Книгата „Рокфелер център” в Ню Йорк и тайните жестове на
масонството" възражда спомена за старите традиции на Свободното масонство,
единствени запазени следи от които са многобройните произведения на приложното
изкуство от епохите на Ренесанса и Барока. Стъпвайки на тях, тя изследва
идейния замисъл на създадения в духа на новите традиции на Свободното масонство
– датиращи от 1717 г. – „Рокфелер център“ в Ню Йорк, който е една от основните
архитектурни, художествени и идеологически забележителности в САЩ.
Предлагаме ви откъс, посветен на връзката между масоните и
американските президенти и фамилията Рокфелер.
Разпознавателните атрибути и жестове на масонството
Така стигаме до въпроса за същинския произход на идеите,
вдъхновили
създаването на “Рокфелер център” в Ню Йорк. Те явно
произлизат от кръговете на Свободното масонство в САЩ. За целта първо ще
изясним външния начин, по който в миналото се демонстрира членството в дадено
масонско общество. Той се отличава с употребата на определени опознавателни
атрибути и жестове, които не обясняват, но визуализират това чрез средствата на
изобразителното изкуство, а през последния век и на фотографията.
Съществуват многобройни произведения на изкуството, на които
последователите на масонството демонстрират принадлежността си към него чрез
използването на различни символични атрибути и телесни жестове. От първите
най-често срещани са пергелът и книгата, които са специфични също за
иконографията на Бог Отец. Поради това, че тя е с по-древен произход от този на
Свободното масонство, означава, че в художествено отношение то се явява неин
наследник и продължител. Използването на характерните за тази иконография
атрибути и жестове показва, че всеки член на ордена съзнателно се идентифицира
с образа на Бог! В някои от случаите, когато става въпрос за кралска особа, се
използват и допълнителни атрибути като например жезълът и земният глобус. Много
често срещан атрибут също са масонските ръкавици.
Сред най-разпространените масонски опознавателни жестове е
този с повече или по-малко деликатното показване на среден пръст или на двата
събрани средни пръста на едната ръка. Той, също както атрибутите, е заимстван
от иконографията на Бог Отец. Втори такъв опознавателен жест е посочването с
един или повече пръсти неопределено в посока настрани. Той също има “божествен”
произход и се използва в релефа над входа на Центъра. Трети и четвърти
характерни жестове са скриването на едната или двете ръце и извиването на
главата настрани. Чрез тях всеки масон се идентифицира със своя най-висш субект
на обожание – този на Бог Отец!
Използваните от тях атрибути и жестовете няма да бъдат
обяснени, а само посочени, тъй като смисълът им изисква написването на отделна
книга. За краткост ще наречем въпросните разпознавателни жестове “среден
пръст”, “средни пръсти”, “извърната глава”, “посочване настрани” и “скрита
ръка”. Извръщането на главата в профил или полупрофил, което води до
избягването на погледа на зрителя, също е заимствано от иконографията на Бог
Отец. Когато обаче погледът среща този на зрителя, създава впечатление на
сериозност, дълбочина, загадъчност, безпристрастност и недоизказаност. Под
всеки един от портретите има кратък коментар, независимо че с изразителността
си те говорят сами за себе си.
Официален портрет на Джордж Вашингтон
в ритуално масонско
облекло,
орнаментирано
със символите пергел и Всевиждащо Око на Озирис, XVIII в.
|
Връзката на президентската институция на САЩ със Свободното масонство
Редица президенти на САЩ са членове на ордена на Свободните
масони в една или друга негова разновидност. Най-известният от тях е Джордж
Вашингтон, който като основател на президентската институция на САЩ на практика
слива в едно държавната и масонската власт. Това е първото в историята
официализиране на масонството, което води до симбиозата на иначе антагонистичните
екзотерически (светски) и езотерически принципи, с всички произтичащи от това
последствия.
На много портрети Джордж Вашингтон демонстрира своето
членство и ранга си в масонството. Той винаги прави това съвсем открито и
съзнателно, използвайки ритуално масонско облекло или характерната жестикулация
и атрибути за идентификация. След неговата смърт това се прави и от почти
всички следващи президенти на САЩ.
Портретна снимка на Джон Рокфелер-баща
с жестове “среден пръст”, “скрита ръка” и
“извърната глава”.
|
Връзката на Джон Рокфелер баща и син с масонството
До ден днешен достоверни сведения за членство на Джон
Рокфелер баща и син в структурите на Свободното масонство не са открити. За
тяхна чест обаче никой от двамата не е скрил принадлежността си към тях, а
напротив, и двамата я оповестяват по гореописания, традиционно приет от него
начин. За това говорят редица техни портрети и фотографии, на които позират,
демонстрирайки някои от типичните жестове на масонството. Те се откриват
например на официалния портрет на Джон Рокфелер-баща, където той седи на стол,
загърнат в дълъг шлифер.
