Танкерът Eagle S ( IMO: 9329760 ), конфискуван от Финландия на 25 декември за повреда на подводен кабел, е имал инсталирани предавателни и приемащи устройства, които на практика са му позволили да се превърне в „шпионски кораб“ за Русия, съобщава Lloyd's List.
Както и Eagle S , друг свързан танкер от същия клъстер на собственост, санкционираният от Обединеното кралство Swiftsea Rider ( IMO: 9318539 ), също е имал подобно оборудване, според източници на медията.
Eagle S под флага на островите Кук и Swiftsea Rider под флага на Хондурас са два от 26-те танкера, свързани с Русия, с непрозрачни структури на собственост, с трима свързани корабни мениджъри, санкционирани от правителството на Обединеното кралство преди 12 месеца за „подкрепа на военната машина на Путин“.
Танкерите за заобикаляне на санкциите бяха закупени между 2022 г. и 2023 г. и поставени под чартърни споразумения с Eiger Shipping, корабния клон на руския търговец на петрол Litasco.
Eagle S беше взет от финландските сили, разследващи саботаж на подводния кабел Estlink 2, който прекъсна доставките на електричество за Естония от Финландия.
Танкерът забави и влачи котвата си около кабела на обяд, 25 декември, съобщи финландската полиция. Други три кабела също са повредени.
Източникът предостави допълнителна информация, казвайки на Lloyd's List, че на борда на Eagle S е било идентифицирано неупълномощено лице, което не е било моряк .
Те казаха, че оборудването за слушане и запис е било донесено до 20-годишния танкер чрез „огромни преносими куфари“ заедно с „много лаптопи“, които са имали клавиатури за турски и руски език.
Предавателното и приемателно устройство са били използвани за запис на всички радиочестоти и при достигане на Русия са били разтоварени за анализ.
"Те наблюдаваха всички военноморски кораби и самолети на НАТО“, казаха на Lloyd's List. Имаха всички подробности за тях. Те просто съпоставяха честотите си."
Твърденията, че свързани с Русия търговски кораби се използват за шпионска и саботажна дейност в Балтийско море, където Русия е заобиколена от съюзници на НАТО, подчертават нарастващото геополитическо напрежение в региона на фона на призивите на европейските политически лидери за увеличаване на защитата на морската инфраструктура.
Повредата на кабела Estlink 2 е второто повреждане на жизненоважни подводни кабели между съюзниците на НАТО за два месеца и първият път, когато търговски кораб, заподозрян в саботаж, е задържан от властите.
През ноември плаващият под китайски флаг кораб за насипни товари Yi Peng 3 ( IMO: 9224984 ) беше обвинен, че е влачил котва, за да повреди комуникационния кабел C-Lion 1, свързващ Финландия и Германия.
Корабът за насипни товари прекара повече от четири седмици в международни води в датските проливи, докато германски, шведски, датски и финландски служители разследваха, но в крайна сметка отплава миналата събота.
Екипажът на Eagle S би бил наясно с неговите шпионски дейности, „тъй като това не можеше да бъде скрито“, но се страхуваха за живота си, така че всички мълчаха“, каза източникът.
Действителните собственици на Eagle S и Swiftsea Rider са скрити зад сложни корпоративни структури. Регистрираният собственик на Eagle S е структура с един кораб, която претендира да има офис в бизнес центъра на луксозен хотел в Дубай.
Не може да се осъществи връзка с управителя на кораба, базираната в Мумбай Peninsular Maritime India Private Limited. Един от телефоните на сайта й не отговаряше. Вторият номер затвори, когато го попитаха дали това е телефонният номер на Peninsular Maritime. На имейлите не беше отговорено, пишат от медията.
⚠️ Блогът разчита на аудиторията си. Не получава финансиране и не публикува реклама!
Може да подкрепите блога с дарение⏬
PayPal:
Revolut:
revolut.me/danibg1912