четвъртък, 14 юли 2016 г.

След 45 г. следствие ФБР се предаде по случая “Дан Купър”

Предполагаемият Дан Купър остава неоткрит и до днес.
През 1971 г. Дан Купър обявява на борда на самолет, че има бомба в ръчния си багаж. Той получава откуп от 200 000 долара, освобождава пътниците и екипажа с едно изключение – пилот. Той вдига машината във въздуха, Купър скача с парашут и изчезва.

Цели 45 години ФБР разследва един от най-загадъчните криминални случаи в САЩ, но без резултат. Сега следствието е прекратено.

“Стигнахме до заключението, че е време този случай да бъде изпратен в архивите, тъй като по него няма нищо ново”, каза спецагентът от ФБР Франк Монтоя младши за Си Ен Ен, цитиран и от световните медии.

За ФБР би било по-добре мистерията да е била разбулена, но шансът се оказал нулев. Трудно било да се признае подобно поражение, но и това понякога се случвало: “По света има много мистерии и нашият случай е една от тях.”

Отвлеченият самолет.
От ФБР допълват, че “за нещастие нито едно свидетелско показание, нито новите криминални техники са довели до разплитането на “случая Купър”. Всеки път, когато са били получавани нови сигнали, следствените органи са сформирали екипи. Дори се е налагало много специалисти, които са били натоварени с други важни задачи, да бъдат изтеглени, за да работят по “случая Купър”. Следствието е било възобновявано при всяко новооткрито доказателство, като намирането на парашута на Купър или на част от откупа.
“Сега сме твърде скептични, че след 45 години бихме постигнали някакъв резултат”, казва за Си Ен Ен Монтоя.

Да се върнем към далечната 1971 г. Денят е 24 ноември. “Боинг 727” на авиокомпания “Northwest Orient Airlines” поема от Портланд към Сиатъл. На място 18 С седи мъж. Изглежда така, като че ли се връща от снимки на шпионски филм. Видима възраст около 40 г., тънки устни, късо подстригана коса. Ризата му е бяла, вратовръзката черна, костюмът е тъмен. Очите са скрити зад слънчеви очила. Поръчва си уиски бърбън, пуши цигара (по онова време пушенето на задните седалки в самолет е позволено – б. р.).

Стюардесата Флоранс не се впечатлява, когато странният господин ѝ подава бележка. Свикнала е на ухажвания. Тя не я чете, пъха хартийката в джоба си. Мъжът любезно настоява стюардесата да прочете написаното. Тя го прави и пребледнява: “В дипломатическото си куфарче имам бомба. Ако се наложи, ще я използвам. Седнете до мен, това е отвличане на самолет.”
Очаквано и за пътника стюардесата не се подчинява. Тя алармира командира на полета. Той приземява самолета с 36 пътници на борда на най-близкото летище.

Започват преговори с Купър. Той се врича да освободи всички пътници и екипаж с изключение на един пилот при условие, че получи 200 000 долара откуп и четири парашута. Искането е удовлетворено, заложниците - пътници и екипаж, са освободени. Останалият на борда пилот получава заповед от похитителя да вдигне самолета във въздуха. Вече е нощ. Купър скача с парашут от височина 3000 метра над щата Вашингтон. У него са и парите от откупа – 200 000 долара. ФБР започва незабавно издирване на похитителя, но от него няма и следа. Започва най-продължителното следствие в САЩ – цели 45 години, но без резултат.

Страховитят пътник е купил билета си за 20 долара на името Дан Купър. Истинско или не, то остава и до днес.
През 1980 г. момче открива в река Кълъмбия три пакета с банкноти, общо около 6000 долара и ги предава в полицията.  По серийните номера на банкнотите е установено, че сумата е част от платения 9 години по-рано откуп.

Подновено е издирването на Купър. Не липсват и спекулации. Бил механик от Вашингтон, който в края на ноември 1971 г. се появил с голямо закъснение на семейна среща в Оклахома и то с тежки наранявания. Следствието не установява идентичност с Купър, мъжът има алиби.
Според сравнително нов документален тв филм похитителят вече бил на 72 години и живеел в Калифорния. След излъчването на лентата адвокатът му заявява, че това била най-голямата глупост, която е чул през живота си. Неговият клиент още през 1978 г. е попаднал в полезрението на разследващите, но през 1979 г. следствието срещу него е било преустановено.

Сега, 45 години след драмата на борда на боинга, ФБР окончателно прекратява следствието. Дан Купър е единственият похитител на самолет в САЩ, който остава незаловен, нито е открита следа от него – жив или мъртъв.