неделя, 26 август 2018 г.

€24 милиона за ремонт, а мантинелата е като вафлена коричка


Отсечката по пътя София-Своге-Мездра, в която се случи тежката пътна катастрофа вчера, е проблемна. Това заяви в студиото на Нова телевизия днес Богдан Милчев от Института за пътна безопасност. Той призова да не се бърза със заключенията и обвиненията, тъй като има много неизвестни.

"Още в началото на август получихме множество сигнали от граждани за тази пътна отсечка, че е проблемна. През 2016 г. тя е ремонтирана и са дадени десетки милиони лева", каза Богдан Милчев.

"Огледът на нашите експерти показа фрапиращи неща. Започнахме комуникация с МРРБ и изпратихме становище до министъра с приложени снимки. Такива проблеми има по цялата страна”, каза още Милчев.

След тежкия инцидент е сформиран екип от Института за пътна безопасност с представител от Австралия с дрон. Ще се направи обследване не само на пътя, а и на цялата катастрофа.

"Видяхме, че тази мантинела е като някаква вафлена коричка. Най-вероятно тя просто е била поставена, за да може да бъде приет пътят. Пропускаме много важен факт, а именно, че пътят е част от една система и тя се нарича човек-път-автомобил. Неслучайно човекът е поставен на първо място, защото той е в състояние да покрие част или всички останали недостатъци, за да се избегне катастрофа”, коментира от своя страна Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.

Следобед в МВР се свиква съвещание с представители на всички институции, които имат отношение към пътната безопасност. Премиерът Бойко Борисов вече обяви понеделник, 27 август, за ден на национален траур.

Лошият път "застлан" с милиони

Ремонтът на пътя от Нови Искър до Мездра, който е с дължина от близо 82 км, започва през 2011 г. и приключва преди две години. Ремонтните дейности се извършат на три етапа - от Мездра до Елисейна, от Елисейна до Своге, от Своге до Нови Искър.

Поръчката е спечелена от фирма "Трейс", а цената й  23.6 млн. евро без ДДС - 65% заем от ЕИБ, а останалата част – от републиканския бюджет.

Според съобщението, пътят преминава през 12 населени места, има 23 кръстовища, пет тунела, два жп надлеза и 32 моста. При строителството ще се рехабилитират съоръженията по него, ще се реконструират няколко кръстовища, а пътната настилка ще е нова, обещават тогава от регионалното министерство.

Констатации на Института

Днес обаче Институтът за пътна безопасност казва друго, макар заместник-министърът на регионалното развитие Валентин Йовев да уверява, че настилката "не е нарушена, наклоните са нормални, има нормално отичане на водата".

На 24 август Институтът за пътна безопасност публикува и изпраща до медиите свой репортаж за състоянието на отсечката, ремонтирана с 23 милиона евро.