
За да проведат изследването си, учените са използвали IRM
(магнитен резонанс). Наблюдавали са дейността на мозъка на доброволци, докато
гледат откъси от филмите на Хичкок, от „Пришълецът” на Ридли Скот и „Мизъри” на
Роб Райнер. Така са измерили нивата на внимание на зрителите, както и промените
във визуалното възприятие по време на всяка сцена.
Оказва се, че когато напрежението нараства, дейността на мозъка,
осигуряваща периферното зрение, отслабва. В същото време се усилва мозъчната
дейност, свързана с възприятието в централната част на зрителното поле.
По-просто казано – по научен път е било доказано, че по време на съспенс
мозъкът концентрира дейността си върху това, което се случва в центъра на
зрителното поле и се абстрахира от онова, което протича в периферията. Това
стесняване на зрителното поле дава възможност на мозъка да се фокусира върху
основните елементи на кадъра и да изключи второстепенните.
Явлението съвсем не е непознато: това е прословутото
„ограничено зрение”, което могат да изпитат хората под въздействие на алкохол,
наркотици или онези, които страдат от мигрена, глаукома или катаракт. Така може
да се обясни причината за пристрастяването и почти хипнотичния характер на
някои сцени на Хичкок – истински образци на изкуството на зрителната
манипулация.