неделя, 3 май 2015 г.

Отиде си Майя Плисецкая!

Почина великата прима на балета Мая Плисецкая. Новината за смъртта й съобщи директорът на Болшой театър Владимир Урин, пише ТАСС.

Плисецкая е починала на 89 г. от сърдечен удар в Германия.

„Позвъни ми съпругът на балерината Родион Шчедрин. Починала е от тежък сърдечен пристъп. Лекарите са се борили, но нищо не са могли да направят“, обяснява Владимир Урин.

Президентът на Русия Владимир Путин е изразил съболезнования на роднините, близките и на всички почитатели на таланта на Мая Плисецкая.

Плисецкая е родена на 20 ноември 1925 г. в Москва. През юни 1934 г. тя постъпва в Московското хореографско училище. Годините на обучение били тежки, защото родителите й били репресирани, след това започнала Втората световна война и Мая заедно с майка си трябвало да се евакуира.

Мая прави впечатление още като съвсем млада с високия си скок, изразителните си ръце, артистичния темперамент и невероятния си усет към музиката, казват педагозите й. На 21 юни 1941 г. тя успешно дебютира на училищния концерт на сцена-филиал на Болшой, на който свири самият оркестър на театъра. Две години по-късно тя завършва балетното училище и веднага е приета в трупата на Болшой. Зачислена е в кордебалета. Ролите й не са по нейната мярка, точно тогава на московската сцена се появява нейният Умиращ лебед по музиката на Сен-Санс – номер, който тя ще танцува през целия си живот. По-късно, когато гастролира зад граница, се случва Плисецкая да изпълнява тази роля по четири път един след друг. И тъй като тя не обича да повтаря нищо, пред годините променя изпълнението си. Неизменно остават единствено лебедовите извивки на ръцете й.

В Болшой постепенно започват да й дават главните, първата е на Маша в „Лешникотрошачката“. След това тя е Мирта в „Жизел“, Феята-есен в „Пепеляшка“, Китри в „Дон Кихот“…, но незабравима за публиката остава нейната Одета-Одилия в „Лебедово езеро“. Образът на Одета се превръща в легенда. Критиците наричат движенията на ръцете й нечовешки.

Плисецкая работи в Болшой театър до 1988 г.

В световната история на балета влизат нейните роли от „Лебедово езеро“, „Каменното цвете“, „Спяата красавица“, „Спартак“, „Жизел“…

Трагическият талант на Плисецкая се проявява в „Кармен“, поставен от Алберто Алонсо специално за нея. Звездата й изгрява и като балет-майстор. Тя поставя балетите на Шчедрин „Ана Каренина“, „Чайка“, „Дамата с кученцето“, в които играе и главните роли.

През 1984 г. в Рим поставя балета „Раймонд“ на Глазунов.

Като драматична актриса Плисецкая се е снимала във филмите „Ана Каренина“, „Чайковски“, в телевизионните екранизации на балетите „Болеро“, „Айседора“, „Кармен – сюита“, „Дамата с кученцето“ и телевизионните филми „Фантазия“ и „Чайка“.

На нейното творчество е посветен документалният филм „Мая Плисецкая“, игралният „Балерина“ и телевизионният „Мая Плисецкая. Позната и непозната“.

След като напуска Болшой, Мая Плисецкая работи в Европа. През 1983-84 г. та е художествен ръководител на балетната трупа на Римската опера. От 1988 до 1990 г. тя е художествен директор на Националния театър на Мадрид.

През 1990 г. започва майсторски класове по света. Сътрудничи си със световни хореографи като Ролан Пети и Морис Бежар. През 1992 г. в Театър „Еспас Пиер Карден“ е премиерата на балета „Безумната от Шайо“ от Родион Шчедрин, в който Плисецкая изпълнява главната роля. През 1994-а в Санкт Петербург се провежда първият Международен балетен конкурс „Мая“, посветен на творчеството на Плисецкая. Същата година излизат мемоарите й „Аз, Мая Плисецкая“. Тринайсет години по-късно тя пише продължение на книгата.

От 1995 г. тя е почетен президент на Имперския руски балет, създаден по нейна инициатива.

През последните години от живота си Плисецкая придружава мъжа си по време на гастролите си в чужбина. Но тя продължава да излиза на сцена със създадения за нея от Морис Бежар за нея танц „Аве, Мая“.

Видео