понеделник, 4 декември 2017 г.

Правителството няма да връща имоти на Симеон

Правителството няма отношение към връщането на наследствени имоти на Симеон Сакскобургготски. Това сочи заключението на работна група, която беше свикана в Министерството на правосъдието.

Държавата и адвокатите на царската фамилия, които са участвали в работата на групата, са заключили, че изпълнителната власт не може да се намеси по тези казуси. Въпросът остава висящ, докато по текущите дела за т.нар. "царски имоти" няма произнасяне от съда. В същото време има действащ мораториум, приет през декември 2009 година от 44 Народно събрание, който ще действа до момента на приемането на специално законодателство, уреждащо връщането на имотите.

Поредното повдигане на темата за наследствените имоти на царете Фердинанд и Борис III е станало с писмо от октомври на Сакскобургготски до премиера Бойко Борисов, председателя на парламента по това време Димитър Главчев и обудсмана Мая Манолова. 

Правосъдният министър Цецка Цачева обясни, че има заведени три жалби в Европейския съд за правата на човека (ЕСПЧ) в Страсбург от наследниците на Борис Трети, които към този момент "не са комуникирани" и в правосъдното министерство няма информация по хода им. Цачева направи аналогия с решение на делото на ЕСПЧ по случая с т. нар. Синя къща в Пловдив, по който държавата е била осъдена от наследниците.

"Категоричното заключение е, че изпълнителната власт не може да предприеме никакви действия по тази посока, тъй като висящите дела са в компетентността на съдебната власт. Няма правно и юридическо основание за намесата на изпълнителната власт към този момент", коментира правосъдният министър.

Цачева обясни, че до момента не е гласуван специален закон за царските имоти, тъй като продължава да има висящи дела и съдът трябва да даде отговор за собствеността на имотите.

Едното дело в Страсбург е заведено в ЕСПЧ от Сакскобургготски през 2010 г., след като през декември 2009 г. парламентът прие мораториум върху правото му да се разпорежда със земи и имоти, върнати на него и сестра му като наследници на бившите царе.
Без решение на първа инстанция са споровете за "Врана" и за 16 500 дка гори в Рила. На три инстанции държавата спечели делата за "Кричим", Ситняково" и "Саръгъол". На две инстанции МРРБ спечели делата за "Царска Бистрица" и бившето стопанство на УБО край Врана.


Преди години Страсбург присъди 13 млн. евро на бившия гръцки крал Константин пак заради имотен казус. Претенцията на Константин беше за 560 млн. евро - оценката на земя, сгради и имоти. В другите три дела, водени от Сакскобургготски, се оспорва решението на българския съд резиденциите "Кричим", Ситняково" и "Саръгъол" да бъдат върнати на държавата, припомня "Сега", като посочва, че е вероятно на бившия премиер да бъде предложена сделка, при която той да се откаже от претенциите си пред Европейския съд, а в замяна да получи обезщетение за имотите.

На тази дата: 4 декември 1908г. в София е открит първият киносалон в България, втори в Европа

1908 г. в София е открит първият киносалон в България, втори в Европа. Само година след 
историческата прожекция на братя Люмиер в „Гран кафе” в Париж кинематографът прониква и в България.

Първото кино в столицата е „Модерен театър” на бул. „Мария-Луиза”. Около 1910 г. започва реализацията на първите български филми, прохожда и бизнесът с кино, който първи осъзнава необходимостта от обединяване на усилията си в свой интерес.

"Уморените столичани могат да намерят там всеки час почивка срещу 30-40 стотинки. Приятно забавление за окото" - така рекламирала столичната преса новата сграда.

По-късно били открити кината "Метропол", "България", "Феникс", "Театър Пачев" и "Балкан". За да привличат още повече зрители, собствениците им започнали да снимат документални филми, показващи всекидневния живот из столичните улици. Постепенно се родила идеята и за създаването на игрални филми. Първият от тях -"Българан е галант" -
бил заснет от Васил Гендов през лятото на 1914 и показан пред публика в началото на 1915 г. Заедно с Гендов по-късно се откроили имената на режисьорите Борис Грежов и Николай Ларин.

