И както се вижда - документът си има издател и подпис. Министерство на енергетиката, решение по точка единствена, с подпис на Министър Христов. Това е по-малко от 24 часа след встъпване в длъжност, очевидно програмата за действие е била повече от ясна и разчертана по минути. Целите на това действие не станаха ясни в пълнота, единствено защото беше подобрен световния рекорд за протест срещу служебно правителство и такъв започна по-малко от 3 дни след встъпването му в длъжност. Но… отново е важно да се подчертае, че НЕ агенция по вписвания и / или търговски регистър е взел това решение, а лично Министъра.
Явно поради усилената работа никой не си бе направил труда да информира Министъра и / или екипа му, че вписването на нов Надзорен съвет става след одобрение от всички акционери /БЕХ, Посейдон и ДЕПА/, след потвърждение от двата регулатора - КЕВР и RAE и финално одобрение от ЕК. Повече от ясно е, че подобна процедура трае поне няколко седмици и очевидно поставя под риск търговската експлоатация на обекта, която е от критично значение /както като ценова структура, така и като обеми/ след 01.10.2022 г. Естествено, рискове от подобно естество към момента явно не вълнуват експертите, като по-важно е да се следва стрикто поставените задачи за трудоустрояване на удобни хора. Казано простичко - ако поради тези действия проектът не е в експлоатация навреме България ще е поставена в изключително тежка ситуация, както спрямо партньорите си в Азербайджан и Гърция, така и като микс и цени през зимния сезон. И, О, ЧУДО! Вероятно точно тогава ще изгреят спасителите от Североизток.
2. Цитат от интервюто в БТВ: “Потребителите са донякъде защитени, защото са на регулирания пазар, а топлофикациите също се ползват с определени защити, така че сметките няма да скочат с 60%”. Факти: по текуща регулаторна рамка ВСИЧКИ потребители и клиенти на Булгаргаз купуват НА РЕГУЛИРАНА ЦЕНА и разлика между типове потребители НЯМА. Очевидно за експертния екип това е новина, въпреки, че като бивш член на КЕВР поне Еленко Божков следва да знае горното. Ще оставя липсата на базисни познания за начина на функциониране на пазара на преценка на аудиторията. А всъщност - това, което към момента защитава потребителите /до известна степен/ е само и единствено по-ниската консумация през летния период. По време на редовния кабинет това, което защитаваше потребителите на РЕГУЛИРАН пазар е компенсаторен механизъм, като същият бе оставен за приемане и от служебното правителство за АВГУСТ месец в МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ! Вероятно в рамките на 24-часовото си натоварване все още не са успяли да се чуят с Министър Велкова, която да обясни как точно и от къде ще дойдат средствата, а и в натоварения график на МС… очевидно не се намери време за гласуване на споменатата програма за компенсации. Извод - докато МЕ и МФ не приемат следващата програма за компенсации - потребителите ще консумират това, което реши КЕВР по ценова структура, съответстваща на микса на Булгаргаз. Тоест, твърдението “сметките няма да скочат с 60% за битовия потребител”… е меко казано необосновано.
3. “Максимална диверсификация, така че и количествата и цена да бъдат подсигурени”. Факт: въпреки, че Булгаргаз имаше ясно разписан, както договор, така и ценова структура на офертата подсигурения слот за първо карго в Гърция НЕ БЕ ЗАКУПЕН. И както казва Министърът “Аз вярвам, че ние ще се справим с тази задача”… И аз вярвам, въпросът е да се помни, че има референтни стойности, както за цените по получената оферта, така и по слотовете за терминали. “Намирането на стабилни енергийни източници, не само на газ е приоритет”… Не зная за какви енергийни източници се говори, но по принцип производството на електроенергия в България надхвърля вътрешната консумация, така че… би било странно и това да се търси в тази ТЕЕЕЖКА криза. Още цитати: “Да намерим много доставчици на газ” - цялата информация, за всички възможни трасета и доставчици е налична от ден 1 на текущия служебен кабинет. “Възможни доставки през Гърция и Турция”, да, за съжаление към момента няма абсолютно НИКАКВА индикация за желание за осигуряване на инфраструктурата за доставка на втечнен газ - нито в Гърция, нито в Турция. И /отново/, О, ЧУДО! Точно тогава пак ще изгрее спасителят от Североизток. Факт - за офертата, която е налична в Булгаргаз се изисква единствено и само закупуване на 2 слота за разтоварване, а именно за месеците ноември и декември. Тоест, слотовете са достатъчно напред във времето, целият експертен екип имаше /и дори все още има/ достатъчно време за да ги потвърди и да подсигури потреблението на страната.
