Десетки руски петролни танкери са закотвени по света, след като САЩ обявиха нов кръг от санкции. Ройтерс преброи 65 танкера. "Север. Реалии" показват най-различни примери:
Танкерът ПАВЕЛ ЧЕРНИШ, плаващ под флага на Панама, напусна руското пристанище Де-Кастри на 13 януари и се насочи към индийското пристанище Сика на западния бряг на страната. Той трябва да пристигне на 4 февруари, но Индия също отказа да приеме танкери с руски петрол. Танкерът HYPERION е акостирал край бреговете на Северен Китай. Той напусна Жушан на 9 януари и трябваше да пристигне във Владивосток на 13 януари.
В Жълто море край бреговете на Китай има танкер HUIHAI PACIFIC, който е посочен в санкционния списък като част от „сенчестия флот“ на Русия. Той е напуснал пристанището Кузмино на 5 януари и е трябвало да пристигне в китайското пристанище Dongjiakou на 9 януари. Китай обаче също отказа да приеме санкционирани кораби.
Край бреговете на Китай в Северния Бохайски залив беше забелязан танкерът Mermar, плаващ под флага на Панама. Трябваше да пристигне в Лонгкоу на 11 януари, но все още е на рейда.
Санкционирани кораби бяха открити в пристанището на Уст-Луга - танкерът Aria и в египетския Порт Саид - танкерът ARIADNE. Танкерът BOLERO плава покрай гръцкия остров Лесбос, а танкерът PATHFINDER плава по Средиземно море към Алжир. Всички тези кораби превозват руски петрол, който според авторите на санкционния списък се продава на цена над установения таван от 60 долара за барел.
"Никой не очакваше"
Санкциите срещу руския флот в сянка изглежда са били изненада за руските кораби, казва Иля Шуманов, ръководител на Transparency International.
„Има два момента. Никой не очакваше този пакет от санкции, защото всички чакаха пристигането на Тръмп в президентския кабинет и съответно началото на преговорния процес, а не ескалацията на санкционната политика от страна на САЩ вече имаше усещане, че позициите на Байдън и неговата администрация са отвоювани и потенциална писта, която ще върви към евентуално премахване на санкциите“, обясни Шуманов.
Според него новият пакет от санкции е „доста жесток за руския нефтен и газов сектор“. Преди това санкционните пакети включваха десетки кораби, отбелязва той, но сега американците наложиха ограничения на 185 танкера наведнъж. Шуманов смята, че това е било изненада както за собствениците на кораби, така и за купувачите на руски петрол.
На 10 януари Съединените щати въведоха блокиращи санкции срещу двата най-големи износителя на петрол в Русия - "Газпром нефт" и "Сургутнефтегаз". На тях, както и на десетки други компании, вече е забранено да поддържат финансови отношения, използвайки долара или американската финансова система.
Санкциите отново бяха разширени за най-голямата руска корабна компания Совкомфлот. Ограниченията включват 183 танкера, плаващи под флаговете на различни държави, за които се твърди, че транспортират руски петрол и петролни продукти в нарушение на западните санкции. Наскоро санкционираните танкери са обработили повече от 530 милиона барела руски суров петрол миналата година, което представлява около 40% от износа на руски суров петрол по море,
според анализаторската фирма Kpler. Повече от половината от този обем, или приблизително 300 милиона барела, бяха изпратени в Китай, което представлява приблизително 61% от китайския морски внос на руски петрол.
Bloomberg отбелязва , че ако настоящите санкции останат в сила при Тръмп, тогава тези ограничения имат по-голям шанс да нарушат износа на руски петрол, отколкото всичко, предприето досега от която и да е западна държава. Ефективността на санкциите обаче зависи преди всичко от спазването им от независими китайски рафинерии, известни като „чайници“, и корабни компании.
PayPal:
Revolut:
revolut.me/danibg1912