За разлика от днес ходенето на кино в първите десетилетия на ХХ век предизвиквало изключителна еуфория. "Цялата опасна бъркотия започваше още с купуването на билети от касата - пише в мемоарната си книга "Русенски спомени" Стефан Миланов - Представете си тълпа деца и юноши, които без никакъв ред и с всички средства - рамене, лакти, дори с открит бой - се мъчат да достигнат гишето. Надделяваха винаги по-силните. Те избутваха малчуганите встрани от прозорчето на касиерката. Вторият щурм беше към вдратите на салона. Отчаяните опити на контрольорите да проверяват и скъсат входните билети пропадаха още в началото на атаката. Вратите се разтваряха под натиска на вдъхновената младежка публика и в салона се втурваха настървените кинозрители

Никакви означавания на места и редове не се спазваха, всеки заемаше място, където намери, а това пак зависеше от физическата сила и нахалаството. В салона цареше страшен шум от викове, свиркания с уста и дори със свирки, прескачаше се от ред на ред, за да се съберат приятели, ядяха се печени тиквени семки и се хвърляха отпадъците по земята, дъвчеха се дъвки, бонбони - въобще, пълна анархия и свобода на действията.

Същата празнична суматоха е царяла и в столичните кина, за които пише в спомените си Петър Мирчев. "Големи битки бяха нужни да се снабдиш с билет. Пред касите ставаха същински битки... Отприщеният поток нахълтваше в салона с ужасен рев и невъобразима блъсканица. Викове, тракания на столове, бой с пръчки и заплахи, докато всички се настанят по столовете и се усмирят. Тогава чак идваше ред на "театрото" от платното".

Филмите, които предизвиквали възторг в първите десетилетия на ХХ век, били посветени предимно на вечната тема за любовта. Постепенно били разработени сюжетите за Дивия Запад, както и различни исторически събития.

През 30-те години

Сталин и Хитлер били сред първите

политици, които използвали силата на киното за пропагандни цели. Филмите, създавани по тяхно нареждане, показвали силата и мощта съответно на германската армия и съветската държава. След Втората световна война световното кино бе разделено на две според комунистическата критика: на следващо социалистическия реализъм и на "буржоазно", чрез което капитализмът покварявал младежта. Тези определения днес звучат и архаично, и смехотворно. Но те са също част от историята на киното, което мнозина намират за най-великото изкуство в света.

Вицове, декември 2017 г.


Библиотека в Китай

СмЕх/Таралеж/


По аналогия с френското сирене и вино,
оценката при дегустаторите, на една българска кисела зелка,
би звучала примерно тъка:
"Тази изключителна зелка, расла в най-рохкавите лехи на югозападното Софийско поле,
е съчетала богатия аромат на шопските култури с крехкостта на най-отбраните тракийски сортове.
Ферментационният процес е изведен докрай, протекъл при условията на софийската зима,
благоприятно смекчена от локалните влияния на късноесенната подуянска мъгла.
Оттук и подчертаната, но ненатрапчива киселина, започваща с деликатни бодежи от върха на езика,
преминаваща в тръпки през небцето и разливаща се към гърлото.
Ароматът е изключителен, напомнящ букет от отлежал камамбер, с неочакван свеж нюанс на бамя.
Сокът, ръчно претакан на равни интервали, е бистър и искрящ.
Предизвиква приятен сърбеж в устната кухина, който издава изненадваща ментова прохлада.
Листата са бели, с благороден восъчен оттенък. Нетрошливи, но не и жилави, идеални за сърми.
При дегустация листната периферия издава допълнителен фин аромат с предчувствие за пушен бекон.
Секрет на производителя е използването на дъбови качета от осолена сланина.
Придружено с един отлежал "Бержерак", това кисело зеле е идеалният компаньон за Вашите свински гърди."

***

В училище са се сбили учителят по карате, и учителят по трудово.Каратето си е карате, но чука си е чук.

***

Гледам на някои коли - монтирани рога... и се питам, не е ли по-лесно, просто да си покажат главите през прозореца?

***

Срещнах една съученичка и и викам:
- Абе Миме, ние с теб седяхме на съседни столчета в детската, после в училише бяхме 11 години в един клас... абе гледам оня ден у фейса... аз съм на 49 ти си на 32…

***

- Девойче, да те изпратя до вас?

- Аааа, не съм девойче. Мен вече са ме изпращали.

Всяка сутрин нови вицове в /Таралеж/

неделя, 3 декември 2017 г.

