сряда, 19 ноември 2014 г.

На тази дата: 19.11.2002г. Честваме за първи път Световния ден на тоалетните!

Обществена тоалетна в Древен Рим
Днес е Световният ден на тоалетните. Денят се чества от 2002 г. по решение на Първата
международна конференция на Световната организация на тоалетните в Сингапур, състояла се между 20 и 22 ноември 2001 г. Инициативата цели да се популяризират световните проблеми, свързани с липсата на достъп до елементарни хигиенни нужди, както и с повишаване нивото на хигиенна култура.

Около 2,5 млрд. души по света нямат достъп до елементарни хигиенни условия. Заради липсата на канализация тези хора рискуват здравето си, а всяка година по същите причини 1,8 милиона, предимно деца, губят живота си, показват данните на световната организация.

Първите подобия на затворени места за облекчаване на естествените нужди се появяват в района на днешна Индия и Пакистан няколко хиляди години преди Христа. Първата конструкция, приличаща на тоалетна чиния, е произведена около 2600 г. пр.н.е. Става въпрос за резбования трон, под който е било гърнето на шумерската царица Шубад. Археолозите са открили тоалетни столове и в Древен Египет. Датират ги от 2100 г. пр.н.е. Представляват преносими дървени тоалетни чинии, под които се слагали глинени гърнета.

Съвременното човечество не обсъжда с охота местата за облекчаване на естествените нужди. Но не винаги е било така. В Древния Рим обществените тоалетни са били нещо като публични форуми.

Жителите на империята сядали един до друг на специалните каменни тоалетни и обсъждали важните държавни дела или просто клюкарствали. По площадите в Рим е имало обществени тоалетни - 254 примитивни нужника и 145 луксозни места за облекчаване, наречени латрини. В тях имало по 50-60 места в дълги редици. Латрините са били свързани с канализационна система и наблизо е имало чучури, където човек да си измие ръцете.

Средновековна Европа обаче затънала в мръсотия - всеки се е облекчавал на улицата или където се случи. В най-добрия случай у дома ползвали гърнета, но съдържанието им изсипвали направо през прозореца. В замъците облекчавали нуждите си през тесни процепи в стената или в малки ниши, като изпражненията падали в яма край замъка. Със засилването на властта на Църквата обаче и налаганото от нея чувство за срам се налага личните нужди вече да се вършат насаме. В градове като Единбург, Франкфурт и Хамбург се появява нов занаят - носител на подвижен нужник. Става въпрос за гърнета, скрити под палтата на мъже и жени, които ги предлагали за облекчение срещу заплащане от минувачите, които се криели под палтата.

Хората се замислили за личната хигиена на облекчаването не по етични съображения, а заради върлуващата през ХІV век в Европа чума. Едва тогава забелязали ползата от това да си миеш ръцете.

Два века по-късно в европейските къщи вече е съществувал т.нар. тоалетен шкаф - долап, в който слагали нощното гърне, а на рафт отгоре стояла кана с вода.


   Трон. Ама порцеланов... Все пак трон!
Приблизително по същото време се появява прадядото на днешния клозет с течаща вода. Изобретателят на първия вътрешен нужнике сър Джон Харингтън, кръщелник на кралица Елизабет IІ. Направил го е за себе си, а по-късно конструирал един и за удобство на кралицата. Нейният, разбира се, бил луксозен - т.нар. порцеланов трон. Излиза, че съвременната порцеланова тоалетна чиния е изобретена през 1589 г., но й трябват 200 години, за да се наложи навсякъде. През 1681 г. нужникът за първи път е наречен с френската дума “тоалетна” (toilet).

През ХVIII и ХIХ век тоалетните столове вече са нещо обичайно. Един от най-разкошните е принадлежал на баварския крал Лудвиг ІІ, който е обичал да го възсяда направо по време на баловете и приемите, за да не прекъсва приятните разговори със събеседниците си.

На 3 май 1775 г. в Англия е регистриран патентът за модерния клозет с течаща вода. Прави го лондонският часовникар Александър Каминск. Най-важното му нововъдение е двукратно извита отводна тръба, един вид сифон.