Главата му е извита настрани, а дясната ръка е скрита под
ръкава на шлифера. Тези два жеста могат да се считат за масонските “извърната
глава” и “скрита ръка”, но могат да бъдат взети и за “случайни”. Същите се
откриват и на портретната фотография.
Той не може да бъде случаен. Другата ръка е прибрана в
джоба.
Джон Рокфелер-син също използва масонската жестикулация, за
да демонстрира своята връзка с масонството. На една от добре известните му
портретни фотографии.
Благодарение на това напред изпъкват лицето, ръцете и
ризата, върху които пада светлината. Този ефект е съзнателно търсен. На очи се
набива погледът, който по странен начин се рее неопределено в далечината, имитирайки
този на Бог Отец. Позата като цяло е напрегната поради това, че е преднамерена
и неестествена. Вторият детайл, който се набива на очи поради осветеността си,
са ръцете. Пръстите им са преплетени по такъв начин, че напред изпъкват двата
пръста на лявата ръка и особено средният, който изглежда неестествено дълъг.
Жестът изглежда като масонския “среден пръст”, но може да бъде взет и за
“случаен”.
Джон Рокфелер-син позира със странно извърната настрани
глава и поглед зареян неопределено в далечината. Лявата му ръка е свита в юмрук
и по странен начин поставена или скрита зад гърба, с което по всяка вероятност
е означен жестът “скрита ръка”!
Мнозина други членове на творческия екип на Джон
Рокфелер-син, създал “Рокфелер център” в Ню Йорк, също не са безучастни към кръговете
на Свободното масонство.
Например споменатият вече автор на статуята на Прометей,
скулпторът Пол Меншип. На своя портрет той демонстрира това с два масонски
жеста и атрибута книга. Той я посочва с характерен жест и извърната глава, с
което имитира или се идентифицира с образа на Бог.
Още по-откровен в това отношение е авторът на релефа на Бог
Отец над входа на GE Building Лий Лори на своя портрет, нарисуван от художника
Хърбърт Холт. На него той недвусмислено демонстрира масонските жестове “средни пръсти”
и “скрита ръка”. Погледът му е много убедителен като внушение и говори сам по
себе си. Накрая ще бъде споменат и главният архитект на “Рокфелер център”
Реймонд Хууд, който е архитектът на масонския храм в Скрантън, Пенсилвания.
Това надали щеше да бъде възможно, ако самият не беше масон.
Портретна снимка на Джон Рокфелер-син
|
Масонството и Федералният резерв
Периодът 1929–1939 година, през който е построен “Рокфелер
център” в Ню Йорк, се отличава с особената активност на част от Свободното
масонство на САЩ. Той започва със срива на Нюйоркската борса през 1929 година,
причините за който и до ден днешен не са напълно изяснени. Това обаче
предпоставя строежа на “Рокфелер център”, което личи от бронзовата паметна
плоча, с която е обявен за паметник на културата от национално значение на САЩ.
Тя набляга на факта, че построяването му “осигурява хиляди работни места в
строителния бранш по време на Депресията”. Връзката между едното и другото личи
и от факта, че пикът на кризата през 1933 година съвпада с годината на
откриването на GE Building, а нейният край през 1939 година с края на строежа
на целия Център.
През двадесетте години на същия век Федералният резерв на
САЩ, в който участие вземат банкови институции на семейство Рокфелер, създава
дизайна на настоящите банкноти на американския долар. През 1929 година на
лицевата страна на банкнотата от 1 долар се появява ликът на Джордж Вашингтон,
а през 1935 г. на опаката масонските символи пирамида с око и орел с шестограм.
През 1957 година на всички доларови банкноти се изписва мотото “In God We
Trust”, което означава: “Разчитаме на Бог!”.
Изборът на лика на Джордж Вашингтон върху на пръв поглед
маловажната банкнота от 1 (ONE) долар не е случаен, а закономерен. Той е
съобразен, от една страна, с ролята му на Отец на нацията, а от друга – с
двуякото значение на думата “ONE”, която, от една страна, означава цифрата 1,
а, от друга, визира 1-ви член от Светата Троица – този на Бог Отец. Аналогията
между двамата е съзнателно търсена, което се потвърждава от мотото “In God We
Trust”, където името Бог е директно споменато.
Комбинирането на образа на Джордж Вашингтон от едната страна
на банкнотата от 1 долар с масонската символика от другата страна представлява
официално документално свидетелство за срастването на светската или
правителствената власт с тази на основната масонска фракция в САЩ, свързана с
Федералния резерв. Това явно е така, при положение че последният е отговорен за
издаването на въпросната серия банкноти, която е в оборот и днес. В този смисъл
банкнотата от един долар представлява официален документ, легитимиращ властта
на масонската фракция, свързана с Федералния резерв и президентската институция
на САЩ. Това се разбира от малцина, макар мнозина всекидневно да я държат в
ръка!