/Таралеж/
Общо 42 жалби срещу поскъпването на билета за градския
транспорт в София, което трябва да влезе в сила от 1 юни, са подали граждани в
Административния съд на София-град, съобщиха за "Правен свят" от съда.
Административния съд на София-град, съобщиха за "Правен свят" от съда.
Жалбите са и от граждани, и от юридически лица и не са с
идентично съдържание, но във всички се оспорва изцяло решението на Столичния
общински съвет (СОС), с което беше изменена Наредбата за реда и условията за
пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община.
По всички жалби ще бъде образувано едно дело, което ще се
гледа от тричленен състав на съда.
Никой от жалбоподателите не е поискал спиране на действието
на измененията.
Решението за увеличение на цената от 1 лв. на 1,60 лв. беше
взето на 14 април от Столичния общински съвет. Това стана с гласовете на
общинарите от ГЕРБ, СДС и ДБГ. Решението на съвета е новата цена да влезе в
сила от 1 юни, като преди това тя не беше променяна в продължение на 7 години.
Освен цената за единично пътуване, от 8 на 12 лв. се вдига и тази на талона от
10 билета.
От БСП сезираха областния управител на София Веселин Пенев с
искане да върне за ново обсъждане в Общинския съвет измененията на наредбата.
Пенев обаче не видя нищо незаконосъбразно в тях. Според него
не е проблем, че СОС е посочил за правно основание на промените чл. 21 т. 8 от
Закона за местното самоуправление и местната администрация. Този текст от
закона предвижда, че Общинският съвет приема решения за придобиване, управление
и разпореждане с общинско имущество. "Доколкото наредбата касае промени в
приходната част на търговски дружества, чийто принципал е СОС и предвид факта
че "имущество"-то от правна гледна точка представлява съвкупност от
веществените и невеществените стопански активи, с които разполага стопанският
субект, считам че посочената разпоредба е приложимата правна норма", заяви
областният управител.
Той отхвърли и твърдението, че няма икономическа
аргументация за новата цена. И прие за такава новия параграф в наредбата, който
гласи: "Цените на превозните документи за обществен градски транспорт на
територията на Столична община се определят, съгласно утвърдените с
Икономическа рамка на обществения градски транспорт в Столична община за съответните
приходи и разходи за дейността".
Що се отнася до аргумента на БСП, че не е направен анализ за
съответствие на измененията в наредбата с правото на Европейския съюз, Пенев
признава, че в мотивите към решението на СОС не е посочен конкретно Регламент №
1370/2007 г. Но изтъква, че в тях е коментирано, че са предвидени множество
гаранции за сигурността и безопасността на гражданите, ползващи услугите на
транспортните оператори, а това са аргументи от регламента.
"Спазени са изискванията на чл. 26, ал. 2 от Закона за
нормативните актове за публикуване на проекта на интернет-страницата на
съответната институция на 28 януари 2016 г., ведно с мотивите към него и
предоставяне на заинтересуваните лица на 14 дневен срок за становища и
предложения по проекта преди внасянето му за гласуване в компетентния орган,
който срок изтича на 13 април 2016 г.", твърди още Пенев.
Освен, че вдигнаха цената билета и талона, на 14 април
общинските съветници одобриха и три нови превозни документа и намалиха цената
на годишната карта със 135 лв. Така тя вече ще струва 365 лв. т.е. по един лев
на ден. Новите карти са "Метро плюс" - за метро и една линия наземен
транспорт на цена от 43 лв., тридневна карта за всички линии от 10 лв. и карта
"София" с отстъпки при посещения на културни и исторически
забележителности от 20 лв. Комбинираната карта за транспорт и музеи влиза в
сила от 1 октомври 2016 г.
С измененията глобата за нередовен пътник беше увеличена от
20 лв. на 40 лв., а актът - от 100 лв. на 200 лв.