В наши дни най-модерните тоалетни чинии в света - японските, имат невероятни функции - затоплят седалката, сами се измиват, дезинфекцират, подсушават, накланят човека в удобна за него поза и пр. глезотии.
У нас традицията е ясна - облекчаването извън дома е било нещо обичайно за нашите прабаби и прадядовци. След Първата световна война в България се приемат няколко закона, свързани с нужниците. Строително-полицейският правилник за сградите в София от 1924 г. например нарежда “във всяко жилище трябва да има поне един нужник”. А също и, че “нужниците и баните трябва да се проектират така, че да не се познават от улицата”.

Вицове, ноември 2014г.

СмЕх

Семеен скандал. Тя:
- Осемдесет и шест човека са лайкнали каквото казвам, той ще ми спори!
***


Не е важно кой спечели ВИП Брадър. Важното е кой ще е на второ място
***

Истинският джентълмен никога няма да каже на една жена:
- Тъпа беше и тъпа си остана.
Той ще каже:
- Вие сте неподвластна на времето, Г-жо!
***

- За мен, моля, голямо уиски.
- Момиче! Това е училищния стол!
- Ох, извинете, нещо се бях замислила. Компот, моля...
***

Ако си купите китайско синьо одеало,много вероятно е сутринта да се събудите като Аватар...
***

Парадокс на приличието:
Възрастните не псуват пред децата, децата не псуват пред възрастните.
***

Проблемът при цитатите във Фейсбук е, че никога не се знае дали те са истински.
Иван Вазов.
***
Всяка сутрин нови вицове

вторник, 18 ноември 2014 г.

Смилянски боб от Китай

Най-абсурдните етикети на стоки, които се продават в магазините у нас, ще търси

„Потребителската кошница“ на БНТ 2. Екипът на предаването обяви конкурс, в който призова зрителите да изпращат нелепите и куриозни етикети, на които попадат, докато пазаруват.
„Хората ни пишат и изпращат какви ли не недомислици и подвеждащи надписи върху опаковките: „Смилянски боб от Китай“, детски сок „Мече“, който съдържа цели 11 Е-та, кайма от 10 химикала… Нека всеки, който попадне на подобни абсурди, ни информира“, призова водещата Правда Добрева. За най-активните участници в конкурса ще има коледни награди. Получените от зрителите етикети ще бъдат включени в „черен списък“, който ще бъде предаден на институциите, отговорни за защитата на потребителите.

Конкурсът се провежда в рамките на новата кампания на „Потребителската кошница“ – „Прочети етикета, напълни кошницата“. Тя се осъществява съвместно с Националния център по обществено здраве и ще продължи до края на годината. Освен, че ще търси абсурдни примери за подвеждащи потребителя информации, БНТ 2 ще информира и какво трябва да съдържа всеки етикет, как да разпознаваме вредните съставки и кои са новите европейски изисквания, които трябва да спазват производителите.

„Проучване сред потребителите показва, че всеки един от тях се е сблъсквал с проблеми на етикетирането на стоките - дребни и нечетливи надписи, десетки Е-та, които, в нарушение на закона, не са описани какво представляват, много заместители на маслото, сиренето, месото и т.н. Кампанията на предаването „Потребителската кошница е навременна, защото на 13 декември в целия ЕС се въвеждат новите изисквания за етикетите на стоките“, коментира още Правда Добрева.

Актуализираха Бюджет 2014

След няколкочасови дебати депутатите приеха предложената актуализация на Бюджет 2014 на първо четене. Гласуването показа подкрепа от 123 депутата, противниците на предложението са 41, а 42ма са въздържалите се.
От взелите думата народни представители стана ясно, че дупката в хазната се признава от всички, разликите са в отговора на въпроса „Кой е виновен” и как да се харчат допълнителните средства. Единствената група, която категорично се обяви против, бе тази на „Атака”, макар че отрицателен вот бе даден от БСП и ДПС.

Темата за КТБ и нейния фалит бе сред основните, засегната в почти всички изказвания. И тук противопоставянето беше не принципно, а по линия на вината и отговорността, която трябва да се носи за състоянието на четвъртата банка в страната.

