четвъртък, 14 юли 2016 г.

Властта излъга, че е спряла европарите за медии

Въпреки информациите, че правителството е замразило парите за медии, които трябва да популяризират програмите за управление на еврофондовете за периода 2014-2020, договори все още се сключват. През последния месец правителството е започнало да изплаща задълженията си само към няколко фирми, става ясно от справките за изпълнение на комуникационните планове по ОП. 153 886,44 лв. са официалните разходи на кабинета по това перо за този месец. Половината пари, дадени по комуникационната стратегия за популяризиране на европрограми, са отишли във фирмата на братята Юлиян и Магърдич Халваджиян.

„Глобал Фрейм“ ООД е прибрала 75 хил. лв., с което е получила изцяло договорената от 150 хил. лв. сума за 6 представления на мини спектакъла „Яко е да си еко“ с Димитър Рачков и Васил Василев-Зуека. Парите са от ОП „Околна среда“ и са изхарчени за видео и аудиоклип, заедно с правата по излъчването му по електронни медии. Шест са текущите договори по комуникационната стратегия от началото на годината по ОП „Околна среда“.

През март „Маркет тренд“ ООД са се уредили с договор за 23 220 лв. за изготвянето на стратегия за информационно-образователна кампания, състояща се от проучване на медиен пазар, медийно планиране на кампанията и нейната оценка. През юни са получили близо 5 хил. лв. Прави впечатление, че задълженията към фирмата вече са изплатени, но като платени пари са посочени с 60 лв. повече, което може да е и техническа грешка при изготвянето на справката. През март близката до ГЕРБ фирма „Екзакта рисърч груп“ се е уредила с договор за „социологически проучвания за измерване на ефекта от реализираните мерки за информация и публичност“ по „Околна среда“. От сделката за 21 хил. вече е изплатена половината, този месец пари не са превеждани. Още 5 месеца „Варна нюз“ ЕООД ще получава по 1800 лв. за ежедневен мониторинг на материали и коментари по „Околна среда“ в печатни, електронни издания и интернет.

Софийската туристическа агенция „Меркурий 97“ ЕООД е взела по ОП „Региони в растеж“. В справката обаче е посочено, че фирмата е попаднала в графата за плащания сега, защото до март не са извършвани никакви плащания по договор на стойност малко над един млн. лв., сключен в края на м.г.

На 27 май по същата програма са разписани харчове за над половин млн. лв. „Про систем“ ЕООД, фирма за проектиране, строителство, ремонт, дизайн, ще получи 180 хил. за изработка на рекламни материали по оста „Регионален туризъм“. Отново за рекламни материали по ОП „Региони в растеж“ БГМАП ООД е получила две поръчки на обща стойност 420 хил. лв.

Продължава практиката електронни медии (най-вече радиа и телевизии) да са най-скъпото перо от комуникационната стратегия. По ОП „Развитие на човешките ресурси“ са разписани 12 договора на обща стойност 2 544 000 лв. Най-ранният и най-скъп е от 30 април за 480 хил. лв. с Нова телевизия. Точно толкова ще получи и бТВ, но сделката е от началото на юли. Всички договори за рекламно време за популяризиране на ОПРЧР са сключени след изявлението на вицепремиера Томислaв Дончев, че правителството е наложило мораториум върху договорите за купуване на ефирно време в телевизии и радиостанции. БНТ ще получи 360 хил. лв. Националната телевизия е единствената, която е получила плащане този месец – близо 30 хил. България он ер ще прибере 300 хил., а Дарик радио – 180 хил. лв. По 120 хил. ще получат БНР, агенция „Фокус“, „Радиокомпания СИ ДЖЕЙ“ ООД, Метрорадио, радио „Експрес“. 96 хил. лв. отиват за „Болкан броудкастинг“ ЕАД и 48 хил. – за радио К2.

От края на юни „А Дейта Про“ има договор за медиен мониторинг и контент анализ за целите на ОП „Добро управление“ за близо 20 хил. лв., но и по него не са извършвани плащания.  Няма предвидени договори и текущи плащания за юни само по ОП „иновации и конкурентоспособност“, „Наука за образование и растеж“, „Административен капацитет“, „Техническа помощ“, „Развитие на селските региони“, „Инициатива за малки и средни предприятия“ и по програмата за морско дело и рибарство.

Още в края на март вицепремиерът Томислав Дончев обяви, че правителството е наложило мораториум върху договорите за купуване на ефирно време в телевизии и радиостанции. От 30 април до момента обаче управляващите са сключили 12 договора за подобни услуги и популяризиране на ОП „Човешки ресурси“, които са на стойност близо 2,5 млн. лв. Тогава той обяви, че до извънредното решение се е стигнало, за да има обществени дискусии, „за да се изкажат телевизиите дали са гарантирали медиите комфорт някога“. Той се закани мораториумът за купуване на ефирно време да продължи, докато не приключи този дебат и няма консенсус по темата. Очакваше се да започнат срещи с ръководствата на радио и телевизионните оператори, на която да бъдат обсъдени конкретни правила за по-прецизно и прозрачно разпределение на средствата от европейските фондове за медийно отразяване.

„Това, че има спряна поръчка, не означава обезателно, че в някоя от тях има някакво формално нарушение. Достатъчно е да има концентрация на обществени съмнения или подозрения“, обясни през март Дончев. В средата на юни вицепремиерът се похвали, че е разработена изцяло нова методика, която да регулира разпределението на евросредствата. Тя предлагала добър баланс между всички видове медии. „Запазва се процедурата по директно купуване на ефирно време, тя е ограничена обаче като дял от общата сума, има таван. Това гарантира, че ще има добър микс, тоест ще могат да се покриват всички канали, и телевизии, и интернет пространство, и печатни медии“, заяви Дончев. Той допълни, че предстои методиката да бъде обсъдена в широк формат с цялата професионална общност. Заявката му беше това да стане до края на юни.