Нека да не се забравя, че когато България бе буквално изправена до стената от поведението на един изключително лоялен партньор… известен, като спасителят от Североизток, тогавашния екип на Министерство на енергетиката в рамките на по-малко от седмица реши проблемите с инфраструкутрата и количествата бяха доставени в България още същия месец. Тоест - когато вместо да се правят празни политически изказвания се работи, дори и сроковете и ситуацията да е критична - решение има. Когато обаче… е важно да се плюе - дори да имаш на разположение подсигурен над 80% от микса и имаш 3 месеца да решиш задачата си говорим за КРИЗА. “Цената е висока всеки път, когато предлагането е ограничено, а търсенето - високо”. Страхотни познания по макроикономика, отново - нека не се забравя, че има достатъчно данни, както в Булгаргаз, така и в МЕ, така и в стенограмите на МС, относно цени и възможни количества, спрямо които да се сравняват действията на текущия кабинет. “Турция и Азербайджан” - тук има много, ама много специфични действия, които следваше отдавна да са факт, за да могат да бъдат изтъквани, като решение. Такива към момента не са предприети.
“Работим по много сценарии, замяна на газа, като гориво, там където може. Стабилизация на пазара, удовлетворяване на потреблението, от там - стабилизация на цената”. Факт: цената на природния газ зависи ИЗЦЯЛО от външи фактори и контрагенти. Това, че ще се ограничи вътрешната консумация по никакъв начин няма да повлияе на цената на ресурса, който идва от вън. “Не мога да кажа, че Булгаргаз е реагирал максимално бързо и максимално добре”. Мдааа, факт: по време на война Булгаргаз подсигури всички необходими количества за вътрешния пазар.
Въпреки спирането на доставките от Всемирния Спасител в рамките на под 24 часа бяха намерени и реализарани алтернативи. Ценовата структура доведоха до изключително тежката ситуация… и кризата, която доведе България до това да бъде ПЪРВА В ЕВРОПА ПО ИНДУСТРИАЛНО ПРОИЗВОДСТВО. И да, енергетиката и по-специално действията на Булгаргаз имат пряко касателство, като същото може да провери и през резултатите на публичните компании, представени на БФБ в сегмента на най-енергийноинтезивните и консумиращи природен газ. Когато някой не може да каже, че компанията и екипът е действал ефективно следва да посочи и по-добрия път, който е можел да бъде следван.
4. “Ние се опитваме да осигурим газ до края на тази година и до края на отоплителния сезон. Тоест, аз не искам да оставям наследство на следващото правителство това, което ни заварихме.” Факт: Това, което заварихте е подсигурено решение ИЗЦЯЛО до края на месец октомври. Доколкото следващите избори са в началото на месец октомври - наследството е много, ама точно на обратната страна на хаоса, но все пак - такъв може да се създаде с ясни и последователни действия, като изброените по-горе. В допълнение, ако бъде прегледана и кореспонденцията и всички предложения към Булгаргаз може ясно да се види, че анализ е правен не само за въпросните 7 карга, а започвайки от над 20 за ЦЕЛИЯ отоплителен сезон. “Не искам да оставям приоритет, като спешно снабдяване”. Мдааа… когато ОСНОВНИЯТ контрагент по дългосрочен договор, подсигуряващ поради действията на любими бивши ръководители на Булгаргаз над 90% от вътрешната консумация реши да СПРЕ горивото към България друго освен спешни мерки… не зная какво можеше да направи ръководството на дружеството. Нека не се забравя, че благодарение на усилията на МЕ от декември 2021ва година текущо България получава ПЪЛНИТЕ КОЛИЧЕСТВА ПО ДОГОВОРА ОТ АЗЕРБАЙДЖАН! А относно спекулациите за цената - нека бъдат внимателно прегледани чии са подписите под Анексите, които преди това намалиха същите количества.
5. “Приоритетно гледаме алтернативни доставчици, но ако се окаже така, че те не са достатъчни със сигурност няма да съм аз министърът, който ще остави населението на студено през зимата”. Такааа, факти: за да остане населението на България на студено трябва подсигурените количества за страната да са ПОД 1.5 млрд. / годишно. Има много, ама много данни и яснота как това е практически невъзможно. Напротив - екипът на МЕ бе предоставил и ясна алтернатива как се подсигуряват и ВСИЧКИ количества за индустриалния сегмент, дори през зимен период, дори и при текущото поведение на Газпромекспорт. Така, че, да. Ако има поне грам експертност в този експертен кабинет, най-вече в енергийната му част - много трудно може да се остави страната на тъмно и студено. Е, естествено не мога да подценя и възможността подобни действия да бъдат целенасочено предприети.
