събота, 13 август 2016 г.

Потъналият британски кораб „Темза” открит в руски арктически води

Открилт е корпусът на пионерски британски параход, потънал в руски арктически води през 1878 г. Това е „Темза”, 120-тонен парен съд, плавал под командуването на награждавания с ордени изследовател Джоузеф Уигинс. Корабът се насочва към Северния ледовит океан, за да открие търговски път между Великобритания и Сибир, но се оказва на дъното. Експедиция от руското Географско общество открива останки от кораба в плитки води край устието на река Енисей, недалеч от селището Горошиха непосредствено извън Полярния кръг.

Корабът е първият океански съд, навлязъл в Енисей – най-голямата река, вливаща се в Ледовития океан. И е един от първите, тръгнали по северния морски път.

„Трудно е да преценим в каква степен е запазен корабът. Пълен е с кал и пясък, само част от външната структура е видима”, разказва Александър Гончаров пред агенция „Интерфакс”.

Нужна е още работа, за да се стигне до решение дали корабът може да бъде изваден.

Статия във вестник „Наш Красноярский край” нарича това „откритието на годината” и заявява, че то ще „замени скептицизма с положителна нагласа относно възстановяването на Севера”. С климатичните изменения и затоплянето на Арктика страната се обръща към възможностите на този регион за търговски пътища и експлоатацияна природни ресурси, отбелязва „Гардиън“.

Уигинс е един от пионерите, убедени във възможностите за морски трафик със Сибир – огромен регион, богат на дървен материал, кожи, въглища и дори мамутска кост. Тръгвайки срещу конвенционалната мъдрост, че ледената покривка прави арктическия път неизползваем, търговският капитан финансира експедиция до Обския залив през 1874-а, доказвайки, че морето е проходимо. Журналистът-изследовател Хенри Мортън-Стенли, прочул се междувременно с откриването на мисионера Дейвид Ливингстън в Източна Африка, прави опити да се присъедини и към тази експедиция, но не получава нужното разрешение от работодателите си.

Непоколебим, въпреки неуспеха да потегли отново през 1875-а и радващ се на подкрепата на нови инвеститори, Уигинс достига Енисей с „Темза” през 1876-а и оставя кораба за зимата в реката. Според руското Географското дружество той се е опитал да потегли отново следващата пролет, но корабът заседнал и замръзнал. Капитанът се е принудил да продаде части от съда и да се върне във Великобритания по суша. „Темза” потъва при пролетното топене на ледовете от 1878-а.

По-късно същата година Уигинс отплава за Обския залив с товар пшеница – първата сибирска стока, докарана в Британия по северния маршрут. През 1893-а Уигинс внася през устието на Енисей релси за Транссибирската железница и е награден с орден от император Александър ІІІ. Кралското географско общество признава приноса му за отварянето на арктическия път през 1894-а с наградата „Мърчисън”.

Изследователите от руското Географско общество са открили и останките на кораб, който смятат за руската шхуна „Северно сияние”. Тя е замръзнала в устието на Енисей през 1876-а, а четирима души от шестчленния му екипаж са починали от скорбут през зимата. Шхуната е потънала на същото място при пролетното топене. Останките й представляват интересен пример за сибирско корабостроителство, казва Гончаров.