

Историята на Левски (всъщност умело изигран от Веселин
Плачков) често оставаше на заден план, изместена от други сюжетни линии, които
започваха и свършваха в нищото. Появяваха се десетки герои, чиито хаотични действия
бяха изпълнени с безсмислие и пропити с неуместна мелодрама. Разнообразие
внасяха заснетите на бавен каданс тупалки, в които с безупречна кеч стилистика
български селяни и хайдути правеха зашеметители и задушаващи тръшвания на
турски заптиета и черкези. Резултатът беше неповторим кинематографичен оргазъм
– бойни съчетания в най-добрите традиции на „Матрицата“, „Хитър Петър“ и
пилотните епизоди на „Спартак – Кръв и пясък“.
Но нека обърнем специално внимание на няколко
жизнеутвърждаващи проявления на Апостола, чието най-голямо премеждие в новата
българска история всъщност се оказва появата му в четиричасовия опус магнум на
Максим Ганчев:
Левски песнопоеца – Непокорното момченце Васил е поверено на
своя вуйка изедник – архимандрит Василий. През целия път към светата обител
малчуганът мърмори, че не иска да живее в манастир, но едва минута, след като е
прекрачил прага на храма, го осенява чудодейна сила. С талант и магнетизъм,
присъщи за принцеса от филмче на Дисни, той започва да реди църковнославянски
песнопения, които биха засрамили Йоан Кукузел и Григорий Цамблак взети заедно.

Не повече от поглед е достатъчен на Левски, за да възпламени
искрата на любовта и у друга своя последователка – грешната турска хубавица
Лейля, която се подвизава из православните манастири, предрешена като светска
дама с изтънчения творчески псевдоним „госпожица Татарска“. Останах с
впечатлението, че последната се оказва забременена от собствения си баща или
настойник Мохарем бей. Той прекарва часове наред, въздишайки по нея, докато
съзерцава пошло червено цвете в малка керамична саксия, което полива с вряща
вода от чайника.
Докато всички нетърпеливо очакват съдбата на заловения
Левски, имаме безкайна сцена с някакъв неугледен дебел турчин, когото очевидно
обсипват със злато и „кандърдисват“ хем да построи бесило и изкове ковчег за
Левски (защото нямало кой друг), хем, ако е възможно, да вземе бременната
обезчестена Лейля за съпруга. С други думи – разиграва се поредната сапунена
драма с герои, от които никой в нито един момент не се интересува.
Левски самоубиеца – Дяконът влиза в Къкринското ханче,
поглежда критично обявата за залавянето си, залепена от вътрешната страна на
вратата, след което любезно поздравява чакащите го заптиета. Поръчва им вино,
докато ханджията настървено му дава указания как да се измъкне. Вместо да
напусне, Левски демонстративно оставя оръжието си, спокойно очаквайки да го
застрелят или заловят. Преди края на нелепата сцена, един от турците изпълнява
маане в чест на любимата си Гюлтен. Ако се беше явил на музикално реалити, щяха
да го поздравят за изящната орнаментика.
Левски е категоричен в желанието да посрещне съдбата си. Той
не само отхвърля и без това мързеливия опит на един доктор да пререже въжетата
му със скалпела си, но в деня ня екзекуцията сам се затичва към бесилото,
докато дебелият палач се мъчи да го догони. Ако ръцете му не бяха вързани
сигурно щеше лично да надене клупа на шията си.
Няколко почетни споменавания:
Филмът е изпълнен с десетки видения и ретроспекции на
събития, които не получават дори бегло обяснение. Прилича на част от двойно
по-дълга режисьорска версия, но дори да има такава, никога не бих я гледал,
независимо с какви облаги изкушават порочната ми душа.
Култовата сцена, в която БУКВАЛНО около 30 или 40 статисти –
мустакати чичковци и забрадени лелки – се изреждат да се кълнат във вярност на
революционната кауза. В един момент очаквах да видя и някой заблуден познат, на
когото са пробутали 10 лева, за да надене калпак и да се снима в тази
отегчителна безкрайна сцена.
След като получава за подкуп сандъче с жълтици, подъл
родоотстъпник предава тайни документи на турската армия. Действието се развива
на някаква поляна. Издайникът и жена му или курвата му (чиято гола цица беше
отчаян приом за привличане на изгубеното внимание в третия час на филма)
отварят сандъчето и започват да хвърлят пари във въздуха, заливайки се от смях.
Наподобяват наркомани на хероинови инжекции или чичо Скрудж, докато се гмурка
като делфин в купчините монети, запълнили трезора му в Дъкбург.
Бой между сръбски проститутки на пазара в Белград (без
коментар).
Различни мъже стрелят по други мъже с повод и без повод –
понякога стрелят по своите, друг път стрелят във въздуха, трети път в храстите
край реката. Важно е да има гърмежи и да летят тела.
Всички женски образи са тотално безлични. Лишени от
идентичност и собствен характер, те служат като спомагателно средство, за да се
движи сюжетът напред, но той или безпомощно буксува на място, или блуждае в
унизителна за здравия разум безпътица.
Създателите на филма и техните роднини очевидно присъстваха
на премиерната прожекция в Зала 1 на НДК. От време на време отривисти
аплодисменти избухваха в напълно неподходящи моменти от филма – разголена цица
на изнасилвана жена – ръкопляскания; плиткоумна шега, съчинена от сценарист с умствения
капацитет на четвъртокласник – ръкопляскания; пламенен патриотичен призив на
ниво рецитал в селско читалище – ръкопляскания. Първоначално многохилядната
публика беше благоразположена и откликваща. Впоследствие всички изпитваха
убийствено отегчение и неудобство от разиграващия се на екрана водевил и
спорадичните гузни ръкопляскания умираха още в зародиш.
Във филма има както много добри, така и обидно бездарни
актьори. Още веднъж адмирации за Веселин Плачков, който поне според мен, дава
най-доброто от себе си. За естествен фон на събитията служат разнообразни,
естествени и много красиви локации. Някои режисьорски и операторски решения
грабват окото – включително и видяното в трейлъра, което ме накара с нетърпение
да очаквам едно вълнуващо преживяване. За огромно разочарование филмът
представлява четиричасов безпорядък от нахвърляни една връз друга сцени без
логична последователност и фокус. И докато всички технически несъвършенства
могат да бъдат извинени с евентуалната липса на средства, нищо не може да
оправдае нескопосаният мързелив сценарий и пълната безпомощност да се вдъхне
живот, човечност, динамика и смисъл на една от най-вълнуващите глави от
българската и европейската история.
Марин Трошанов
Марин Трошанов, ПРЕКАЛЕНО ПОРОЧНА ЗЛЪЧНО НАГЛА СТАТИЯ - ПЪЛЕН БОКЛУК.Как пък не видя нещо дабра ,поне елементарно в сценария.Сигурно не си гледал филма.Темите подсказани в него въобще не ги засягаш.Смея да твърдя че са напълно нови теми.Е не са за твоята уста.
ОтговорИзтриване