вторник, 15 март 2016 г.

Закриват държавния строител на магистрали

Депутатите от парламентарната комисия по регионално развитие ще решават днес дали да бъде закрита Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП). В началото на месеца депутати от ГЕРБ внесоха проект за промени в Закона за пътищата, който предвижда това решение.

НКСИП провеждаше процедурите за тунел "Железница" в Кресненското дефиле и двата лота от "Хемус", които бяха прекратени, след като премиерът Бойко Борисов започна офанзивата си срещу обществените поръчки.

Според мотивите на законодателите, всички активи, пасиви, архивът и другите права и задължения на прекратената компания преминават към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), а наличните ѝ средства се трансферират в бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Целта на предложените промени е концентриране в една структура на дейностите по финансиране, изграждане и управление на ключови обекти на пътната инфраструктура. АПИ разполага с експертен потенциал при успешното усвояване на средства от ЕС и има изграден административен и управленски капацитет, пише в мотивите към проектозакона.

НКСИП беше създадена през 2011 г. (кабинетът Борисов 1) с основна цел "успешното и ефективно финансиране, проектиране, изграждане, управление, поддържане и ремонт на автомагистрала "Струма", автомагистрала "Хемус" и автомагистрала "Черно море". Още тогава не беше ясно какъв е практическият смисъл на създаването на "втора АПИ".