неделя, 24 април 2016 г.

Библиотекарят, защитил културата от ислямистите

Обир, достоен за „Бандата на Оушън“ – но не 
в Холивуд, а в Тимбукту.
За пазителите на древното културно наследство на Близкия изток и Северна Африка, ислямистките групировки в последно време създават отчаяно предизвикателство. След превземането на историческия иракски град Мосул в началото на 2014-а, Ислямска държава заграби и разруши джамии, храмове, църкви и други свещени места в региона. Джихадистите продължават със своите „културно прочистващи“ операции от Тикрит до Триполи.

В това зловещо шествие е имало спорадично победи за културата срещу екстремизма, като превземането обратно на Палмира миналия месец – град, който сега може бъде възстановен до нещо близко до предишната си слава. А по-малко познат случай включва изненадващ герой – 51-годишният колекционер на книги и библиотекар Абдел Кадер Хайдара в легендарния град Тимбукту, в Мали, разказва „Уолстрийт Джърнал“.

Историята започва през април 2012 г., когато Хайдара се завръща у дома след бизнес пътуване – за да научи, че слабата малийска армия е отстъпила и че близо 1000 ислямистки бойци от един от африканските филиали на Ал Кайда са окупирали града. Той се сблъсква с иманяри, огнестрелен огън и черни флагове, веещи се над правителствените сгради, и се опасява, че десетките библиотеки и хранилища в Тимбукту – дом на стотици хиляди редки арабски ръкописи – ще бъдат ограбени.

Самият Хайдара има в личната си колекция малък Коран в неправилна форма от XII век, написан върху пергамент от изсушена кожа на риба, и украсен със светещи сини арабски букви и позлата. Неговата колекция разполага и с множество светски книги – ръкописи за астрономия, поезия, математика, окултни науки и медицина, като например том от 254 страници за хирургия и еликсири от птици, гущери и растения, писан през 1684-а в Тимбукти.

„Много от ръкописите показват, че ислямът е религия на толерантността“, казва той.

Хайдара знае, че много от произведенията в хранилищата на града са древни примери за мотивирания дискурс и разум, които джихадистите, със своята нетърпимост и сковани възгледи за исляма, искат да унищощожат. Ръкописите, мисли си колекционерът, неминуемо ще се превърнат в мишена.

Няколко дни след началото на джихадистката окупация Хайдара, който е работил професионално като реставратор на книги и архивист, се среща с колегите си в офиса на Библиотечната асоциация на Тимбукту, която самият той учредява 15 години по-рано.

„Мисля, че трябва да се вземат ръкописите от големите сгради и да се разпръснат в семейни домове из града – казал им той. – Ние не искаме те да открият огромни колекции и да ги заграбят или унищожат.“

Месеци по-рано от офиса на Фондация Форд в Лагос, Нигерия, отпускат на Хайдара субсидия от 12 хиляди долара за изучаване на английски език в Оксфорд през есента и зимата на 2012-а. Парите са свързани към спестовна сметка. Той пише на фондацията и моли за разрешение да се преразпределят средствата – за защита на ръкописите от ръцете на окупаторите в Тимбукту. Парите са отпуснати след три дни. Хайдара и племенникът му събират цял екип – от архивисти, секретари, екскурзоводи в Тимбукту и половин дузина роднини на библиотекари.

Резултатът е обир, достоен за „Бандата на Оушън“. Те купуват метални и дървени сандъци по около 50-80 на ден, правят контейнери от петролни варели и набелязват безопасни къщи из гради и покрайнините. Организират малка армия от опаковчици, които работят тихо в тъмното и уреждат сандъците с безценни артефакти да се пренасят с магарета към новите си скривалища.

В продължение на осем месеца операцията включва стотици опаковчици, шофьори и куриери. Те контрабандно пренасят ръкописите извън Тимбукту – по суша и по река, през контролно-пропусквателните пунктове на джихадистите към територии под контрола на правителството. До момента, когато френски части нахлуват от север, през януари 2013-а, екстремистите са успели да унищожат само 4000 от близо 400 хилядите древни ръкописи на Тимбукту.

„Ако не бяхме действали – казва Хайдара, – е почти 100% сигурно, че много, много други щяха да бъдат изгорени.“

Хайдара е особено горд от спасяването на един ръкопис – разпадащ се физически том за разрешаването на конфликта между кралствата на Борно и Сокото към това, което днес е Нигерия, текст, който е дело на суфистки воин и интелектуалец, управлявал за кратко Тимбукту в средата на XIX век.

Този човек, твърди Хайдара, е джихадист в оригиналния и най-добър смисъл на думата – такъв, който се бори срещу злите идеи, желания и гняв в себе си и ги подчинява на разума и подчинението на Божиите заповеди…