Паметникът на БСП на връх Бузлуджа да се превърне в
печеливша туристическа атракция със 70-метров панорамен асансьор предвижда
концепция за преустройство на монумента, известен и като "летящата
чиния".
Основното в
концепцията е Бузлуджа да се превърне във форум за история и изкуство. Предлага
се цялостно преустройство на сградата, което да я превърне в монумент на
времето, разказващ историята на България от античността до днес.
Зад идеята
за осъвременяването на проекта застават авторът на монумента арх. Георги
Стоилов, кметът на община Казанлък, на чиято територия е паметника, Галина
Стоянова и арх. Дора Иванова от фондация "Проект Бузлуджа", която
организира дискусията за бъдещето на паметника.
Замисълът е
залата на Бузлуджа да бъде използвана като форум за изкуство и история, а
кръговете около нея да разказват времето на социализма, османската власт и
средновековието. Панорамен асансьор пък ще превежда посетителите през времето и
пространството, за да достигне терасата на върха на 70-метровия пилон,
разкриваща спираща дъха гледка над България и връщайки посетителя в настоящето.
Ето и
подробната версия на концепцията за паметника на историческия връх:
Проектът
предлага преустройство на сградата с възможно най-малка архитектурна и
функционална намеса, за да я превърне в монумент на времето, разказващ цялата
историята на България. Връх Бузлуджа е свидетел и доказателство за
освободителните движения с героизма на хаджидимитровата чета, за
социалистическия строй, както и за прехода към демокрация. Ако добавим
античността, средновековието и настоящето, ще създадем синтезиран и пълен
преглед на дългата ни и преломна история. Акцентът ще е върху един емоционален
и интерактивен прочит чрез атмосферата на съществуващата архитектура.
Концепцията се състои от две обиколки - хоризонтална и вертикална.
ХОРИЗОНТАЛНАТА
ОБИКОЛКА е във вътрешното пространство на куполното тяло и хронологично
проследява българската история от днешно време обратно до създаването на
българската държава. Обиколката започва в централната зала, където ще бъдат
монтирани 400 меки седалки, позволявайки провеждането на концерти, четения,
дискусии и
представления. Седалките ще са и самата изложба, разказваща най-новата ни
история от 1989 до днес чрез
постиженията
ни в спорта, науката и изкуството. Имената на заслужилите българи ще са
изписани на седалките и ще бъдат допълвани лично от титулярите при всеки нов
национален успех. Така сградата ще продължава да пише историята и да живее в
настоящето. Мозайката на вътрешния кръг е добре запазена и разказва историята
на социализма. Липсващите 20% ще бъдат допълнени чрез двуизмерни скулптури от
тел, които ще показват контурите на липсващите изображения, за да улеснят
посетителя мисловно да възстанови разрушените места и разбере цялостната
композиция.
Коридорът
между вътрешния и външния кръг ще разкрива съдбата на българите по време на
османската власт. Стените ще бъдат оставени във днешния си вид, а черен под и
таван ще бъдат добавени.
Разрухата,
тъмнината и ограничеността на пространството ще засилят емоционалното
възприятие за този тежък период.
Външния кръг
представя историята на България от създаването й до падането под османска власт
като на всяка от 16-те
колони ще
бъде поставено изображение на български владетел, а под прозореца ще бъде
описано неговото дело.
Природната
красота и сила ще синхронизират със величието на историята ни от 681 г. до 1396
г.
ВЕРТИКАЛНАТА
ОБИКОЛКА започва в подземието и продължава по дължината на 70-метровия пилон,
разказвайки историята на страната в последователност от праисторията до днес.
Посетителят
слиза в подземния етаж в поредица от три зали, предназначени съответно за
праисторията (до 1200пр.н.е.), траките (1200пр. н.е. - 100сл.н.е.) и
прабългарите и славяните (100-681). Третата най-голяма зала завършва с
историята на основаването на българската държава.
Обиколката
продължава с изкачване с панорамен асансьор, който разкрива не само невероятна
гледка над билото на
Стара
планина, а и хронологичен преглед на историята ни от 681 до 1944, представена
семпло и ясно чрез имената на всички български владетели и годините на встъпването
им във власт, изписани по дължината на пилона.
В горната
си част при двете петолъчки той се разширява и асансьора влиза в рубинената
зала, представяща
емоционално
социализма - тя е масивна и внушителна, но в същото време рубиненото стъкло е
счупено.
Слизайки от
асансьора, посетителят се намира в затворена зала с концентриран изглед на
изток и запад, метафора на
прехода и
преориентирането. Подът е разширен със стъклена платформа, върху която
посетителите могат да застанат.
Усещането
за страх и нестабилност върху нея допълва емоционално усещането за периода.
Чрез стълби се стига до последното ниво, което предлага панорамна открита
тераса със спираща духа и 360-градусова гледка над съвременна България,
връщайки посетителя отново в реалността и настоящето.
ВИДЕО