Всички политически партии в парламента обаче категорично се обявиха за разследване на банковия фалит и причинителите на загубата, равна на 5-6% от БВП на страната. Чуха се и гласове за поемане на политическа отговорност, ако има хора от съответните партии, замесени в далаверата. Остава да видим това да се реализира на практика.

Румъния и България не са за Шенген, имат много цигани

Бившият френски премиер Франсоа Фийон, който е кандидат за лидер на крайнодясния Съюз
за народно движение и на президентските избори на 2017 година, се обяви против присъединяването на България и Румъния към Шенген, съобщава френската телевизия FT1.

„Трябва да предотвратим присъединяване на Румъния и България към Шенген, защото от тези две страни идват най-много цигани", каза той.

Дори бившият премиер се обяви за изграждане на нова шенгенска зона. Според него трябва да бъде създаден „корпус на европейските гранични служби" и Франция да приеме водеща роля в сътрудничеството с ключови държави, които най-често са обект на масова миграция, такива като Испания, Италия, Гърция и Малта.

Фийон иска по-строги правила при получаване на френско гражданство.

Коалицията ППП била коалицията LAFKA

Когато преди близо шест месеца използвах израза „коалицията ППП“ в свой пост дори не
подозирах в какво нарицателно ще се превърне. Колко тълкувания ще понесе и колко критики ще отнесе. Не подозирах и колко прав в съществуването й ще се окажа. Днес видяхме, че ППП съществува.

Видяхме го категорично, доста натрапчиво и леко горчиво. Горчиво почти колкото на сватба. Коалицията ППП се оказа коалицията LAFKA. Появата на рекламно каре на монополиста в разпространението на вестници и контролиран от Пеевски LAFKA в последния брой на „Капитал“ просто онагледи промените в бизнеса след фалита на КТБ.

Фалит, за който Пеевски и Прокопиев работиха ударно, в комбинация с останалата 1/3 от ППП – прокуратурата. 

Това, което Иво Прокопиев нарече в коментар по темата в студиото на Нова ТВ „жълтении, които няма да коментирам“, се оказаха с оранжев цвят. Цветът на LAFKA. Сигурно всичко нямаше да е толкова драматично, ако тази реклама не беше символична. А тя е символична, защото в нея няма никаква бизнес логика. Мениджмънтът на LAFKA знае, че с тази реклама няма да постигне никакви търговски цели. Читателите на „Капитал“ едва ли ще се юрнат към киоските на Пеевски. Но пък в появата на рекламата сигурно има достатъчно икономическа логика за „Икономедиа“ и достатъчно политическа логика за LAFKA (Пеевски).

Че това не е чисто търговска сделка, личи по цялото поведение на „Икономедиа“. Раздразнението, с което беше приета критиката на читатели и знакови обществени фигури, говори най-малкото за гузна съвест. И не, не ме разбирайте погрешно. Нямам причина да се съмнявам в етиката и в професионализма на журналистите от „Капитал“, с част от които съм имал удоволствието да работя. Напротив, сигурен съм, че по тяхното поведение скоро ще разберете какво всъщност значи днешната небрежна рекламка.

Но, простете, имам дълбоки резерви към редакционната политика и вятъра на промяната в нея.

Защото обяснението как преди „найсе“ години сме имали реклами на Лайф Чойс и в същото време сме обяснявали, че това е пирамида е... комичен. А като прочетох, че това не е реклама на LAFKA, а на сокове, които се продават там, щях да се разплача от умиление.

За съжаление или за радост са минали тези „найсе“ години и днес освен хартия хората имат и онова нещо, наречено интернет. А там няма да обясниш колко си велик. Там хората набързо те оценяват и подминават.

Но, както се казва, честито и наздраве!

Голяма част от читателите на „Капитал“ днес подминаха рекламата на LAFKA.

Когато я видят и утре, ще подминат “Капитал”.

