четвъртък, 18 септември 2014 г.

Днес Шотландия гласува за независимост от Великобритания

Референдумът по въпроса за независимостта на Шотландия от Великобритания ще се състои
днес. Според официалните данни, за участие в гласуването са регистрирани 4.3 милиона души от 5.3-те милиона жители. Въпросът, на който предстои да се даде отговор, е формулиран така: „Трябва ли Шотландия да стане независима страна?“. Вотът може да прокара пътя към независимостта на редица проблемни региона в ЕС.
Ето какво казаха видни личности от Обединеното кралство по повод референдума за независимост:

Кралица Елизабет II: „Надявам се, че хората внимателни ще помислят, преди да гласуват“.

„Нашият съюз е скъп. Не го разтурвайте! Нека никой в Шотландия да не се съмнява: ние отчаяно искаме вие да останете... Не искаме това семейство от народи да бъде разкъсано на части“, каза британският премиер Дейвид Камрън. „Ако останем заедно, ние ще можем да изградим едно по-добро бъдеще за нашите деца. Можем да направим така, че нашето бъдеще да бъде достойна наша история, защото втори шанс няма да имаме. Ако Обединеното кралство се разпадне, то това ще е завинаги“, каза още той.

Премиерът на Шотландия Алекс Салмонд: „Няма от какво да се боим. Ще сме близки приятели, Шотландия и САЩ, както винаги, ще бъдат близки съюзници“.

Известният шотландски актьор и изпълнител на ролята на Джеймс Бонд Шон Конъри: „Като шотландец съм убеден, че възможността за обявяване на независимост е твърде добра, за да не се възползваме от нея. С други думи – нищо не дава повече пространство за творчество, отколкото създаването на нова държава“.

Музикантът Пол Макартни: „Искаме да знаете ние ценим обединяващите ни връзки на гражданството, изразяваме надежда, че вие ще гласувате за тяхното запазване“.

Авторката на книгите за малкия вълшебник Хари Потър Джоан Роулинг: „Моите съмнения относно независимостта нямат нищо общо с липсата на вяра в шотландците и в постиженията на Шотландия“.

Известният футболист Дейвид Бекъм: „Искренно се надявам, че ще гласувате за запазването на историческите връзки между нас: тази връзка вече няколко века ни носи ползи. Това, което ни обединява, е повече от онова, което ни разединява“.

Легендарният треньор Алекс Фъргюсън: „Ние сме просто част от единното британско семейство“.

Певицата Сюзън Бойл: „Горда съм с това, че съм шотландка, аз съм патриотка и се гордея със своето наследство и със страната си. Но не съм националистка“.

Музикантът Род Стюърд: „Не бих искал Обединеното кралство да се разпадне. То винаги е било дом за всички... Ако е него шотландците се чувстват добре, то аз ще съм щастлив“.