Почина великата прима на балета Мая Плисецкая. Новината за
смъртта й съобщи директорът на Болшой театър Владимир Урин, пише ТАСС.
Плисецкая е починала на 89 г. от сърдечен удар в Германия.
„Позвъни ми съпругът на балерината Родион Шчедрин. Починала
е от тежък сърдечен пристъп. Лекарите са се борили, но нищо не са могли да
направят“, обяснява Владимир Урин.
Президентът на Русия Владимир Путин е изразил съболезнования
на роднините, близките и на всички почитатели на таланта на Мая Плисецкая.
Плисецкая е родена на 20 ноември 1925 г. в Москва. През юни
1934 г. тя постъпва в Московското хореографско училище. Годините на обучение
били тежки, защото родителите й били репресирани, след това започнала Втората
световна война и Мая заедно с майка си трябвало да се евакуира.
Мая прави впечатление още като съвсем млада с високия си
скок, изразителните си ръце, артистичния темперамент и невероятния си усет към
музиката, казват педагозите й. На 21 юни 1941 г. тя успешно дебютира на
училищния концерт на сцена-филиал на Болшой, на който свири самият оркестър на
театъра. Две години по-късно тя завършва балетното училище и веднага е приета в
трупата на Болшой. Зачислена е в кордебалета. Ролите й не са по нейната мярка,
точно тогава на московската сцена се появява нейният Умиращ лебед по музиката
на Сен-Санс – номер, който тя ще танцува през целия си живот. По-късно, когато
гастролира зад граница, се случва Плисецкая да изпълнява тази роля по четири
път един след друг. И тъй като тя не обича да повтаря нищо, пред годините
променя изпълнението си. Неизменно остават единствено лебедовите извивки на ръцете
й.
В Болшой постепенно започват да й дават главните, първата е
на Маша в „Лешникотрошачката“. След това тя е Мирта в „Жизел“, Феята-есен в
„Пепеляшка“, Китри в „Дон Кихот“…, но незабравима за публиката остава нейната
Одета-Одилия в „Лебедово езеро“. Образът на Одета се превръща в легенда.
Критиците наричат движенията на ръцете й нечовешки.
Плисецкая работи в Болшой театър до 1988 г.
В световната история на балета влизат нейните роли от
„Лебедово езеро“, „Каменното цвете“, „Спяата красавица“, „Спартак“, „Жизел“…
Трагическият талант на Плисецкая се проявява в „Кармен“,
поставен от Алберто Алонсо специално за нея. Звездата й изгрява и като
балет-майстор. Тя поставя балетите на Шчедрин „Ана Каренина“, „Чайка“, „Дамата
с кученцето“, в които играе и главните роли.
През 1984 г. в Рим поставя балета „Раймонд“ на Глазунов.
Като драматична актриса Плисецкая се е снимала във филмите
„Ана Каренина“, „Чайковски“, в телевизионните екранизации на балетите „Болеро“,
„Айседора“, „Кармен – сюита“, „Дамата с кученцето“ и телевизионните филми
„Фантазия“ и „Чайка“.
На нейното творчество е посветен документалният филм „Мая
Плисецкая“, игралният „Балерина“ и телевизионният „Мая Плисецкая. Позната и
непозната“.
След като напуска Болшой, Мая Плисецкая работи в Европа.
През 1983-84 г. та е художествен ръководител на балетната трупа на Римската
опера. От 1988 до 1990 г. тя е художествен директор на Националния театър на
Мадрид.
През 1990 г. започва майсторски класове по света. Сътрудничи
си със световни хореографи като Ролан Пети и Морис Бежар. През 1992 г. в Театър
„Еспас Пиер Карден“ е премиерата на балета „Безумната от Шайо“ от Родион
Шчедрин, в който Плисецкая изпълнява главната роля. През 1994-а в Санкт
Петербург се провежда първият Международен балетен конкурс „Мая“, посветен на
творчеството на Плисецкая. Същата година излизат мемоарите й „Аз, Мая
Плисецкая“. Тринайсет години по-късно тя пише продължение на книгата.
От 1995 г. тя е почетен президент на Имперския руски балет,
създаден по нейна инициатива.
През последните години от живота си Плисецкая придружава
мъжа си по време на гастролите си в чужбина. Но тя продължава да излиза на
сцена със създадения за нея от Морис Бежар за нея танц „Аве, Мая“.
Видео