6. “Условията, които Русия поставя пред нас са същите, са тези, които са поставени към други европейски държави, които те изпълняват”. Това е абсолютно НЕВЯРНО. Факт: проблем с доставките или напълно спрени доставки имат вече 12 държави от ЕС. Явно, това леко е убягнало от текущия експертен екип. Второ - условията към търговски компании и към държавно контролирани компании са много, много различни. Трето - има ясна директива от ЕС кое, дали и как е приемливо, с оглед на наложените санкции от ЕС към Русия. Същите документи са налични, както в МЕ, така и в МФ. В междучасията от 24-часовата работа препоръчвам да се запознае екипът с тях, вероятно ще бъде удивен от детайла. И последно - Булгаргаз е контрагента, който е ИЗПРАТИЛ ПРЕДЛОЖЕНИЕ и начин за функциониране и изпъление на съществуващия договор.
С това предложение не се поставя под риск компанията и националния интерес, като се запазва и силната позиция на България при потенциален арбитраж. Естествено, може и да съм скептик, но все пак запазвам правото си да си мисля, че съвсем скоро тази посока случайно ще бъде променена, защото видите ли, просто…нямахме друг избор. За да не стои населението на студено. За да е цената ниска… или просто защото… така трябваше.
7. “Ние няма да приемем условия различни от тези на Германия и други водещи държави в ЕС”. Странно, точно Германия да се спомене в този контекст. Вероятно Министърът знае за проблемите точно на тази държава и количествата, които се доставят по Северен поток 1, или пък не?!
8. “Не знам защо слотовете не са договорени през последните месеци”. Ами г-н Министър, вижте датата на финалната оферта от споменатата от Вас компания. Вероятно е в края на месец юли, да същия месец юли от 2022-ра година. Вероятно и от водения експертен от Вас екип се е очаквало компанията да си закупува слотове и достъп до инфраструктура БЕЗ да има яснота за количества, доставчик, график и всички други необходими реквизити?!? Е, това за съжаление не е направено. Но, във времето, след което беше получена АНГАЖИРАЩАТА оферта от екипа направиха необходимото и запазиха ПЪРВИЯ слот, който обаче съвсем случайно не бе резервиран /и закупен/ по доколкото зная съвет от текущия екип на МЕ?! А защо не бяха закупени за ноември и декември месец 2022ра година - ами много простичко.
Защото предстоеше повишаване на капацитета на Ревитуса и допълнителни търгове, както и защото решенията за м. октомври и ноември следва да бъдат прегледани и в контекста на най-добра ценова структура и налична инфраструктура през алтернативни трасета. И да, вървеше работа и в тази посока СЛЕД получената ангажираща оферта и яснота колко и какви количества МОЖЕ да постъпят в България.
Има още много. Данни и факти. Приоритети. Кадрова политика. Какво ли не. Да, само за седмица. Но, да завърша с огромна доза позитивизъм, а именно: ОТНОВО благодаря на целия екип на Министерство на енергетиката, Български енергиен холдинг и всички дружества в него за това, че успяха да изправят сектора на крака по време на война и нека не забравят, че същия сектор беше наведен в мирно време!!!
Благодаря Ви, че оставихте този “ХАОС и РАЗРУХА”, който в много детайли и с ясни сравнения с публично достъпни данни ще представя в следващ пост. Истината е много, ама много проста - секторът към момента има огромен принос за ръста на БВП, огромен ефект за повишената събираемост на приходите в държавния бюджет, в инфлационна среда запази социалните разходи към домакинствата непроменени, а за бизнеса на ниво, което ясно повиши конкурентноспособността им /видно и от индустриалните данни за последните 2 тримесечия/. За пръв път в България се върнаха инвеститори, които ни бяха задраскали през последните 12 години. Има ясен план за трансформация на сектора и привличане на допълнителни капитали в България. Това е съвсем накратко, но това са Вашите победи, които имат директен, позитивен ефект за ЦЯЛОТО НАСЕЛЕНИЕ НА БЪЛГАРИЯ!
И накрая най-добрата новина. Остават само 7 седмици преди следващите избори, така че… експертността на текущите решения няма да бъде обсъждана още дълго, въпреки, че някои действия за съжаление може да имат по-дългосрочен ефект. Затова - ГЛАСУВАЙТЕ! Това е единственият начин да се намали тежестта на платения и манипулиран вот и единственят начин да се излезне от продължаващата ситуация на политическа нестабилност и ниска представителност на населението в законодателната и изпълнителната власт!