Дали любителите на изкуството и археологията са сбирщина от
търсачи на сензации, които силно преувеличават опасността за световното
наследство от ислямските екстремисти и по-специално Ислямска държава? При
по-близък поглед на видеото от музея в Мосул, което шокира света, се вижда, че
нещата не са точно такива, каквито изглеждат и разрушаваните статуи са реплики.
И въпреки това филмът никак не бива да бъде подценяван.
Внимателното вглеждане в клипа, на който бойци на Ислямска
държава разрушават статуи от музея в иракския град, показва, че повечето от
скулптурите експлодират в пясък. Камъкът не прави това. Всъщност, оказва се, че
повечето произведения на изкуството във видеото всъщност са гипсови отливки.
Дали обаче трябва откритието, че ИД са изфабрикували филма и
разбиват просто копия, да ни направи скептични за факта, че изкуството е
заложник и да ни успокои за проблема с културния погром? И дали екстремистите
не са по-заинтересовани от плячкосването на произведения на изкуството за
печалба, отколкото разрушаването им в името на религията?
Не, опасно е този филм да се приема лекомислено.
Един от най-емоционалните коментари за случилото се бе
направен от директора на музея Метрополитън в Ню Йорк Том Кембъл. В отговор на
него обаче Мустафа Хедая от „Арт Инфо“ заяви, че се хиперболизира преди да са
изяснени всички факти. Разбира се, може да минат години преди всички факти да
станат ясни. И няма чак такова значение как е направен филмът, след като
посланието му е повече от красноречиво – унищожи божествата на Близкия изток;
смачкай асирийските скулптури; разруши останките от Ниневия.
Ако е истина, че ръководството на иракския музей мъдро е
заменило много от артефактите с реплики, може и самите Ислямска държава да са
били измамени. С други думи – хората във видеото може би искрено вярват, че
рушат безценни антики. Каквото и да смятат, че разбиват обаче, съобщението им
не може да е по-ясно. Екстремистите в Сирия, Ирак, Либия и всички останали
места, контролирани от ИД, са окуражени да правят точно това, точно както искат
и с цялата ожесточеност, за която са мечтали.
Дори само това е достатъчен мотив на заплахата да се гледа изключително
сериозно. Ислямисткият тероризъм редовно атакува културни съкровища.
Унищожаването на Будите от Бамиян от талибаните през 2001-ва вероятно е
най-ужасяващият акт на такъв вандализъм в историята. Статуите от VI век бяха
сред най-великите произведения на изкуството, маркираха самото начало в
развитието на будисткото изкуство.
Когато през 2012 г. джихадисти окупираха Тимбукту, те
системно започнаха да заличават африканското културно наследство в островната
страна. Десетки храмове бяха унищожени, а библиотеките прибягваха до отчаяни
методи, за да спасят поне част от безценните ръкописи на града.
Джихадизмът е просто много реална, много брутална заплаха
срещу изкуството и културата по света. Африканската култура, будисткото
изкуство, суфизмът, а сега и наследството на Асирийската империя – най-малкото,
което можем да изпитаме при сегашното видео на Ислямска държава е неподправен
ужас.
Джонатан ДЖОУНС, Гардиън