Никога филмово студио не е печелило толкова много пари за
толкова кратко време. На 4 август „Юнивърсъл Пикчърс“ показа кумулативни
приходи в размер на 5,53 милиарда долара. Студиото представлява 28% от
кинематографичния пазар в САЩ за 2015 г. Никое студио не е надвишавало 20% от
пазара след „Дисни“ през 1999 г. А 2015-а още не е приключила, отбелязва
френският „Льо Поан“.
Успехът е още по-впечатляващ поради факта, че не е плод на
нито един супергерой! „Юнивърсъл“ дори отмъкнаха от „Отмъстителите“ на
„Дисни-Марвел“ първото място в световния боксофис. С приходи от 1,6 милиарда
долара „Джурасик свят“ стана третият най-голям успех на всички времена, след
„Аватар“ и „Титаник“. Към това се прибавят 1,5 милиарда долара, донесени от
„Бързи и яростни 7“, завоювал 5-ото място в боксофиса.
Средни филми
Няма да говорим за причините за триумфа на динозаврите или
на лудите гонки на Вин Дизел. Няма да наблягаме и върху 991,6-те милиона,
спечелени от „Миньоните“. Тези филми надминаха всички очаквания, но това бяха
поредица блокбъстъри и успехът им беше очакван. И други студия като „Дисни“,
което също бележи изключително успешна година, могат да претендират за подобен
успех в такива филми. Истинското попадение на „Юнивърсъл Пикчърс“ обаче е във
„втората дивизия“.
Както книжната индустрия, така и филмовата днес действа по
модел, който дава предимство на „бестселърите“, тоест на блокбъстърите, в които
се инвестира много с очакването да се спечели достатъчно, за да останат печалби
и след изплащането на дълговете от евентуалните провали. Големите холивудски
студия разчитат все по-малко на филми със средни бюджети – предпочитат
по-големия залог и концентрират годишната си стратегия върху три-четири големи
продукции.
Нова стратегия
„Юнивърсъл“ избра един по-различен модел. Вместо да се цели
само и единствено във възможно най-широката публика (и съответно да изгражда
блокбъстъри за публика от типично млади бели момчета), студиото се обърна към
често подценявани демографски сектори и подходи, както би направил с
блокбъстъри. Студиото инвестира в средни бюджети, визирайки специфични части от
зрителите: домакини над 50 години („Петдесет нюанса сиво“ – приходи от 569,6
милиона долара срещу бюджет от 40 милиона долара), момичета („Перфектният
ритъм“- 2, 285 милиона долара срещу бюджет от 29 милиона, или комедията на Джъд
Апатоу „Тотал щета“), любителите на рапа („Straight Outta Compton“ – 119
милиона долара срещу бюджет от 28 милиона).
Вместо да промотира скромно своите продукции, „Юнивърсъл
Пикчърс“ ги представи като събития, не по-малко значими от „Джурасик свят“.
Всеки от тези филми успя да поласкае и съблазни своята специфична публика.
Малките потоци правят големите реки, а тези „малки филми“ натрупаха приходи от
повече от един милиард долара, или десет пъти повече от общата сума на
разходите им. В крайна сметка се оказа, че вместо да се опитваш да се харесаш
на всички, е по-добре да се харесаш на някои сигурни зрителски групи. Като
диверсифицираш продукцията си.
„Юнивърсъл“ откри разковничето. Холивуд ще се поучи ли от
тях?