Депутатите от парламентарната комисия по регионално развитие
ще решават днес дали да бъде закрита Националната компания "Стратегически
инфраструктурни проекти" (НКСИП). В началото на месеца депутати от ГЕРБ
внесоха проект за промени в Закона за пътищата, който предвижда това решение.
НКСИП провеждаше процедурите за тунел "Железница"
в Кресненското дефиле и двата лота от "Хемус", които бяха прекратени,
след като премиерът Бойко Борисов започна офанзивата си срещу обществените
поръчки.
Според мотивите на законодателите, всички активи, пасиви,
архивът и другите права и задължения на прекратената компания преминават към
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), а наличните ѝ средства се
трансферират в бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Целта на предложените промени е концентриране в една
структура на дейностите по финансиране, изграждане и управление на ключови
обекти на пътната инфраструктура. АПИ разполага с експертен потенциал при
успешното усвояване на средства от ЕС и има изграден административен и
управленски капацитет, пише в мотивите към проектозакона.
НКСИП беше създадена през 2011 г. (кабинетът Борисов 1) с
основна цел "успешното и ефективно финансиране, проектиране, изграждане,
управление, поддържане и ремонт на автомагистрала "Струма",
автомагистрала "Хемус" и автомагистрала "Черно море". Още
тогава не беше ясно какъв е практическият смисъл на създаването на "втора
АПИ".