вторник, 28 април 2015 г.

Кой ще пази небето ни...Турция?

С аргумент, че руската военна техника е несъвместима със стандартите на НАТО, Консултативният съвет за национална сигурност (КСНС) при президента вчера забрани бъдещите й ремонти. Това ще засегне най-вече изтребителите МиГ-29 и МиГ-21, както и хеликоптерите Ми-17 и Ми-24 в армията, които гарантират въздушния суверенитет.
Летателната годност на МиГ-29 изтича чак през 2030 г.

Така реално всички парламентарни сили без БСП и "Атака" се обединиха около вече заявената позиция на президента и на военния министър пред висши офицери от Алианса, че България трябва да прекъсне зависимостта си от руското въоръжение. Решението на КСНС няма задължителна сила, но е ясен индикатор какво ще стане при предстоящото приемане в парламента на плана за модернизация на армията до 2020 г.


Заради проблемите с ремонта на МиГ-29 страната ни ще бъде принудена да поиска помощ от НАТО за осъществяването на Air Policing в българското небе, което със сигурност ще бъде истеризирано от опозицията с аргумента "отказ от суверенитет". Практиката на Северноатлантическия алианс е това да се прави от съседни съюзнически държави – в случая капацитет за това имат Гърция и Турция.

Ако обаче България допусне турски изтребители в своето небе, настоящото политическо мнозинство вероятно ще трябва да се изправи лице в лице с гнева на възпитаваните от ранна детска възраст в туркофобия български гласоподаватели. Сравнително успокояващата новина по темата е, че предложение за въздушна охрана "под наем" е отправило и правителството на Кралство Белгия, което е доста далеч от традиционните балкански съперничества.


Истерията на тема изтребители обаче може да резултира в прибързани и необмислени решения, които да имат негативен ефект с години напред. През изминалата седмица например военният министър Ненчев обяви, че ще се търси опция за придобиване на безплатни стари изтребители от САЩ. Този вариант обаче е описан доста детайлно в модернизационната програма, предложена от военновъздушните сили, и всъщност ще струва на данъкоплатците неизвестно колко (но немалко) пари. Става дума за изтребители F-16 Block 15, които са произведени през 1988 г., имат по 3000 часа нальот (от 6000 възможни), след което са консервирани в центъра AMARAC на ВВС на САЩ. Като възможности тези самолети не могат да се мерят с португалските F-16 MLU, които България не закупи.

Освен това, въпреки че САЩ са готови да дарят самолетите безвъзмездно, привеждането им в летателна годност и тяхната модернизация трябва да бъдат заплатени от българската страна. Става дума за ремонт, удължаване на ресурса на двигателите до 5000 часа, смяна на авиониката, закупуване на въоръжение, доставка на наземно оборудване, обучение на пилотите и наземния персонал. Що се отнася до последното, САЩ правят изричното уточнение, че капацитетът на авиационните им инструктори вече е запълнен до 2020 г., така че България трябва да тренира персонала си в друга натовска държава, ако реши да мигрира към F-16.