събота, 28 май 2016 г.

Съдът е залят от жалби срещу поскъпването на билета за градски транспорт в София

/Таралеж/ 

Общо 42 жалби срещу поскъпването на билета за градския транспорт в София, което трябва да влезе в сила от 1 юни, са подали граждани в
Административния съд на София-град, съобщиха за "Правен свят" от съда.

Жалбите са и от граждани, и от юридически лица и не са с идентично съдържание, но във всички се оспорва изцяло решението на Столичния общински съвет (СОС), с което беше изменена Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община.

По всички жалби ще бъде образувано едно дело, което ще се гледа от тричленен състав на съда.

Никой от жалбоподателите не е поискал спиране на действието на измененията.

Решението за увеличение на цената от 1 лв. на 1,60 лв. беше взето на 14 април от Столичния общински съвет. Това стана с гласовете на общинарите от ГЕРБ, СДС и ДБГ. Решението на съвета е новата цена да влезе в сила от 1 юни, като преди това тя не беше променяна в продължение на 7 години. Освен цената за единично пътуване, от 8 на 12 лв. се вдига и тази на талона от 10 билета.

От БСП сезираха областния управител на София Веселин Пенев с искане да върне за ново обсъждане в Общинския съвет измененията на наредбата.

Пенев обаче не видя нищо незаконосъбразно в тях. Според него не е проблем, че СОС е посочил за правно основание на промените чл. 21 т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация. Този текст от закона предвижда, че Общинският съвет приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. "Доколкото наредбата касае промени в приходната част на търговски дружества, чийто принципал е СОС и предвид факта че "имущество"-то от правна гледна точка представлява съвкупност от веществените и невеществените стопански активи, с които разполага стопанският субект, считам че посочената разпоредба е приложимата правна норма", заяви областният управител.

Той отхвърли и твърдението, че няма икономическа аргументация за новата цена. И прие за такава новия параграф в наредбата, който гласи: "Цените на превозните документи за обществен градски транспорт на територията на Столична община се определят, съгласно утвърдените с Икономическа рамка на обществения градски транспорт в Столична община за съответните приходи и разходи за дейността".

Що се отнася до аргумента на БСП, че не е направен анализ за съответствие на измененията в наредбата с правото на Европейския съюз, Пенев признава, че в мотивите към решението на СОС не е посочен конкретно Регламент № 1370/2007 г. Но изтъква, че в тях е коментирано, че са предвидени множество гаранции за сигурността и безопасността на гражданите, ползващи услугите на транспортните оператори, а това са аргументи от регламента.

"Спазени са изискванията на чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове за публикуване на проекта на интернет-страницата на съответната институция на 28 януари 2016 г., ведно с мотивите към него и предоставяне на заинтересуваните лица на 14 дневен срок за становища и предложения по проекта преди внасянето му за гласуване в компетентния орган, който срок изтича на 13 април 2016 г.", твърди още Пенев.

Освен, че вдигнаха цената билета и талона, на 14 април общинските съветници одобриха и три нови превозни документа и намалиха цената на годишната карта със 135 лв. Така тя вече ще струва 365 лв. т.е. по един лев на ден. Новите карти са "Метро плюс" - за метро и една линия наземен транспорт на цена от 43 лв., тридневна карта за всички линии от 10 лв. и карта "София" с отстъпки при посещения на културни и исторически забележителности от 20 лв. Комбинираната карта за транспорт и музеи влиза в сила от 1 октомври 2016 г.

С измененията глобата за нередовен пътник беше увеличена от 20 лв. на 40 лв., а актът - от 100 лв. на 200 лв.