Северна Корея отпразнува с пищни тържества изстрелването на ракета

Северна Корея отпразнува с пищни тържества изстрелването на балистична ракета, съобщи Франс прес.

Успешното изпитание на междуконтиненталната ракета беше отпразнувано с фойерверки и хореографски изпълнения на градските площади.

Всекидневникът на Корейската трудова партия "Нодон синмун" помести на първата си страница снимки на пхенянския площад "Ким Ир-сен", претъпкан с бурно ръкопляскащи войници и цивилни.


На един от транспарантите се вижда надпис "Празнуваме с жар успешното изстрелване на "Хвасон-15", което демонстрира властната мощ на Северна Корея пред останалия свят".


На тази дата: 3 декември 1872 г. от глинена плочка е разчетена шумерска легенда за потопа

1872 г. на глинена плочка от преди 4000 години разчитат шумерска легенда за потопа. Тогава служителят от Британския музей Джордж Смит, 32-годишен познавач на асирийския клинопис, прави пред Лондонското дружество за библейска археология сензационно съобщение: на парчета от глинена плочка с откъси от шумерски епос е открито начало на легендата за Всемирния потоп. Текстът е близък до библейския, но е със 20 века по-стар.

Смит произхождал от работническо семейство и нямал възможности за кариера. Затова едва 14-годишен той станал чирак в типография, където усвоил гравирането на щампи за банкноти.

В свободното си време се увличал от литература по асирийска история и четял всички достъпни книги. Обедната си почивка прекарвал в Британския музей, изучавайки клинописните плочки, изкопани край Мосул от Остин Хенри Лейярд и неговия иракски асистент Гормузд Расам по време на археологическата експедиция през 1840 г.

Смит скоро станал по-компетентен човек относно клинописните плочки, отколкото персоналът на музея. На този факт обърнал внимание известният асириолог от онова време Хенри Роулинсън, автор на дешифровката на асирийския клинопис. След това Смит направил своето първо откритие: той установил датата на изплащане на данъка от израелския цар на асирийския владетел Салманасар ІІІ (859-824 г. пр. Хр.).

Роулинсън поканил Смит да се присъедини към него при подготовката на 3-ти и 4-ти на „Клинописни надписи от Западна Азия”. През 1867 г. Смит бил назначен за асистент в отдела за асириология. Най-ранният успех на Смит е откриването на два надписа: на първия е посочена датата на пълно слънчево затъмнение през месец сиван (май 763 г. пр. Хр.), а на втория е записана датата на нахлуването на еламитите през 23 в. пр. Хр.

През 1871 г. Смит публикува „Аналите на Ашурбанипал” с транслитерация (изписване на асирийските имана на латиница) и превод. Освен това той предава в наскоро преди това основаното Дружество за библейска археология статията „Ранна история на Вавилония” и доклад за дешифриране на Кипърското слогово (сричково) писмо. В резултат на разшифрованите глинени клинописни плочки на халдейски език, намерени при разкопки в древния град Ниневия, на парче от плочка Смит успява да прочете откъс от шумерски епос 20 в. пр. Хр., в които се разказва началото на легендата за Всемирния потоп.

През януари 1873 г. Едуин Арнолд, издател на вестник „Дейли Телеграф”, организира за сметка на изданието експедиция на Смит в Ниневия с цел да открие липсващите фрагменти от историята на потопа. На Смит се удава да намери не само произведението, но и плочки с хронология на вавилонските династии. През ноември с.г. Смит се отправя на втора експедиция в Ниневия, този път за сметка на Британския музей и продължава разкопките в селището Коюнджик (бивша Ниневия). През останалата част от годината той съпоставя и превежда фрагменти, свързани с мита за сътворението.

През март 1876 г. Британският музей отново изпраща Смит да разкопае остатъците от библиотеката на Ашурбанипал. В село Иксиджи на север от Халеба той заболява от дизентерия и умира в Халеба едва на 36-годишна възраст. Смит оставя осем изключително важни труда, като сред тях са лингвистични изследвания и преводи от месопотамски литературни текстове.

Вицове, декември 2017 г.

Скоро!

СмЕх/Таралеж/


- И муцка, предлагам му аз кафе, начи... и го фиксирам, как ме зяпа в циците ... и ми става ясно, че го иска с мляко.

