Bugatti Chiron (вероятно) е най-бързият шосеен автомобил в
света. Ако активирате специалния "Top Speed" режим, той е електронно
ограничен до скорост от 420 км/ч. От Bugatti обаче посочват, че реалната
върхова скорост без ограничение ще е най-вероятно повече от 450 км/ч.
Компанията вече обяви новия си модел – Bugatti Divo. Супер
спортният автомобил е изключително лимитиран – ще бъдат създадени едва 40
бройки като всяка от тях струва 5 милиона евро. Без да са готови, колите вече
са разпродадени на хора, които притежават и Chiron.
Кръстен е на френския състезател Албер Диво, който през
20-те години на миналия век два пъти печели прословутото състезание "Тарга
Флорио" по планинските пътища на Сицилия с Bugatti.
В случая на Divo говорим за автомобил, който е едновременно
и по-бърз, и по-бавен от Chiron, върху който е базиран. Как се получава така?
Chiron е създаден с идеята да е изключително комфортен като
същевременно ускорява до 100 км/ч по-бързо, отколкото самолет Boeing 747 при
излитане. Това означава, че на права отсечка колата е умопобъркващо бърза.
Divo, от своя страна, е с електронно ограничение на
скоростта до "само" 379 км/ч. То обаче може да премине през
прословутата пръстенообразна писта Nardo с осем секунди по-бързо от Chiron.
Nardo е собственост на Porsche – друг дъщерен бранд на VW
AG, също като Bugatti, и често се използва при разработката на спортните коли
от висок клас.
Инженерите
на компанията са отделили месеци в опити да направят Divo възможно най-бърза
при завоите чрез премахване на около 35 килограма от тежестта и осигуряване на
90 кг повече притискаща сила (downforce или сила на тежестта). Колата притежава
същия осемлитров 16-цилиндров двигател с 1479 конски сили като Chiron, но
благодарение на новите си аеродинамични елементи генерира около 455 килограма
обща притискаща сила.
Тя е мярка
за това в каква степен въздухът, минаващ над колата, я притиска към земята. Мислете
за това като за обърнат самолет – вместо да издига колата, за да полети тя, то
я притиска към земята при завои.
Повече
притискаща сила се равнява на повече скорост, когато се взимат завоите. Оттам
идва и разликата. Или както казва президентът на Bugatti Щефан Винкелман:
"Divo е създаден за завои".
По колата
има множество подобрения, чиято цел е да насочват въздуха точно там, накъдето
инжeнерите на компанията искат. Хиперагресивната, напомняща за изтребител
предница намалява съпротивлението, докато в същото време подобрява движението
на въздуха около колата. Предният спойлер спомага за по-голям натиск към
земята, а също така насочва въздуха навътре, за да подобри охлаждането.
Въздухът
може да е от основно значение за скоростта на Divo, но също така играе основна
роля и за спирането на колата. Има четири различни зони, от които въздух се
насочва към спирачките, за да ги поддържа хладни. Защото все пак с високата
скорост идва и голямата отговорност... спирачките ти да не прегряват.
Покривът на
колата създава въздушен канал, което помага за насочване на въздуха към
отделението на двигателя. В задначата част на колата е масивният
180-сантиметров заден спойлер, който е с 23 процента по-широк от този на
Chiron. Неговата височина може да се регулира. Прави го и автоматично в
зависимост от избрания режим за шофиране и условията на пътя.
Същевременно
налице са множество козметични промени, чиято идея е да са своеобразен поклон
към работата на Bugatti в началото на 20-и век, когато компанията изработва
купета на автомобили и ги прикрепя към съществуващи шасита.
Промяната в
дизайна има за цел да покаже, че Divo е самостоятелна кола, а не просто някаква
модификация на Chiron.
40-те коли
ще изкара над 200 милиона евро на Bugatti, макар че не се знае каква част от
парите всъщност покрива разходите и каква ще е чистата печалба. Един стандартен
Chiron се продава на цени, които започват от 2,4 милиона евро.