|
Дали „Лудия Макс: Пътят на яростта“ е най-добрият филм
на годината, ще научим на 28 февруари, в нощта на Оскарите.
|
„Завръщането“, „Марсианецът“, „Джой“, „Карол“, „Лудия Макс:
Пътят на яростта“ и най-вече Spotlight – това бяха филмите, посочени в края на
миналата година като най-вероятните претенденти за „Оскар“ за филм на годината.
Специалистите, дали своите предположения, не са избрани заради дълбоко
разбиране на съвременното кино или интересен стил (макар сигурно и това го
има), а защото вече са показали, че умеят да правят достоверни прогнози.
А те трябва да са достоверни, защото на тях се базират
коефициентите, които най-популярните сайтове за залагания дават за победа на
едно или друго заглавие. Тук става въпрос за пари. Колкото по-точни са
прогнозите, толкова по-малки ще са загубите на организаторите на залаганията.
Затова и прогнозите на различните сайтове за залози не се различават
съществено. Шансът да се изкарат големи пари е в неочакваните победители.
|
Майкъл Кийтън и Рейчъл Макадамс в Spotlight, който е с
най-сериозни шансове да бъде обявен за най-добър филм.
|
И все
пак най-голямата изненада ще бъде, ако в нощта на Оскарите на 28 февруари няма
никакви изненади.
Между средата и края на декември сред експертите, поканени
от едни от най-известните сайтове за онлайн залагания, цари почти пълно
единодушие – 22 от 24 дават най-големи шансове в категорията за най-добър филм
на Spotlight, който още няма българско заглавие. Сюжетът е по действителната
история на най-стария действащ екип за журналистически разследвания в САЩ
(наречен Spotlight) към вестник „Бостън глоуб“, разкрил потресаващите и
укривани от властите размери на педофилията в американската католическа църква.
|
Леонардо Ди Каприо („Завръщането“) отново се цели в
най-важното отличие.
|
През последните дни обаче „Завръщането“ (с широко
разпространение в САЩ от 8 януари и българска премиера на 22 януари) бързо
вдига рейтинга си и най-вероятно скоро ще стане един от трите най-вероятни
победители. Spotlight е начело и в други сайтове, които му дават коефициент 4/7
(повече от 50%), втори е „Завръщането“ с 4/1.
В потвърждение на качествата на Spotlight, в неделя
Националното дружество на филмовите критици му даде наградата си за филм на
годината, а също и отличието за най-добър сценарий.
Единодушието не е толкова категорично в предположенията за
най-добър режисьор. И все пак 10 от 24-мата специалисти сочат като носител на
Оскара в тази категория Ридли Скот („Марсианецът“). Осем са избрали Том
Маккарти (Spotlight) и трима – Джордж Милър („Лудия Макс: Пътят на яростта“).
Почти всеки от тях е посочил като сигурен кандидат, но не и победител Алехандро
Иняриту („Завръщането“).
Наградата на Националното дружество на критиците отиде при
Тод Хайнс, режисьорът на „Карол“ (никой от специалистите не го поставя в
прогнозите първи или втори). Имаше очаквани и не особено изненадващи победи –
Марк Райланс („Мостът на шпионите“) спечели за поддържащ актьор, а Шарлот
Рамплинг за актриса, но и големи изненади: най-добър актьор стана Майкъл Б.
Джордан („Крийд“), а най-добра поддържаща актриса Кристен Стюарт („Облаците на
Силс Мария“) – и двамата смятани за аутсайдери. Или поне дотогава.
Изненадите на Оскарите биха могли да бъдат най-големи в тези
категории, където единодушето е пълно. Като най-добър актьор още отсега всички
виждат Леонардо Ди Каприо („Завъщането“) – вероятно са на мнение, че той
отдавна си го е заслужил, пък и се говори, че във филма на Иняриту прави
невероятни неща. Тук сякаш няма особено значение кого отличи Националното
дружество на критиците – това надали ще се повтори.
Второто най-често споменавано име (но не като първи избор) е
на Майкъл Фасбендър („Стив Джобс“). По-малки шансове изглежда имат (в този ред)
Джони Деп („Черна служба“), Мат Деймън („Марсианецът”), миналогодишният
победител Еди Редмейн („Момичето от Дания“) и Брайън Кранстън в биографичния
„Тръмбо“.
При актрисите сякаш всичко изглежда ясно – на първо място
категорично е поставян Бри Ларсон („Стаята“), следват Кейт Бланшет („Карол“) и
Сърша Ронан („Бруклин“). Но както видяхме, националните критици измъкнаха
Шарлот Рамплинг чак от 13-та позиция, за да ѝ връчат наградата си.
Залозите, разбира се, са измислени така, че да печелят
организаторите им. Но при големи изненади и някои от залагащите могат да
спелечят доста пари. Например, ако заложите 10 долара, че Брадли Купър ще вземе
Оскар за ролята си в „Повелителят на кухнята“ при коефициент 50/1 – и той като
по чудо спечели (а членовете на
Академията се опозорят завинаги) – ще получите 510 долара. Ако заложите на
далеч по-вероятния победител Леонардо Ди Каприо при коефициент 3/10 и познаете,
ще получите само 13 долара.
Но най-голямата изненада ще бъде, ако раздаването на
Оскарите на 28 февруари мине без изненади.