Открилт е корпусът на пионерски британски параход, потънал в
руски арктически води през 1878 г. Това е „Темза”, 120-тонен парен съд, плавал
под командуването на награждавания с ордени изследовател Джоузеф Уигинс.
Корабът се насочва към Северния ледовит океан, за да открие търговски път между
Великобритания и Сибир, но се оказва на дъното. Експедиция от руското
Географско общество открива останки от кораба в плитки води край устието на
река Енисей, недалеч от селището Горошиха непосредствено извън Полярния кръг.
Корабът е първият океански съд, навлязъл в Енисей –
най-голямата река, вливаща се в Ледовития океан. И е един от първите, тръгнали
по северния морски път.
„Трудно е да преценим в каква степен е запазен корабът.
Пълен е с кал и пясък, само част от външната структура е видима”, разказва
Александър Гончаров пред агенция „Интерфакс”.
Нужна е още работа, за да се стигне до решение дали корабът
може да бъде изваден.
Статия във вестник „Наш Красноярский край” нарича това
„откритието на годината” и заявява, че то ще „замени скептицизма с положителна
нагласа относно възстановяването на Севера”. С климатичните изменения и
затоплянето на Арктика страната се обръща към възможностите на този регион за
търговски пътища и експлоатацияна природни ресурси, отбелязва „Гардиън“.
Уигинс е един от пионерите, убедени във възможностите за
морски трафик със Сибир – огромен регион, богат на дървен материал, кожи,
въглища и дори мамутска кост. Тръгвайки срещу конвенционалната мъдрост, че
ледената покривка прави арктическия път неизползваем, търговският капитан
финансира експедиция до Обския залив през 1874-а, доказвайки, че морето е
проходимо. Журналистът-изследовател Хенри Мортън-Стенли, прочул се
междувременно с откриването на мисионера Дейвид Ливингстън в Източна Африка,
прави опити да се присъедини и към тази експедиция, но не получава нужното
разрешение от работодателите си.
Непоколебим, въпреки неуспеха да потегли отново през 1875-а
и радващ се на подкрепата на нови инвеститори, Уигинс достига Енисей с „Темза”
през 1876-а и оставя кораба за зимата в реката. Според руското Географското
дружество той се е опитал да потегли отново следващата пролет, но корабът
заседнал и замръзнал. Капитанът се е принудил да продаде части от съда и да се
върне във Великобритания по суша. „Темза” потъва при пролетното топене на
ледовете от 1878-а.
По-късно същата година Уигинс отплава за Обския залив с
товар пшеница – първата сибирска стока, докарана в Британия по северния
маршрут. През 1893-а Уигинс внася през устието на Енисей релси за
Транссибирската железница и е награден с орден от император Александър ІІІ.
Кралското географско общество признава приноса му за отварянето на арктическия
път през 1894-а с наградата „Мърчисън”.
Изследователите от руското Географско общество са открили и
останките на кораб, който смятат за руската шхуна „Северно сияние”. Тя е
замръзнала в устието на Енисей през 1876-а, а четирима души от шестчленния му
екипаж са починали от скорбут през зимата. Шхуната е потънала на същото място
при пролетното топене. Останките й представляват интересен пример за сибирско
корабостроителство, казва Гончаров.