Четирима кандидати подадоха документи за концесия на летище
Пловдив, днес се отварят офертите. Интерес са проявили „Пампорово” АД,
летищният оператор TAV Airports и "Кьошдере груп" на турския
ексдепутат Ибрахим Кьошдере, най-голямата строителна компания в Китай “Чайна
Канстръкшън”, както и партньорът на "Евро-китайска зона за икономическо
развитие" - Hainan Longquanren Century Invest and Development Co.
Изискванията към кандидатите са да имат над 1 млн. лв.
основен капитал и балансова или пазарна стойност на дълготрайните материални
активи не по малко от 20 млн. евро. Те трябва да имат опит над 5 години през
последните 10 в опериране на международно летище с пътникопоток над 1 млн.
пътници, както и товарооборот над 40 хил. тона годишно. Всеки кандидат трябва
да е внесъл банкова гаранции за участие в размер на 150 хил. лв. Критериите за
оценка на офертите са размер на годишно концесионно плащане - с относителна
тежест 40 %, инвестиционна програма и програма за развитие. Концесията е за 35
години, за този период концесионерът трябва да инвестира задължително не по-
малко от 35,267 млн. евро без ДДС, 16,791 млн. от които само през първите пет
години.
Според генералния план на летището, действащ до 2033 година,
там трябва да се изгради карго терминал, втори пътнически терминал, нов склад
за горива. Пистата трябва да се удължи в източна посока с 400 м и да стигне до
2 900 м. Летище Пловдив е разположено на 12 км от града, построено е през 1932
година и до 80-те години на 20 век има редовни вътрешни полети. Впоследствие предимство
имат карго и чартърите. През 2009 година бе открит новият терминал.В момента
редовни полети от и до него поддържа само Райън еър с полети до Станстед,
Лондон.