Мирослав Иванов

Патриотичният фронт може да оттегли подкрепата си към правителството

Възможно е Патриотичният фронт да оттегли подкрепата си към правителството заради
назначеният за зам.-министър на отбраната Орхан Исмаилов. Това каза пред БНТ лидерът НФСБ Валери Симеонов. Орхан Исмаилов е бивш кадър на ДПС, но премина в партията на Корман Исмаилов - Народна партия Свобода и достойнство, която е част от Реформаторския блок.
Според Валери Симеонов разговор с партньорите от ВМРО по този въпрос не е воден. Патриотите не са взели решение какъв срок поставят за оттеглянето на Орхан Исмаилов, но според тях назначението е скандално. "Национално предателство е турски агент да заема поста на зам.-министър на отбраната. Това е гавра с българския народ", заяви Симеонов.

Исмаилов беше назначен на поста на 11 ноември. С него в Министерството на отбраната беше назначена и Десислава Йосифова.

"Назначаването на Орхан Исмаилов от партията на Корман Исмаилов за зам.-министър на отбраната е удар срещу ДПС, защото през годините тя си изработи ореола на единствената партия, чрез която българските турци могат да достигнат до високите държавни постове. Това е опит за отклоняване на кадри от ДПС - политическа игра, която не се разбира от ниското ниво. Създава се обаче напрежение в коалицията. След като не го искат, да не го предизвикват", призоваха в студиото на TV7 социологът Кольо Колев и математикът проф. Михаил Константинов.

"Дърпат опашката на тигъра. Ако са им останали поне малко здрав разум и инстинкт за самосъхранение, ще спрат", отбелязаха те и добавиха, че коалицията ще е трудна именно заради липсата на култура за съгласуване на интересите и туширане на напрежението.

"Родната полиция" взима подкуп! Видео

Видео със заглавие „Родната полиция” е публикувано в социалната мрежа Фейсбук.

В клипа, дълъг 3:09 минути, се вижда как полицай с жилетка с надпис „СДВР” проверява документите на шофьор. След като му връща личната карта и шофьорската книжка, ръката на униформения остава да виси вътре в колата през отворения прозорец.

Водачът подава двадесетолевка, при което униформеният си прибира подкупа в джоба.

От МВР са съобщили пред bTV, че ще предприемат действия, едва след като клипът бъде излъчен.

ВИДЕО

На тази дата: 18.11.1928г.е премиерата на Мики Маус

На 18 ноември 1928 г. в Ню Йорк се състои премиерата на първия озвучен анимационен филм на „Дисни“ с героите Мики Маус и Мини Маус.

Мишката Мики е американски рисуван герой, който се е превърнал в символ на The Walt Disney Company. Създаден е съвместно от Уолт Дисни и Уб Айуъркс през 1928 г. и първоначално е озвучаван лично от Дисни. Човекоподобната мишка постепенно се превръща от обикновен анимационен и комиксов герой в един от най-разпознаваемите световни символи. Въпреки, че Мики Маус се появява шест месеца по-рано, компанията "Уолт Дисни" счита за негов рожден ден 18 ноември 1928 г., когато е пуснат филма Steamboat Willie (това е първият озвучен анимационен филм на компанията).
Днес Мики Маус е един от главните герои на Disney Channel. Заедно с други търговски, запазени марки, като Кока-Кола и Мк Доналдс е приеман като символ на глобализма на САЩ и североамериканския начин на живот. В търговската дейност трите запазени марки много често се появяват заедно още от втората половина на миналия век до днес.

Мики Маус първоначално е създаден като заместник на Освалд Щастливия заек, по-ранна звезда, създадена от студиото на Дисни за Юнивърсъл. Ранният външен вид на Мики всъщност до голяма степен прилича на този на Освалд. Когато Дисни поисква по-висок бюджет за своите филмчета за Освалд, той е уволнен, а от Юнивърсъл наемат други художници да рисуват заека. От този момент нататък Дисни винаги се старае да обезпечава правата на героите, които неговата компания създава.

