понеделник, 14 октомври 2013 г.

Разкрития

Скоро цигари ще продава само Делян Пеевски

Проектозаконът за обединяване на вестниците с "Булгартабак" ще фалира над 20 хиляди обекта
и ще наложи пълен монопол

В централата на Европейската комисия има павилион, в който се продават цигари, вестници и билети за метрото. Тютюневи изделия в Брюксел могат да се купят от всеки супермаркет, бензиностанция и ресторант. Люксембургските бензиностанции зареждат огромни количества, тъй като там цигарите са по-евтини и много туристи пазаруват стекове. В Холандия и Германия цигари могат да се купят от къде ли не. Ограничения в местата за продажба има само в две европейски държави – Швеция, където цигарите и алкохолът са запазена територия само за държавния монопол, и в Унгария, която наскоро въведе скъпи лицензи за киоските за цигари.

В България обаче се готви нещо повече - пълна забрана за продажбата на цигари в хипермаркетите, магазините, ресторантите и бензиностанциите. Ако проектът бъде приет, тютюневи изделия ще могат да се купят от ограничен брой специализирани обекти, посочени след конкурс. Търговците пък ще трябва да отговарят на множество изисквания за чисто кредитно, съдебно и данъчно минало. Мотивите за готвената промяна бяха артикулирани от председателя на парламентарната бюджетна комисия Йордан Цонев (ДПС). "Европейска практика е тютюневите изделия да се продават на точно определени места, каза Цонев. А идеята на законодателството е да се бори с контрабандата на цигари."

Промяната, която всъщност преоформя облика на цял един сектор в търговията, е записана в преходните и заключителните разпоредби на проект за корекции в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), с които се правят изменения и в Закона за акцизите и данъчните складове. И всъщност е дотолкова очевидно лобистка, че учудващо как не е брандирана с надпис Lafka - марката на павилионите за цигари и вестници на "Булгартабак".

Кой е правилният обект?

Проектът поразително услужливо се вписва в разрастването на национална мрежа от улични киоски на "Булгартабак". С една дума - след като цигареният холдинг чрез търговската си фирма си уреди да отвори павилиони на топ местата за търговия в множество градове, изведнъж на управляващите им хрумна, че цигари е редно да се продават само в подобни будки. Разликата е само, че при уреждането на мегаверигата "Булгартабак" директно внасяше инвестиционни предложения при кмета на съответната община, а сега няма как да го направи. Парламентът не разглежда инвестиционни предложения. Затова в ролята на "предлагащ" ще трябва да влезе директно правителството - проектът е разработен във финансовото министерство и явно ще следва пътя през съгласуване с останалите ведомства и одобрение от кабинета. Ако не - вероятно ще бъде внесен от някой депутат между първо и второ четене на проекта в ресорната комисия.
В проектозакона е записано, че в павилионите за тютюневи изделия ще могат да се продават само цигари, вестници, списания и спиртни напитки. Всъщност идеята за табакошопове беше лансирана веднага след приватизацията на "Булгартабак" (официално от VTB Capital, а практически от собственика на КТБ Цветан Василев и депутата Делян Пеевски и собствениците на "Винпром Пещера"). Тогава обаче предложението беше оттеглено с мотива, че специализираните обекти са малко. Сега разрастването на новата търговска верига явно е дало основание замисълът да се възроди.
Според проекта  с промяна в ДОПК, с която се коригират редица закони (сред тях и този за акцизите), цигарите вече ще се продават само на определени за това павилиони. Кой и къде - ще решава Националната агенция по приходите, която ще провежда конкурси за търговците.

Ако предложението бъде прието, обектите, в които се продават цигари, ще спаднат от близо 20 хил. в момента, на около 1000. И според прогнозите на участниците на пазара, ограниченото предлагане ще предизвика ръст на нелегалната търговия. Но пък готовата мрежа павилиони Lafka ще получи парламентарен подарък – почти пълен монопол.

