Служебният премиер Огнян Герджиков само понижи шефа на
Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) заради „престъпна небрежност“. Поводът бе
инцидентът в тунела „Ечемишка“ на магистрала „Хемус“ в неделя. Първоначално
премиерът обяви на извънреден брифинг заедно с регионалния министър Спас
Попниколов, че шефовете на АПИ и държавната пътноподдържаща фирма
„Автомагистрали“ са освободени. По-късно обаче от съобщение на регионалното
министерство се разбра, че досегашният директор и председател на УС на АПИ инж.
Дончо Атанасов е само понижен до член на УС на агенцията. Уволнен е Парашкев
Кръстев – шеф на „Автомагистрали“, както и още трима пътни експерти в агенцията.
Уволненията идват три дни след като в неделя в тунела
„Ечемишка“ на магистрала „Хемус“ загина жена, след като в автомобила, в който
тя пътуваше, се вряза греда от осветлението на съоръжението. Последваха
поредица от нелепи обяснения от експерти в пътната агенция за ремонти –
извършени, неизвършени, предстоящи, в които отговорността за фаталния инцидент
се разми тотално. „Престъпната небрежност трябва да се санкционира. Поех
ангажимент за това“, заяви Герджиков и добави, че именно като изпълнение на
този свой ангажимент е взел решението за смените.
На мястото на Дончо Атанасов ще бъде назначен Пирин Пенчев –
специалист по транспортно строителство в архитектурния университет, с
22-годишен опит в пътния бранш. Той е бил зам.-шеф в сегашната АПИ при кабинета
„Станишев“ – по времето на строителния министър Асен Гагаузов. Тогава начело на
сегашната агенция беше Велико Желев, а по-късно и Веселин Георгиев-Батко, който
стана известен с поръчките, дадени на неговия брат Емил Георгиев, заради което
ни спряха европарите. Шеф на „Автомагистрали“ става Валентин Николов. Той е
доктор по право от СУ „Св. Климент Охридски“. От 2009 до 2012 г. е бил
председател на съвета на директорите на „Автомагистрали“ ЕАД.
Уволнен е и Георги Златев от дирекция „Поддържане на пътна
инфраструктура“ в АПИ. Ще бъдат освободени и шефът на софийското областно пътно
управление и на район „Пътна служба-Хемус“. Оставка вече е подал и шефът на
дирекция „Пътна инфраструктура“ в АПИ.
Магистрала „Хемус“ ще бъде пусната в понеделник, поех личен
ангажимент, обяви още Герджиков.
Междувременно станаха ясни и любопитни подробности около
дългогодишното безхаберие при поддръжката на тунела. Както стана ясно, ремонт
на съоръжението е бил предвиден още през 2005 г. Вече бившият регионален
министър Лиляна Павлова разказа през 2015 г. за фирма, която е взела държавни
средства след спечелена обществена поръчка за ремонта. Шефът на въпросната
фирма – „Трансстрой“, Бургас съобщи, че вината не е в строителя. „АПИ така и не
ни издаде строително разрешително, за да ремонтираме тунела „Ечемишка“, заявява
изпълнителният директор Николай Милев. Той потвърди, че съоръжението е било
описано като опасно и в аварийно състояние. Според него през 2007 г. са
преведени 30% аванс – 2.4 млн. лв., част от които били изразходвани за
проектиране и материали. Проектът включвал и подмяна на осветителната система,
но държавата така и не осигурила цялостно финансиране на ремонта.