петък, 25 септември 2015 г.

Откриха само бедрена кост от Мона Лиза

В търсене на останките на Лиза Джерардини, считана за модел на Джокондата на Леонардо, италиански изследователи откриха само бедрена кост, която би могла да принадлежи на знатната дама. Разкопките се провеждат в подземията на древен женски манастир във Флоренция, пише „Паризиен“.

„Това е голямо разочарование”, призна Джорджо Групиони, професор по антропология в Университета в Болоня, по време на пресконференция на 23 септември във Флоренция.

„Да намерим черепа и да възстановим лицето й, бе надежда, която ние хранехме отдавна, но какво да се прави…”, добави той.

Тъй като самоличността на модела не е доказана със сигурност, затова идеята на учените била да се опитат да възстановим лицето на Лиза Джерардини и да го сравнят с известния портрет, нарисуван през 16 век от Леонардо да Винчи.

Родена през 1479 година, Лиза Джерардини е била съпруга на флорентинския търговец на коприна Франческо дел Джокондо, който поръчал този портрет на съпругата си през 1503 г. След като овдовяла, съпругата му се оттеглила в женския манастир „Света Урсула”, където дъщерите й били монахини. Там по всяка вероятност е била погребана и Лиза след смъртта й през 1542 г.

Опразнен от Наполеон през 1808 г. и за известно време превърнат в тютюнева манифактура, бившият манастир днес е голяма изоставена сграда в центъра на Флоренция. Започнатите през 2011 г. разкопки в бившата църква приключиха с откриването на останките на около дузина покойници, обяснява Джорджо Групиони.

„Първите осем гроба разкриха добре запазени скелети и ни дадоха големи надежди, скоро попарени от въглеводороден анализ, който показа, че костите са принадлежали на покойници, живели около 150 години по-рано от очакваното.

Другите останки са на четири лица, от които обаче са останали само фрагменти от кости. Те бяха в общ гроб и анализът разкри, че на трите от тях останките са още по-стари и само онези на едното лице са от периода, в който е живяла Лиза Джерардини.”

ДНК-анализът е невъзможен

Архивите на манастира показват, че подземието с гробниците е използвано в периода между 1521 и 1545 г. Преди това богатите благодетелки, завършили дните си редом с близък свой роднина в манастира, са били полагани в гробището при монахините. След преместването на олтара на църквата е станало невъзможно използването на подземната гробница.

„А в промеждутъка няма данни за никакво друго светско погребение в малката църква, дори и това на Лиза Джерардини през 1542 г. не е ясно отбелязано“, обяснява Силвано Винсент, координатор на проучванията.

През 2010 г. екипът на г-н Винсент се прочу с идентифицирането на останките на Караваджо. Историкът обаче си навлече критиките на мнозина експерти с твърдението си през 2011 г., че освен Лиза Джерардини, и един от чираците и вероятно любовник на Да Винчи – Салай, е послужил за модел на известния портрет.

Може ли да приеме, че бедрената кост, намерена в манастира, принадлежи на Лиза Джерардини?

„Твърде е възможно останките да са нейните, предвид съвпадението на редица елементи”, счита Винсент.

ДНК-изследвания биха могли да разсеят и последните съмнения, но семейната гробница, където почиват близките на Мона Лиза, даде ново разочарование за изследователите – редовно наводнявано и подложено на влага, то бе превърнало в прах скелетите на съпруга и синовете на знатната дама.

„Намерихме само няколко зъба на възрастни лица, а при днешното ниво на техниката се оказа, че е невъзможно от тях да се извлече ДНК“, обясни професор Групиони.