събота, 27 октомври 2018 г.

Русия удвои парите за армията си от тролове


Според нови документи Русия е удвоила бюджета за армията си от тролове.

Целта е да се громи доверието в институциите. Но как изглежда пропагандата? На тази тема свой анализ публикува швейцарският в. “ТагесАнцайгер”.

Кристъл Джонсън беше известна като ангажирана активистка по правата на чернокожите в САЩ. Непрестанно разпространяваше положителни истории на различни личности, но и случаи на дискриминация, които американски медии игнорираха.

“Канзас дейли нюз” беше местен вестник, в който журналистите бяха изключително открити и разпространяваха съобщения и анализи на новинарски групировки.

Тези имена ги свързваше едно нещо – не съществуваха. Акаунтите им изглеждаха така, като че ли са американски. Дори туитър разпространяваше коментарите на “Кристъл Джонсън”. В действителност обаче акаунтите бяха активирани от Санкт Петербург. Точно там е централата на прословутата фабрика за тролове “Internet Research Agency” (IRA).

Двойно повече пари за пропаганда?

От финасова гледна точка IRA е толкова добре, както никога не е била. Това става ясно от публикуван преди седмица обвинителен акт на прокуратурата в щата Вирджиния. Повдигнато е обвинение срещу рускиня за недопустима намеса в американските междинни избори, които ще се проведат след две седмици. Като главна счетоводителка 44-годишната Елена Хусянова е била в услуга на водената от Русия “информационна война”, финансирана от олигарха Евгений Пригожин, известен като “готвача на Путин”. Още през февруари т. г. Пригожин беше обвинен от специалния разследващ прокурор Робърт Мълър, САЩ му наложиха санкции.

Публикуваните данни относно бюджета на пропагандната операция, наричана “Проект Лахта”, са прелюбопитни. По данни на ФБР през тази година по нейно искане бюджетът на Хусянова почти е бил удвоен. Така през първото полугодие на тази година рускинята е заявила 650 милиона рубли (близо 10 милиона швейцарски франка), което почти съответства на годишните бюджети през изминалите две години. През изборната 2016 г. Хусянова е изразходвала 720 милиона рубли, а през следващата 733 милиона рубли. Това означава, че от 2016 г. дезинформационната кампания е била финансирана с над 30 милиона швейцарски франка.

Самата Хусянова оспорва обвиненията.

“Американски чиновници твърдят, че вместо американците аз съм избрала Доналд Тръмп. Какво да кажа? Аз съм просто една рускиня”, казва Хусянова в свое видеопослание, излъчено по Си Ен Ен.

Независимо от цвят на кожата и вяра

Всъщност досегашните действия на троловете са известни. (Според скандинавското народно поверие тролът е чудовище. Троловете са свръхестествени същества подобни на великани и враждебно настроени към хората – б. р.)

Миналата седмица туитър публикува всички акаунти и съдържанието им, които са в пряка връзка с IRA (руската фабрика за тролове – б. р.). Става дума за 3841 акаунта с общо над 9 милиона туита. На разположение за свободно сваляне са почти 300 гигабайта текстове, снимки и видео. Тези данни показват, че цел е била и Европа.

Лабораторията за дигитално разследване към вашингтонската мислителница Atlantic Council предварително е получила данните и публикува първия си анализ. Анализаторите са установили, че фалшивите акаунти са в съзвучие с интересите на руското правителство. Основната част от кампанията е била насочена към руския народ. Така в началото на руската инвазия в Украйна туитовете са били предимно на руски. При президентските избори през 2016 г. обаче на английски.

Да се навреди на кандидатурата на Хилъри Клинтън е била само една от многото цели. Дезинформационната кампания преди всичко е била насочена към всяване на разцепление сред обществото, както и спад на доверието в държавните институции. При поляризиращи въпроси троловете почти незабелязано са се включвали в двете направления на дебата и са подклаждали настроения сред обществото. Троловете са се целелели във всички, независимо от цвят на кожата, вяра, политическа или сексуална ориентация.

IRA е използвала актуални събития, за да се намеси в политиката – особено по време на избори и при атентати. Към това се причисляват терористичните нападения в Брюксел, британският референдум за Brexit и изтичане на информация, уронваща престижа на Еманюел Макрон малко преди избора му за президент на Франция.

Според изследователите обаче извън САЩ кампанията не е имала голямо влияние върху политическото поведение на хората.

Операциите на IRA непрестанно са били усъвършенствани. Действащите лица са изпробвали различни варианти, трупали са и опит. Проявите им през 2014 г. се различават от тези през 2018 г. Тази тенденция ще продължи и в бъдеще.