Проектът засяга пряко бизнеса на производители, дистрибутори и всички търговци на дребно. Промяната не е съгласувана с никого от участниците на пазара. Според всички тях обаче тя ще е по-скоро вредна за бюджета, пазара, потребителите, търговските обороти на множество обекти, ще увеличи контрабандата и ще облагодателства само избрани вериги павилиони.

Бизнес за ангели

За момента не е ясно по какви критерии ще бъдат оценявани търговците, участвайки в конкурсите за продажба на цигари. Това предстои да бъде уточнено в специална наредба на финансовото министерство. Проектът предвижда и друга промяна в сегашния режим – разрешенията ще се издават от НАП вместо от Агенция "Митници". За момента са посочени само базовите критерии към кандидатите: да са представлявани от лица, които не са в производство по несъстоятелност или ликвидация, не са осъждани за престъпления от общ характер, не са били членове на управителен или контролен орган или съдружници във фалирало дружество с неудовлетворени кредитори, не са участвали в дружество, на което е отнет лицензът за търговия с цигари през последните две години. Освен това фирмите не трябва да имат ликвидни и изискуеми публични задължения, събирани от НАП, и да притежават собствени или наети обекти. Всичко това няма да важи за обекти в населени места, където живеят под 300 души или такива, разположени във високопланински и трудно достъпни места (освен ако не са курорт).

Мащабът на операцията

В момента легалният пазар на цигари е за около 2.6 млрд. лв. годишно, като над 80% от тази сума са акциз и ДДС. Експертите оценяват нелегалния сегмент на поне 500 млн. лв. Цигари с бандерол се продават на общо около 20 хил. места. Магазините за храни и хипермаркетите са най-силният канал за продажба (над 50%), следван от т.нар. хорека-сегмент и бензиностанциите, на които се падат около 7% от търговията на дребно с тютюневи изделия. В самите бензиностанции обаче те са средно 30% от оборота. Няма точна статистика колко на брой са павилионите, търгуващи с цигари. Явно е обаче (виж карето), че Lafka е най-мащабната верига киоски на един собственик, при това много пъти по-голяма от всички останали.

Според анализаторите на цигарените компании, ако новият проект бъде приет, изкуствено ще се пренасочат поне 70% от продажбите на цигари. Мотивът, че мярката е с цел борба с контрабандата, пък се окачествява от тях като напълно несериозен. По думите им ясен е уклонът да се лансира на пазара готовата структура на "Булгартабак", в чиито павилиони се продават цигари, вестници, алкохол, а в момента и много други стоки - шоколадови изделия, дъвки, билети за градския транспорт, предплатени карти на мобилни оператори.

Бизнесът, който е на път да мине в ръцете на Делян Пеевски
е за 2,5 млрд.лв. на година

Павилиони на едро
Схемата за навлизане на "Табак маркет" (търговската фирма на "Булгартабак") в продажбите на дребно е приблизително еднаква във всеки град. Компанията предлага на кмета да й отдаде под наем за 10 години петна на най-атрактивните места, като тя постави там свои павилиони за цигари и вестници. Кметът организира търг или конкурс с условие да се наемат всички места накуп. Наемът е символичен, но пък общината го получава за целия период в момента на сключване на сделката, а заедно с това фирмата спонсорира местен спортен клуб, ремонтира спирките на градския транспорт или друго, което общината поиска. В резултат самостоятелните наематели на търговски обекти са поставени в напълно неконкурентна среда, а в повечето случаи губят огромна част от оборота си. Схемата проработи в Кюстендил, Дупница, Стара Загора, Шумен, Русе, Разград, Враца, Пазарджик, Казанлък и др. Според документи от началото на кампанията по поставянето на павилионите за цигари фирмата планираше за две години да притежава или наеме около 2000-3000 обекта. "Табак маркет" изкупи фирмата концесионер на спирките в Пловдив и се очаква да получи голяма част от спирките на градския транспорт в София. В момента дружеството, според публикации в пресата, започва да налага масовата марка Lafka и вече притежава 294 обекта в различни градове на България, като планира да отвори скоро още около 200.