вторник, 9 април 2013 г.

Разкрития

Продъненият Дунав мост ремонтиран преди година с 1.7 млн. лв.!

Тържествено прерязаната лента от бившия премиер Бойко Борисов на рехабилитирания в края на 2011 г. Дунав мост се продъни само след година и половина.

На 3 септември 2011 г. експремиерът Бойко Борисов заедно със сегашния президент и бивш министър на регионалното развитие Росен Плевнелиев, тогавашната му заместничка Лиляна Павлова и министрите на транспорта Ивайло Московски и на културата Вежди Рашидов тържествено прерязват лентата. Ремонтът отнема 1.7 млн. лв.
Единственият засега действащ мост със съседна Румъния е затворен, като бившите подчинени на Росен Плевнелиев и Лиляна Павлова  обясняват инцидента с „остаряла плоча“. Мостът ще остане затворен за тежкотоварни автомобили над 10 тона поне за месец, след като в неделя в едното пътно платно на моста се образува отвор с размер около метър на 50 см.
Директор на Дирекция "Текущи ремонти и поддръжка" в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), подчинена на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) инж. Георги Златев твърди, че ремонтите на Дунав мост ще бъдат предприети в „абсолютно най-кратките възможни срокове“.
„В резултат на стареенето на материала на плочата и повишеното натоварване като брой пътно-превозни средства и осово натоварване, самият бетон е разрушен, има пукнатини по него, и това се е проявило като пълно разрушаване на стоманобетоновата плоча“, обясни Георги Златев. Според думите му основен ремонт на Дунав мост обаче можело да бъде направен едва след пускането на Дунав мост 2.
„Българската част от Дунав мост беше ремонтирана в рамките на два месеца. За този срок изцяло беше подменена асфалтовата настилка, хидроизолацията и изравнителната бетонова настилка. Възстановителни дейности включваха също осветлението, парапетите и пътните знаци. Средствата, отделени от бюджета за рехабилитацията, са 1,7 млн. лв.“, съобщават медиите през септември на 2011 г. По тона им не личи, че има нещо недовършено или „морално остаряло“.
„Мисля, че когато фактите говорят и опозицията мълчи. След като в София ремонтирахме моста „Брюксел" за близо 16-17 милиона и той стана европейски вход на столицата ни, столицата ни на Дунав се нуждаеше от същата реконструкция - осветление, ремонт до бетон със съответните изолации и настилки, така че, когато нашите гости влязат в България, да усетят подема в държавата", каза при откриването тогавашният премиер Бойко Борисов.
Тогава той се похвали, че след като Дунав мост е открит за експлоатация на 20 юни 1954 г. и оттогава „не е ремонтиран цялостно“. Трябва ли да се припомнят дописките от преди година – две, за да стане ясно, че и по време на ГЕРБ мостът не е рехабилитиран, а подложен само на козметичен ремонт.
През май българите могат да се надяват да бъде отворен Дунав мост 2, който като проект закъсня с цели три години и като цена е оскъпен с около 90 млн. лв. по предприсъединителната програма ИСПА. Според документите в българското Министерство на външните работи пускането му в експлоатация обаче може да бъде отложено за юни или юли – тъй като дотогава трябва да бъдат довършени последните дейности, като прилежащата инфраструктура – българските и румънските власти от години нехаяха за жп линиите и магистралите, които реално да свържат страните им с моста между Видин и Калафат.