Една класическа коледна картичка на Банкси отново е актуална
– с настъпилите празниците. Тя
изобразява Йосиф и Мария в път през пустинята към Витлеем, блокирани от
прочутата стена, която разделя Израел от Палестина и Западния бряг.
Макар картичката в момента да е много популярна в социалните
мрежи, тя всъщност е на няколко години. И въпреки това винаги в този период от
годината започва да циркулира в интернет, разказва сайтът „Тру активист“. За
пръв път изображението е показано в Лондон през 2005 г. – след пътуване на
Банкси до Близкия изток.
Без значение от това кога е създадена обаче, картичката
изпраща мощно послание за това как е разделен районът на расов и етнически
принцип и как това е създало огромна бежанска криза и гета в региона.
Настоящата реалност е подчертана от библейската история на Йосиф и Мария,
самите те бежанци, които според Светото писание са пътували през тези територии
преди две хиляди години.
Когато е създадена държавата Израел, вместо интегрирането на
арабската и еврейската култури заедно, управляващата класа прилага
законодателство, което принуждава палестинците да се изселят към никак не
гостоприемни гета, отделени от водни източници и плодородни земи с гигантски
стени.
На палестинците е отнето правото да притежават земя и да
работят легално, като без тези базови свободи, се превръщат в бежанци в
собствената си някогашна родина. Тези политики очаквано резултират в все
по-нарастваща враждебност между двете групи – която често води и до жестоки
кръвопролития из целия Близък изток.
В началото на годината Банкси се завърна в Близкия Изток и
остави графити в Ивицата Газа. Уличният художник, чиято самоличност е обвита в
мистерия, направи нова серия мощни творби, след като точно преди 10 години,
през 2005 г. той остави няколко рисунки на бариерната стена на Западния бряг в
Палестина.
Единият от графитите, изписан върху останки от някогашни
сгради в руините на полуразрушената Газа, има лека препратка към „Мислителят“
на Роден, но фигурата е поставила длан на лицето си в знак на отчаяние.
Референция може да има също и към класическата композиция на Ниоба, плачеща за
изгубените си деца. Друг от графитите показва хлапета, въртящи се на люлки като
в лунапарк около наблюдателна кула.