сряда, 22 януари 2020 г.

На тази дата: 22 януари 1873 г. султан Абдул Азис потвърждава смъртната присъда на Васил Левски

1873 г. султан Абдул Азис потвърждава смъртната присъда на Васил Левски. Той е 32-ият султан на Османската империя. Наследява брат си Абдул Меджид на 25 юни 1861 г.
През 1867 г. предприема пътуване до Великобритания, Франция и Австро-Унгария, през 1869 г. присъства на откриването на Суецкия канал. През неговото управление е разрешен българския черковен въпрос. На 27 февруари 1870 г. султан Абдул Азис подписва ферман за учредяването на самостоятелна българска църковна йерархия под формата на Българска екзархия, полунезависима от Цариградската гръцка патриаршия.
През май 1875 г. Абдул Азис обявява финансовия банкрут на Османската империя. Свален е с преврат и е детрониран на 30 май 1876 г. заради неуспехи в управлението, Априлското въстание и убийството на консулите в Солун.

Любопитен факт е, че в Русе пазят вагона на Абдул Азис. Луксозното возило е перлата на Националния музей на транспорта. Луксозният вагон „Султание” е построен в Брюксел през 1866 г. специално за посещението на султан Абдул Азис в България. Височайшата турска особа пристига в Русе една година по-късно, за да открие първата жп линия у нас, свързваща крайдунавския град с Варна. Именно тази линия била липсващата връзка между Европа и Цариград.

Вицове - само сока, януари 2020 г.


Шотландия

- Мен ме няма 12 месеца, пък ти - бебе!?
- Ти къв си бе?
- Ми, моряк.
- Ми, ко са прайш на математик тогава, а?

***

Столичани в повече:
- Колкото и да лъжете, че въздуха в София е мръсен, ние на село няма да се върнем!

***

Първа среща на живо. Ресторант... двамата се гледат изумено.
Той:
- Добрееее... поръчваме водка, и пием докато се харесаме!

***

Двама полицаи отиват на изпит по английски. Теглят билетче и им се пада "Разговор в бензиностанция"
- Ливни ми ту литър, плиис!
- В туби ор нот в туби?
- В туби, в туби...

***

- Омъжена?
- Да, за втори път.
- Деца?
- Шест. По две от всеки брак.
- И другите две?!
- Аа, те са си лично мои.

вторник, 21 януари 2020 г.

На тази дата: 21 януари 1890 г. разкрит е заговор на майор Коста Паница за убийство на княз Фердинанд

Коста Паница заедно със Захари Стоянов и 
Димитър Ризов.
Коста Паница е един от главните поддръжници на княз Александър Батенберг и един от главните организатори на контрапреврата. След възкачването на княз Фердинанд I  на българския престол, Паница обмисля идея за организиране на заговор. На 21 януари 1890 година заговорът в столичния гарнизон за убийството на княз Фердинад е разкрит, а негов организатор е майор Коста Паница. Той е осъден от военния съд на смърт и е екзекутиран на 16 юни.
Костадин Атанасов Паница е роден във Велико Търново. Обучава се в Одеското военно училище в периода от 1875 г. до 1876 г. През 1876 година участва като като куриер по време на Априлското въстание, но след провала му емигрира в Румъния.
През 1876 г. е доброволец в Сръбско-турската война в отряда на генерал-майор Черняев. Същата година на 21 октомври постъпва в армията на Русия. Става част от опълчението на България при подготовката на Руско-турската война. Опълченец е от VI-а дружина на III-а Опълченска бригада. Участва в битките при Стара Загора и връх Шипка.
За военните си постижения е награден за храброст с войнишки кръст „Свети Георги“. Повишен е в звание "прапорщик" (младши офицер). По-късно е произведен в първо офицерско звание — подпоручик.
През 1878 г. Паница се среща с  Любен Каравелов, Стефан Стамболов, Драган Цанков, Марко Балабанов, капитан Райчо Николов, Георги и Никола Живкови и други, докато служи в Българската войска и в Търново. Те заедно основават комитет „Единство", чиято цел е да оказва помощ на тракийските и македонските българи. Паница е член на комитета и след избухването на Кресненско-Разложкото въстание е акредитиран да събира пари, да набира доброволци и да търси начин за закупуване на оръжие.
След потушаването на Кресненско-Разложкото въстание през май 1879 г. Паница служи във военната милиция на Източна Румелия. След като е командирован в Русия, завършва Константиновското военно училище и Петербургската военно-юридическа академия. През май 1884 г. се завръща в Княжество България. Назначен е за военен прокурор в Русе и е произведен в звание капитан.
Паница участва активно в Съединението на Княжество България и Източна Румелия на 6 септември 1885 г. По време на Сръбско-българската война е командир на Смолчанския партизански отряд, в който влизат стотици доброволци от Македония.
 

Вицове - само сока, януари 2020 г.


Монтрьо, Швейцария

Случаят на Хари и Меган за пореден път ни убеждава, че дори да си се родил принц, правиш това, което ти казва жена ти.

***

Единственото нещо което ми спира дъхът е когато се сгъна да си обувам чорапите!!!