За да може да оцелее компанията на Уолт и Рой Дисни, тя се нуждае от нови лица, които да се превърнат в звездите на техните кратки филмчета. Тъкмо тогава идеята за Мики идва в съзнанието на Уолт, който преди това е правил неми филмчета с мишки. Първоначално смята да кръсти героя си Мортимър Маус, но жена му го убеждава, че името звучало прекалено претенциозно, което кара Уолт Дисни да нарече героя си Мики. Името Мортимър по-късно е използвано за друг герой в сериите за Мики, чичото на Мини Маус.

Първата поява на Мики и Мини, неговата приятелка във вестник е през 1923 година. Само две години след филмовия дебют на Мики Маус, на 13 януари 1930 г. излизат първите комикси в американските всекидневници. През 40-те години се появяват и по-дълги истории с Мики Маус и свързаните с него герои в новопоявилото се списание "Walt Disney's Comics and Stories".
Европейската продукция на комикси с герои на "Дисни" започва още през 30-те години, като се появяват местни комикси във Великобритания, Югославия, Италия и други. Италианските комикси успяват да се задържат на пазара и след войната, където вестник "Мики Маус" (Toppolino) се превръща в по-голямо списание със същото име (излизащо и до днес), което позволява създаването на по-дълги истории.

През 1948 г. редакторът на датската издателска компания "Гутенбергхус" (днес "Егмонт") Дан Фолке успява да сключи договор с "Уолт Дисни Продакшънс" за издаване на списания с комикси в Скандинавия (обикновено със заглавие "Доналд Дък", тъй като този герой е по-популярен сред скандинавците от Мики Маус). По-късно се появява и списание "Мики Маус" в Германия. През 60-те години "Егмонт" започва да изпитва недостиг на нови комикси поради малобройната продукция на комикси на "Дисни" в САЩ. Поради това те искат и получават от "Дисни" разрешение за рисуване на нови истории, като един от първите автори, които се заемат със задачата е датчанинът Нилс Ридал. През годините работата на "Егмонт" се разраства и днес повечето нови истории с герои на "Дисни" са нарисувани и написани от автори, работещи за тях.

С времето образът на Мики Маус в комиксите се изменя: от 40-те вместо класическите си къси панталони той вече е облечен бяла риза и дълги панталони. От края на 90-те години насам в комиксите на "Егмонт" вместо това се използва старото му облекло, но в италианските комикси все още се появява "модерния" му вид.

На 18 септември 2008 г. саудитският духовен лидер шейх Мохамед ал Мунаджид в телевизионно обръщение заяви, че популярният анимационен герой е "е воин на Сатаната и трябва да бъде убит". Ислямът предписва унищожението на всички мишки (и изобщо гризачи), което включва и Мики Маус. Според Мухамед ал Мунаджид, Мики Маус подбужда снизхождение към мишките, което пречи на унищожаването им.

Вицове, ноември 2014г.

СмЕх

Седи си една жена у дома и на вратата се чука. Отваря, а пред вратата - мъж с кофа лайна, лисва я на килима, хили и се многозначително и намига...
- Какво правиш бе?
- Аз съм продавач на прахосмукачки Rainbow. Ако с тая прахосмукачка до 10 минути не изчистя килима като нов, ще изям лайната.
- Нещо – кетчуп, майонеза искаш ли?
- Защо?
- Нямаме ток...
***


Живея в постоянен страх, че някой ще дойде и ще ме изнасили в къщата в която живея сам-самичка на ул. Солунска 29, етаж 2, ап.3, сивата врата вляво...
***

Мъжки разговор:
- Даде ли ти?
- Не. А на тебе?
- И на мене не.
- Ей, тая е 'бати боклука...
***

Учителката влиза в клас, сяда уморено, хваща с две ръце цепещата я от болки глава и със слаб глас пита:
- Деца, какво имаме по програма?
- Математика, Маря Ивановна!
- Добре! Пишете условието на задачата: Две млади, интелигентни жени, изпили две бутилки водка. В задачата се пита: за какъв Хикс им е притрябвало след това да пият червено вино?
***

- Как да те позная?
- Ще бъда с дънки, висок съм 165 см и тежа 54 кг.
- Добре, аз ще бъда със светло яке и ще нося кантар и метър.
***
Всяка сутрин нови вицове