Няма да стане
ТВ 7 – най-бързо развиващата се телевизия. Всички така
казват, а щом го казват, значи ще да е вярно. А и още по-вярно става, след като
го казва не кой да е, а дудукът Николай Бареков – гдето седне и гдето стане,
щом си отвори устата, веднага измелодява: „най-динамично развиващата се
телевизия в България“. Разбира се, няма сега да издребняваме и да питаме откъде
са парите за динамичното развитие: официално, доколкото знаем, били от кредити,
теглени от Корпоративна търговска банка – банката, където били съсредоточени,
според „24 часа“, 408 млн. лв. държавни пари, тоест 48% от средствата на 18-те
най-големи държавни фирми. Сиреч, почти половината… Като лихвите по вложенията
били или нулеви, или минимални, съвсем различно обаче от заемите, които банката
отпускала – там деряла кожите на частни и държавни заемополучатели, пак според
вестник „24 часа“. Всъщност, дере нашите кожи, защото излиза, че българският
данъкоплатец издържа не само държавната БНТ, но и частната ТВ 7 – нали парите
на държавата са нашите пари. Барабар с най-новия й, уж изключително иновативен
и все в полза на зрителите проект – Нюз 7, чийто инициатор е, забележете,
Цветан Василев, шефът на Корпоративна банка. Поредната бг несправедливост, ето
защо нищо чудно в един момент разярените протестиращи да се изправят пред
Ирен-Кръстевата телевизия да си искат парите. Или пред ЦКБ, все едно.
А парите ни ТВ 7 раздава щедро и прещедро, не случайно
„Гласове“ информира, че на месец оранжевата телевизия губи между 1,5 - 1,8 млн.
лева. Няма изненада, тъй като към нея се присламчиха всякакви популярни медийни
лица, които се продадоха скъпо и прескъпо. Защото какво друго да ги привлече в
ТВ 7, свободата на словото ли?! Абсурд, от нея те хич не се интересуват,
интересуват ги единствено парите. Мартин Карбовски най-цинично си го изпя:
„Отивам в ТВ 7 за пари“. Според сайта http://www.novini.bg, лесотехникът щял да
получава всеки месец по 50 бона за двете си предавания. Любопитното е впрочем
как с такива суми ще се маскира на съпричастен към бедните и унижените, както
постоянно демонстрира демагогски, но той да му мисли, не е наша грижа. Грижа
обаче май има Нова телевизия, от която бяха обрани най-много екранни марионетки
– Диляна Гайтанджиева, Иван и Андрей, Любен Дилов-син, Витомир Саръиванов… Е,
не че и bTV не пострада – примамиха й Валентина Войкова и Мая Костадинова. А
последната преместила се бе Диана Найденова – все пак, някой трябва да заеме
мястото на Люба Кулезич, която в един момент се оказа неудобна – не уцели,
горката, смяната на вятъра в платната на ТВ 7. Така или иначе, в оранжевата
телевизия се събра сума ти претенциозен и луксозен телевизионен народ, кой от
кого по-баш, та дори ми е чудно дали ще имат там достатъчно програмно време, в
което да наместят всичките си „звезди“. Защото тези хора отиват там да се
показват, това за тях е жизнено важното, не да вършат сериозна журналистическа
работа, която твърде често не излиза на светло, а е в тъмната част на сцената.
На тях им е нужно да ги виждат заедно с политици, с други разни VIP-ове,
зрителя кучета го яли, крастави дори.
А какво е важното за ТВ 7, че да обира на кило тези медийни
циркаджии, тръбейки, че го прави, защото искала да прави сериозна и отговорна
телевизия? Ами именно медийният цирк – у нас медийното не е отговорно действие,
а демонстрационен жест; показване на намерения. Защото как да бъдеш приет
сериозно от обществената менажерия, ако не прикоткаш иконичните образи на
телевизионната ни провинция? Как да те интерпретират като авторитетен и можещ,
ако не обявиш, че ще осъществиш голям „риалити“ формат, в случая „Къртицата“? И
не започнеш български сериал, в случая „Дървото на живота“? Всъщност, събираш
водещи топтан, все едно кастингираш хора за риалити или за сериал – сочиш
„зведите“ и се пъчиш: вижте колко съм сериозен и колко съм могъщ, вижте колко
съм отговорен, вижте колко съм атрактивен, колко съм привлекателен, колко съм
съблазнителен, колко задълбочен и перспективен тв проект съм захванал, колко се
старая и потя! Вярно, харча вашите пари, но ги харча за качество, за марка, за
висок и лъскав продукт… За вас ги харча, вервайте ми!...
Прочее, дали пък не бихме могли в казуса с ТВ 7 да
перифразираме една отколешна нашенска мъдрост, която като че ли най-плътно
пасва на „най-динамично развиващата се българска телевизия“? Мъдрост, която в
учтиво преобразен вид звучи по следния начин: нов телевизионен проект със стари
телевизионни муцуни няма как да стане…
Да, така е, няма как да стане…
Митко Новков в-к
Култура