***

Плюсове и минуси в приготвянето на храната:
- Плюс - храната. Минус - приготвянето.

***

Между приятели:
- Вчера в ресторанта седях на една маса с тоя, шахматиста - Веселин Топалов...
- И какво стана?
- Какво... Там покривките едни такива карирани... час и 20 минути ми подава солницата!

***

КАТО НЕ МОЖЕШ ДА ПЕЕШ, НЕ ПИЙ!!!

понеделник, 20 януари 2020 г.

На тази дата: 20 януари 1912 г. е полетял самолетът, конструиран от Сотир Черкезов

Самолет, управлявана от българина Сотир Черкезов се издигнала и приземила успешно
в мразовитата утрин на 20 януари 1912 година.

Преди 104 години е полетял самолетът, конструиран от свищовлията Сотир Черкезов.
Покрай многобройните януарски събития и сибирските студове някак незабелязана остана годишнината от полета на първия български самолет „Княз Борис Търновски”. Самолетът, модел биплан полетял на 300 метра височина на летището край руския град Санкт Петербург е конструиран от свищовлията Сотир Черкезов, възпитаник на Всерусийския императорски аероклубв гр. Гатчина. 
Машината, управлявана от него се издигнала и приземила успешно в мразовитата утрин на 20 януари 1912 година. Тя представлявала революционно  изобретение поради поставеното предно колело под носа на самолета, което се правело за първи път от началото на самолетостроенето в света. Така Сотир Черкезов станал изобретател и на ползвания и досега носов триколесник, а по-късно и на катапулта.
         Новината пристигнала в България със закъснение. Тя била публикувана в началото на февруари във вестник „Утро”. От него сънародниците на Черкезов научили, че самолетът с две крила едно над друго по подобие на тогавашните модели „Райт”, „Фарман” и „Къртис” бил управляван от своя създател Сотир Черкезов. Машината била дълга 18 метра и тежала 840 килограма. Тя била изобразена на издадена в Русия пощенска картичка, на която отделно имало и портрет на българина – изобретател.
         Сотир Черкезов е роден на 21 декември 1882 година в Свищов. Син е на опълченеца Петър Черкезов – кавалер на Георгиевския кръст. Младежът се запалил по летенето след като присъствал на едно събиране, по време на което автоконструкторът Хараламби Джамджиев от В. Търново произнесъл реч за въздушните полети.
         През 1905 година Сотир Черкезов заминал за Русия, за да учи за инженер, но плановете му се провалили. Затова пък се записал да учи във Всерусийската императорска школа, която завършил с отличие. Негови преподаватели били инструкторите Лебедев и Костин и те го обучавали за летец на самолетите „Фарман” и „Блерио”. Според архивите, запазени и до днес в Регионалния музей В. Търново Черкезов е първият българин, получил диплом за летец.
         Поради обявената на 5 октомври 1912 година от цар Фердинанд война на Турция остана неосъществено намерението на свищовлията да прелети разстоянието от Петербург до столицата на България, но пък той взел участие във войната като летец на Одринския фронт. По-късно е включен в авиационния отряд на армията с командир ген. лейтенант Радко Димитриев, а след това е изпратен на заточение, лежи и в Петербургския гарнизонен затвор. По време на революцията през 1917 година е пилот в Русия, след което се завръща в България, но след деветоюнския преврат и последвалите събития през периода 1923 – 1925 година го считат за неблагонадежден и емигрира във Франция. Там оценяват професионалните му умения и го назначават на работа в авиационните заводи в Париж и Лион.
         Завръща се в България през 1931 година и се установява във В. Търново заедно със съпругата си Николина Манева от гр. Елена. Изнася беседи за авиацията и е канен на много места в България. Обучил много млади пилоти, почива на 1 февруари 1961 година във В. Търново.

         През 1977 година уредничката на Регионалния музей В. Търново Невяна Бъчварова заедно с дъщерята на авиатора Маргита Черкезова започват да издирват документи, снимки и предмети, свързани с живота и работата на Сотир Черкезов. Докато историчката от В. Търново събирала публикациите от българския печат, дъщерята на първия български летец посетила Русия и по пътя, извървян от нейния баща успяла да събере богата информация. Двете заедно успели да създадат сравнително богат фонд, който се съхранява и до днес в Регионалния музей В. Търново. Експозицията е била показвана и в родния град на летеца Свищов.
 

Вицове - само сока, януари 2020 г.


Blaa Loni? (Blue lagoon) - Grindavik, Исландия.

Власт и народ, това са две успоредни прави, които се пресичат само на избори!

***

Плюсове и минуси в приготвянето на храната:
- Плюс - храната. Минус - приготвянето.

***

В чата:
- Омъжи се за мен!
- Да бе, утре ще изтрезнееш, и ще размислиш!
- Кълна се, няма да изтрезнея!

***

Автомобилът е създаден, за да те превози от точка А до точка B. Ако е по-скъпичък, можеш да стигнеш и до точка G.

***

Перничанин за новата мис-ка:
- Таа ако беше гоуф, нимой мина преглед!