
Какви са промените
Министерството на финансите предлагаше всяка фирма, която
притежава автомобил или имот на стойност повече от 5 хил. лв., да следи колко
километра, каква площ и за какъв период от време активът се използва за лично
ползване от собственика, управителят или служителите. Тази информация трябваше
да се изпраща до НАП, а агенцията по формула, определена от финансови министър,
щеше да определя каква част от данъчния кредит да удържа.
Допълнително ограничение бе предвидено за джипове, яхти и
самолети. При тях правото на данъчен кредит се ограничаваше автоматично до 70%,
ако машината е регистрирана на фирма, но се използва и за лични цели. С тази
промяна Министерството на финансите иска да ограничи некоректната практика
собственици на фирми да си купуват скъпи джипове (които често са 7-местни) за
лично ползване, които обаче са регистрирани на фирми и се приспада ДДС.
При разминаване между установеното от НАП и планираното от
фирмата трябваше да се удържа цялото дължимо от държавата ДДС. Освен това бяха
предвидени и парични санкции.
Отпадането на допълнителната данъчна бюрокрация бе
предшествано от множество поправки в текстовете, внесени от почти всички партии
на второ четене в бюджетната комисия. Едно от най-разумните предложения бе на
председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова, която искаше правилото 70/30
да бъде въведено за всички активи над 5000 лв. Димитър Танев от РБ пък беше
предложил две ставки за възстановяване - 70% и 90%, в зависимост от това колко
често въпросният актив се използва за лични нужди.