***

Измислили топка за голф, която винаги и автоматично влиза в дупката. Производителите горещо умоляват:
- МОЛЯ, НЕ Я НОСЕТЕ В ЗАДНИЯ ДЖОБ!

***

- Опишете себе си с две думи.
- Хм... Смях и грях.

***

Който казва, че трудът е песен, нищо не разбира от музика!

***

- Госпожо, повярвайте ми, не съм пиян, Вие наистина сте много красива!

- Каква госпожа бе, аз съм катаджия!

Всяка сутрин нови вицове в /Таралеж/

събота, 2 декември 2017 г.

Турция забрани на мъжете да си боядисват косата с черна боя

Управлението по религиозните въпроси на Турция (Дианета) издаде фетва (религиозна заповед) за недопустимостта мъжете да използват черна боя за коса.

Боядисването на косата, брадата или мустаците е допустимо, ако няма за цел да измами хората. но боядисването на мъжете в черно не се позволява по ислямските норми. Това се смята за неприемливо", се казва в писмени отговори на въпроси на вярващи, разпространи от Дианета.


Освен това се налага забрана за музика, която служи за "разпространение на греха" и забрана да се работи на места, където се продава алкохол. Прави се изключение само "ако няма други възможности да се работи, за да се живее". По-рано Управлението по религиозните въпроси на Турция нарече неуместно от ислямска религиозна гледна точка операциите с виртуалната валута биткоин.

Фотофакт: Марадона на жребия в Русия

Марадона вероятно си мисли: Пак ли съм надрусан или това е просто Русия?!:)

България крила цяла седмица за радиоактивното замърсяване

Оказа се, че българските институции са крили цяла седмица за наличието на радиоактивното замърсяване с Рутений 106 над България. Изтекли документи на Международната агенция за атомна енергия показват, че България е подала към нея информация за Рутений 106 в станция Козлодуй на 2-и октомври, а съседната станция в Румъния - Бенет - е подала информация още на 30-и септември.

А оповестяването за българските граждани е станало едва на 6-и октомври, при това чрез кратка информация в сайта на Агенцията за ядрено регулиране. Оказва се, че радиоактивния облак с Рутений 106, идвайки от Южен Урал, е преминал над долното течение на река Дунав и измерванията в Румъния и България са с най-високи стойности за всички станции в този период.


На тази дата: 2 декември отбелязваме премахването на робството!

На 2 декември ООН отбелязва Международен ден, напомнящ премахването на робството.
Чества се по решение на Общото събрание на ООН в деня на приемането му 1949 г. Робството е социално-икономическа система, при която хора  са разглеждани като собственост. Тези хора не притежават лична свобода и често са подложени на принудителен труд. Робите могат да бъдат притежавани от момента на тяхното залавяне, покупка или раждане. Лишени от правото да се придвижват, да отказват да работят или да изискват заплащане за труда си. 

В някои правни системи собствениците дори имали правото да убиват своите роби. Робството е официално забранено във всички държави в света, но според различни оценки броят на съвременните роби е между 12 и 27 милиона души - едно от най-ниските относителни нива в световната история. Повечето от тези хора са дългови роби, главно в Южна Азия, които са загубили свободата си като обезщетение за неизплатени задължения. 

В развитите страни съвременното робство е свързано преди всичко с трафика на хора, главно на жени и деца с цел проституция. Съществуват свидетелства за наличието на робство при много култури още във времето преди най-ранните писмени източници. 

Смята се, че масовото робство изисква стопански излишъци и сравнително висока гъстота на населението. То вероятно се развива едва с появата на земеделието по време на започналата през 11 хилядолетие пр.н.е. Ранни археологически сведения за наличие на робство са праисторически погребения от Долен Египет, датирани към 8 хилядолетие пр.н.е. Най-ранните писмени сведения са части от Законника на Хамурапи, съставен в Месопотамия през 18 век пр.н.е. В него се предвижда смъртно наказание за тези, които подпомагат бягството на роби.

Библията също разглежда робството като отдавна установена институция. Робството е известно в почти всички ранни цивилизации - Шумер, Древен Египет, Китай, Акадското царство, Асирия, Индия, Древна Гърция, Древен Рим, при маите, ацтеките и инките. Робите в Древността са смесица от попаднали в робство заради дългове, наказани за престъпления, военнопленници, изоставени деца и деца на роби.