьор още отсега всички виждат Леонардо Ди Каприо („Завъщането“) – вероятно са на мнение, че той отдавна си го е заслужил, пък и се говори, че във филма на Иняриту прави невероятни неща. Тук сякаш няма особено значение кого отличи Националното дружество на критиците – това надали ще се повтори.

Второто най-често споменавано име (но не като първи избор) е на Майкъл Фасбендър („Стив Джобс“). По-малки шансове изглежда имат (в този ред) Джони Деп („Черна служба“), Мат Деймън („Марсианецът”), миналогодишният победител Еди Редмейн („Момичето от Дания“) и Брайън Кранстън в биографичния „Тръмбо“.

При актрисите сякаш всичко изглежда ясно – на първо място категорично е поставян Бри Ларсон („Стаята“), следват Кейт Бланшет („Карол“) и Сърша Ронан („Бруклин“). Но както видяхме, националните критици измъкнаха Шарлот Рамплинг чак от 13-та позиция, за да ѝ връчат наградата си.
Залозите, разбира се, са измислени така, че да печелят организаторите им. Но при големи изненади и някои от залагащите могат да спелечят доста пари. Например, ако заложите 10 долара, че Брадли Купър ще вземе Оскар за ролята си в „Повелителят на кухнята“ при коефициент 50/1 – и той като по чудо спечели  (а членовете на Академията се опозорят завинаги) – ще получите 510 долара. Ако заложите на далеч по-вероятния победител Леонардо Ди Каприо при коефициент 3/10 и познаете, ще получите само 13 долара.

Но най-голямата изненада ще бъде, ако раздаването на Оскарите на 28 февруари мине без изненади.